Předmět: Teorie tělesné výchovy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Teorie tělesné výchovy
Kód předmětu USP/Z3TTV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Tělesná kultura a její subsystémy. - Vývoj tělesné kultury v ČR a zahraničí. - Potřeby dítěte mladšího školního věku ve vztahu k pohybovým aktivitám. - Zakotvení tělesné výchovy v RVP ZV. - Aktuální témata tělesné výchovy. Zdravotně orientované pojetí školní tělesné výchovy. - Motorické schopnosti a jejich rozvíjení. - Testování motorických schopností u dětí mladšího školního věku. - Motorické dovednosti. - Fyziologie tělesné zátěže. - Opěrná a pohybová soustava. - Tělesná cvičení a jejich klasifikace. - Uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení a zásady jejich provádění v mladším školním věku. - Základy zdravotní tělesné výchovy. Hodnocení držení těla a vybraných pohybových návyků. - Tělesná výchova u dětí se zdravotním oslabením.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
  • Příprava na zápočet - 32 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat motorické schopnosti
popsat motorické schopnosti
popsat věková specifika dětí mladšího školního věku vzhledem k realizaci pohybových aktivit
popsat věková specifika dětí mladšího školního věku vzhledem k realizaci pohybových aktivit
vyjmenovat vybrané svaly a svalové skupiny a určit jejich funkci
vyjmenovat vybrané svaly a svalové skupiny a určit jejich funkci
charakterizovat tělesnou kulturu a její vývoj v ČR i zahraničí
charakterizovat tělesnou kulturu a její vývoj v ČR i zahraničí
popsat fyziologické změny v těle během probíhající pohybové aktivity
popsat fyziologické změny v těle během probíhající pohybové aktivity
Odborné dovednosti
aplikovat jednoduché testy motorických schopností vhodné pro děti mladšího školního věku
aplikovat jednoduché testy motorických schopností vhodné pro děti mladšího školního věku
využívat znalostí pohybového aparátu pro volbu vhodných zdravotních cvičení
využívat znalostí pohybového aparátu pro volbu vhodných zdravotních cvičení
využívat znalostí věkových specifik dětí pro volbu vhodných činností pro rozvíjení pohybových dovedností a schopností ve školní tělesné výchově
využívat znalostí věkových specifik dětí pro volbu vhodných činností pro rozvíjení pohybových dovedností a schopností ve školní tělesné výchově
aplikovat zásady uvolňovacích, protahovacích a posilovacích cvičení
aplikovat zásady uvolňovacích, protahovacích a posilovacích cvičení
hodnotit držení těla a vybrané pohybové návyky
hodnotit držení těla a vybrané pohybové návyky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Didaktický test
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Appelt, K., Horáková, D., & Novotný, L. Názvosloví pro cvičitele. Praha, 1989.
  • Havel, J., Janíková, M., Mužík, V., & Mužíková, L. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno, 2016.
  • Havlíčková, L., Bartůňková, S., Dlouhá, R., Melichna, J., Šrámek, P., & Vránová, J. Fyziologie tělesné zátěže I.: Obecná část. Praha, 2006.
  • Kössl, J., Štumbauer, J., & Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury.. Praha, 2006.
  • Máček, M., & Máčková, J. Fyziologie tělesných cvičení. Brno, 1997.
  • Nováček, V., Mužík, V., & Kopřivová, J. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno, 2001.
  • Novotný, J., Sebera, M., Hrazdira, L., Novotná, M., & Chaloupecká, A. Kapitoly sportovní medicíny [online]. Brno, 2006.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
  • Soják, P. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď.. Praha, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr