|
Vyučující
|
-
Šťastná Michaela, Mgr.
-
Konečná Karin, Mgr.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Uvedení do předmětu, vymezení základních pojmů. - Klasické vývojové teorie. Moderní vývojové teorie. - Prenatální vývoj a raný věk. - Předškolní období. - Klasifikace hry a její význam. - Mladší školní věk a prepubescence. - Starší školní věk a adolescence. - Mladá dospělost. - Střední dospělost. - Pozdní dospělost. - Dlouhověkost, umírání a smrt. - Sociokulturní podmíněnost úspěšného vývoje. Význam pro pedagogiku. - Existenciální témata. Význam pro pedagogiku. - Otázky související s hledáním smyslu života. Význam pro pedagogiku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie |
| definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie |
| vysvětluje rozdíly mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie |
| vysvětluje rozdíly mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie |
| identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří |
| identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří |
| vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období a význam těchto znalostí pro pedagogiku |
| vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období a význam těchto znalostí pro pedagogiku |
| diskutuje přínos pro pedagogiku u vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
| diskutuje přínos pro pedagogiku u vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu |
| interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu |
| identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik |
| identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik |
| diskutuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona |
| diskutuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona |
| interpretuje vybrané kognitivní pojmy |
| interpretuje vybrané kognitivní pojmy |
| interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
| interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Esej |
| Esej |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
BERK, Laura E. Development through the lifespan. New Yersey: Pearson, 2018.
-
Blatný, M. Psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Karolinum, 2016.
-
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka.. Praha: Portál, 2015.
-
Gruss, P. (ed.). Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.
-
Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.
-
Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Portál, 2010.
-
Hrdlička, M., Kuric, J., & Blatný, M. Krize středního věku. 2006.
-
KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta.. Praha: Karolinum, 2014.
-
Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
-
Lukšík, I., & Lemešová, M. Deti v ťažkých životných situáciách. Trnava, 2013.
-
Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Host, 2012.
-
Petrová, A., Plevová, I. Vybrané kapitoly z Vývojové psychologie. Ostrava: Ostravská Univerzita, Pedagogická fakulta. 2018.
-
Piaget Jean, Inhelderová. Psychologie dítěte.. Praha: Portál., 2014.
-
Plevová, I., Pugnerová, M. Dětský výtvarný projev: V pedagogické praxi.. Praha: Grada, 2022.
-
Říčan, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]. Praha: Portál, 2014.
-
Sobotková Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015.
-
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2021.
|