Vyučující
|
-
Šťastná Michaela, Mgr.
-
Konečná Karin, Mgr.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Uvedení do předmětu, vymezení základních pojmů. - Klasické vývojové teorie. Moderní vývojové teorie. - Prenatální vývoj a raný věk. - Předškolní období. - Klasifikace hry a její význam. - Mladší školní věk a prepubescence. - Starší školní věk a adolescence. - Mladá dospělost. - Střední dospělost. - Pozdní dospělost. - Dlouhověkost, umírání a smrt. - Sociokulturní podmíněnost úspěšného vývoje. Význam pro pedagogiku. - Existenciální témata. Význam pro pedagogiku. - Otázky související s hledáním smyslu života. Význam pro pedagogiku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie |
definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie |
vysvětluje rozdíly mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie |
vysvětluje rozdíly mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie |
identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří |
identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří |
vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období a význam těchto znalostí pro pedagogiku |
vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období a význam těchto znalostí pro pedagogiku |
diskutuje přínos pro pedagogiku u vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
diskutuje přínos pro pedagogiku u vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu |
interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu |
identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik |
identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik |
diskutuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona |
diskutuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona |
interpretuje vybrané kognitivní pojmy |
interpretuje vybrané kognitivní pojmy |
interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Týmová práce |
Týmová práce |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Esej |
Esej |
Analýza textu |
Analýza textu |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
BERK, Laura E. Development through the lifespan. New Yersey: Pearson, 2018.
-
Blatný, M. Psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Karolinum, 2016.
-
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka.. Praha: Portál, 2015.
-
Gruss, P. (ed.). Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.
-
Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.
-
Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Portál, 2010.
-
Hrdlička, M., Kuric, J., & Blatný, M. Krize středního věku. 2006.
-
KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta.. Praha: Karolinum, 2014.
-
Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
-
Lukšík, I., & Lemešová, M. Deti v ťažkých životných situáciách. Trnava, 2013.
-
Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Host, 2012.
-
Petrová, A., Plevová, I. Vybrané kapitoly z Vývojové psychologie. Ostrava: Ostravská Univerzita, Pedagogická fakulta. 2018.
-
Piaget Jean, Inhelderová. Psychologie dítěte.. Praha: Portál., 2014.
-
Plevová, I., Pugnerová, M. Dětský výtvarný projev: V pedagogické praxi.. Praha: Grada, 2022.
-
Říčan, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]. Praha: Portál, 2014.
-
Sobotková Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015.
-
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2021.
|