Předmět: Sociologie dětství

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Sociologie dětství
Kód předmětu USP/Z3SD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Předmět sociologie dětství jako hraniční disciplína sociologie. - Pojem dítě a dětství z hlediska několika diskurzů. - Životní cyklus a generační struktura společnosti. - Tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství. - Historicko-společenské modely dětství. - Sociologická charakteristika dětství. - Dítě jako sociální aktér v sociologii dětství. - Dětství jako sociokulturní fenomén. - Dětství jako významný fenomén procesu socializace. - Generační uspořádání v sociologii dětství. - Současné specifika pozice dítěte. - Dětství a masmédia v současné společnosti a jejich vliv na současné dětství. - Současná rodina a její změny, nové podoby rodinného chování. - Úmluva OSN o právech dítěte.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 38 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
předmět sociologie dětství
předmět sociologie dětství
tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství
tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství
současná specifika pozice dítěte
současná specifika pozice dítěte
nové podoby rodinného chování
nové podoby rodinného chování
Úmluva OSN o právech dítěte
Úmluva OSN o právech dítěte
Odborné dovednosti
charakterizovat dětství z pohledu sociologie
charakterizovat dětství z pohledu sociologie
vybrat a aplikovat vhodné termíny a způsoby objasnění významu socializace v dětství
vybrat a aplikovat vhodné termíny a způsoby objasnění významu socializace v dětství
popsat generační strukturu společnosti
popsat generační strukturu společnosti
vyhledat informace o vlivu masmédií na současné dětství
vyhledat informace o vlivu masmédií na současné dětství
vysvětlit funkci rodiny v současné společnosti a její vliv na současné dětství
vysvětlit funkci rodiny v současné společnosti a její vliv na současné dětství
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Alan, J. Etapy života očima sociologie. Praha, 1989.
  • Božik, R. Professional career training for school prevention specialists at universities. Education, Health and ICT for a Transcultural World. 37, 1468-1474.. 2017.
  • Elkin, F., & Handel, G. The Child and Society. New York, 1984.
  • Jirásek, I. Pedagogika obratu: osobní zkušenost a výchova. Studies in Philosophy and Education..
  • Nosál, I. (ed.). Obrazy dětství v dnešní společnosti. Studie ze sociologie dětství. Brno, 2004.
  • Ondrejkovič, P. Globalizácia a individualizácia mládeže. Negatívne stránky. Bratislava, 2002.
  • Ondrejkovič, P. Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava, 2004.
  • Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte.. Praha: Karolinum, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr