|
Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Předmět sociologie dětství jako hraniční disciplína sociologie. - Pojem dítě a dětství z hlediska několika diskurzů. - Životní cyklus a generační struktura společnosti. - Tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství. - Historicko-společenské modely dětství. - Sociologická charakteristika dětství. - Dítě jako sociální aktér v sociologii dětství. - Dětství jako sociokulturní fenomén. - Dětství jako významný fenomén procesu socializace. - Generační uspořádání v sociologii dětství. - Současné specifika pozice dítěte. - Dětství a masmédia v současné společnosti a jejich vliv na současné dětství. - Současná rodina a její změny, nové podoby rodinného chování. - Úmluva OSN o právech dítěte.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 38 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat předmět sociologie dětství |
| definovat předmět sociologie dětství |
| charakterizovat tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství |
| charakterizovat tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství |
| objasnit současná specifika pozice dítěte |
| objasnit současná specifika pozice dítěte |
| objasnit nové podoby rodinného chování |
| objasnit nové podoby rodinného chování |
| charakterizovat Úmluvu OSN o právech dítěte |
| charakterizovat Úmluvu OSN o právech dítěte |
| Odborné dovednosti |
|---|
| charakterizovat dětství z pohledu sociologie |
| charakterizovat dětství z pohledu sociologie |
| vybrat a aplikovat vhodné termíny a způsoby objasnění významu socializace v dětství |
| vybrat a aplikovat vhodné termíny a způsoby objasnění významu socializace v dětství |
| popsat generační strukturu společnosti |
| popsat generační strukturu společnosti |
| vyhledat informace o vlivu masmédií na současné dětství |
| vyhledat informace o vlivu masmédií na současné dětství |
| vysvětlit funkci rodiny v současné společnosti a její vliv na současné dětství |
| vysvětlit funkci rodiny v současné společnosti a její vliv na současné dětství |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza prezentace |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Božik, R. Professional career training for school prevention specialists at universities. Education, Health and ICT for a Transcultural World, 37, 1368-1474. 2017.
-
Jirásek, I. Pedagogika obratu: osobní zkušenost a výchova. Studies in Philosophy and Education.
-
Nosál, I. (ed.). Obrazy dětství v dnešní společnosti. Studie ze sociologie dětství. Barrister & Principal, 2004.
-
Ondrejkovič, P. Globalizácia a individualizácia mládeže. Negatívne stránky. Veda, 2002.
-
Ondrejkovič, P. Socializácia v sociológii výchovy. Veda, 2004.
-
Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte. Karolinum, 2004.
|