|
Vyučující
|
-
Kolumber Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pojetí vzdělávání, vyučování, učení. - Teorie výuky, Teorie nevzdělanosti. - Cíle vyučování a jejich taxonomie. - Cíle učení a jejich formulace. - Obsah výuky z hlediska kurikulárních teorií. - Obsah výuky z hlediska učebních úloh. - Metody výuky - klasické. - Aktivizující metody výuky. - Formy výuky hromadné a individuální. - Kooperativní výuka. - Kontrola a hodnocení výsledků výuky. - Formativní hodnocení výsledků výuky. - Vlastní písemná příprava na vyučovací hodinu. - Reflexe výsledků realizace výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat různé teorie výuky |
| popsat různé teorie výuky |
| vyjmenovat cíle výuky |
| vyjmenovat cíle výuky |
| klasifikovat výukové metody |
| klasifikovat výukové metody |
| vysvětlit podstatu formativního hodnocení |
| vysvětlit podstatu formativního hodnocení |
| charakterizovat zpětnou vazbu a (sebe)reflexi |
| charakterizovat zpětnou vazbu a (sebe)reflexi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| správně formulovat cíle výuky |
| správně formulovat cíle výuky |
| navrhnout přípravu na vyučovací jednotku |
| navrhnout přípravu na vyučovací jednotku |
| argumentovat vhodnost zvolených výukových metod, forem s ohledem na stanovený cíl výuky |
| argumentovat vhodnost zvolených výukových metod, forem s ohledem na stanovený cíl výuky |
| zrealizovat výuku daného školního předmětu |
| zrealizovat výuku daného školního předmětu |
| reflektovat vlastní pedagogický výstup |
| reflektovat vlastní pedagogický výstup |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšení výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
LUKÁŠOVÁ, H. (ed.), HELUS, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., RÝDL, K., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (Filosofická východiska a pedagogické souvislosti). Praha: AWŠ, 2012.
-
LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
-
LUKAVSKÁ, E. Pozor, děti! Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě. Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2003.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1821-9.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
|