Předmět: Vývojová psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu USP/Z3VP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šťastná Michaela, Mgr.
  • Konečná Karin, Mgr.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Uvedení do předmětu, vymezení základních pojmů. - Klasické vývojové teorie. Moderní vývojové teorie. - Prenatální vývoj a raný věk. - Předškolní období. - Klasifikace hry a její význam. - Mladší školní věk a prepubescence. - Starší školní věk a adolescence. - Mladá dospělost. - Střední dospělost. - Pozdní dospělost. - Dlouhověkost, umírání a smrt. - Sociokulturní podmíněnost úspěšného vývoje. Význam pro pedagogiku. - Existenciální témata. Význam pro pedagogiku. - Otázky související s hledáním smyslu života. Význam pro pedagogiku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie
definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie
vysvětluje rozdíly mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie
vysvětluje rozdíly mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie
identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří
identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří
vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období a význam těchto znalostí pro pedagogiku
vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období a význam těchto znalostí pro pedagogiku
diskutuje přínos pro pedagogiku u vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie
diskutuje přínos pro pedagogiku u vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie
Odborné dovednosti
interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu
interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu
identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik
identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik
diskutuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona
diskutuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona
interpretuje vybrané kognitivní pojmy
interpretuje vybrané kognitivní pojmy
interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů
interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Týmová práce
Týmová práce
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Didaktický test
Didaktický test
Esej
Esej
Analýza textu
Analýza textu
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • BERK, Laura E. Development through the lifespan. New Yersey: Pearson, 2018.
  • Blatný, M. Psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Karolinum, 2016.
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka.. Praha: Portál, 2015.
  • Gruss, P. (ed.). Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.
  • Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.
  • Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Portál, 2010.
  • Hrdlička, M., Kuric, J., & Blatný, M. Krize středního věku. 2006.
  • KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta.. Praha: Karolinum, 2014.
  • Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
  • Lukšík, I., & Lemešová, M. Deti v ťažkých životných situáciách. Trnava, 2013.
  • Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Host, 2012.
  • Petrová, A., Plevová, I. Vybrané kapitoly z Vývojové psychologie. Ostrava: Ostravská Univerzita, Pedagogická fakulta. 2018.
  • Piaget Jean, Inhelderová. Psychologie dítěte.. Praha: Portál., 2014.
  • Plevová, I., Pugnerová, M. Dětský výtvarný projev: V pedagogické praxi.. Praha: Grada, 2022.
  • Říčan, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]. Praha: Portál, 2014.
  • Sobotková Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012.
  • Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015.
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr