Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Předmět sociologie dětství jako hraniční disciplína sociologie. - Pojem dítě a dětství z hlediska několika diskurzů. - Životní cyklus a generační struktura společnosti. - Tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství. - Historicko-společenské modely dětství. - Sociologická charakteristika dětství. - Dítě jako sociální aktér v sociologii dětství. - Dětství jako sociokulturní fenomén. - Dětství jako významný fenomén procesu socializace. - Generační uspořádání v sociologii dětství. - Současné specifika pozice dítěte. - Dětství a masmédia v současné společnosti a jejich vliv na současné dětství. - Současná rodina a její změny, nové podoby rodinného chování. - Úmluva OSN o právech dítěte.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 38 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
předmět sociologie dětství |
předmět sociologie dětství |
tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství |
tradiční, konstruktivistické, interakcionistické a interpretativní teorie v sociologii dětství |
současná specifika pozice dítěte |
současná specifika pozice dítěte |
nové podoby rodinného chování |
nové podoby rodinného chování |
Úmluva OSN o právech dítěte |
Úmluva OSN o právech dítěte |
Odborné dovednosti |
---|
charakterizovat dětství z pohledu sociologie |
charakterizovat dětství z pohledu sociologie |
vybrat a aplikovat vhodné termíny a způsoby objasnění významu socializace v dětství |
vybrat a aplikovat vhodné termíny a způsoby objasnění významu socializace v dětství |
popsat generační strukturu společnosti |
popsat generační strukturu společnosti |
vyhledat informace o vlivu masmédií na současné dětství |
vyhledat informace o vlivu masmédií na současné dětství |
vysvětlit funkci rodiny v současné společnosti a její vliv na současné dětství |
vysvětlit funkci rodiny v současné společnosti a její vliv na současné dětství |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Alan, J. Etapy života očima sociologie. Praha, 1989.
-
Božik, R. Professional career training for school prevention specialists at universities. Education, Health and ICT for a Transcultural World. 37, 1468-1474.. 2017.
-
Elkin, F., & Handel, G. The Child and Society. New York, 1984.
-
Jirásek, I. Pedagogika obratu: osobní zkušenost a výchova. Studies in Philosophy and Education..
-
Nosál, I. (ed.). Obrazy dětství v dnešní společnosti. Studie ze sociologie dětství. Brno, 2004.
-
Ondrejkovič, P. Globalizácia a individualizácia mládeže. Negatívne stránky. Bratislava, 2002.
-
Ondrejkovič, P. Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava, 2004.
-
Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte.. Praha: Karolinum, 2004.
|