Předmět: Psychomotorika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Psychomotorika
Kód předmětu USP/Z3PSM
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Teoretické vymezení oboru, zasazení do systému věd. - Herní zásady psychomotorických aktivit. - Seznamovací hry. - Hry s psychomotorickým padákem. - Hry s novinovými listy. - Hry s jogurtovými kelímky. - Hry s víčky od PET lahví. - Hry s dekami. - Hry s nafukovacími balónky. - Hry na rozvoj senzomotoriky, svalové napětí a uvolnění. - Hry se speciálními psychomotorickými pomůckami. - Jednoduché relaxační a masážní činnosti. - Kontaktní hry pro rozvíjení sociálních dovedností dětí. - Hry uplatňující mezipředmětové vztahy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Absolvování předmětu USP/Z1ZP Základy psychologie.
Absolvování předmětu USP/Z1ZP Základy psychologie.
Výsledky učení
charakterizovat psychomotoriku jako tělovýchovný systém
charakterizovat psychomotoriku jako tělovýchovný systém
popsat herní zásady psychomotorických aktivit
popsat herní zásady psychomotorických aktivit
popsat části psychomotorické lekce
popsat části psychomotorické lekce
vyjmenovat netradiční pomůcky používané v psychomotorice
vyjmenovat netradiční pomůcky používané v psychomotorice
popsat možnosti formování osobnosti žáka pomocí psychomotorických her
popsat možnosti formování osobnosti žáka pomocí psychomotorických her
Odborné dovednosti
užívat psychomotorických aktivit jako kompenzace výkonově orientovaných pohybových činností
užívat psychomotorických aktivit jako kompenzace výkonově orientovaných pohybových činností
užívat formujícího efektu psychomotorických aktivit pro působení na psychiku žáků
užívat formujícího efektu psychomotorických aktivit pro působení na psychiku žáků
aplikovat herní zásady psychomotorických aktivit
aplikovat herní zásady psychomotorických aktivit
reflektovat realizované psychomotorické aktivity
reflektovat realizované psychomotorické aktivity
využívat psychomotorické hry v rámci školní tělesné výchovy i v zájmových činnostech žáků
využívat psychomotorické hry v rámci školní tělesné výchovy i v zájmových činnostech žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
  • BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno: Pf MU, 2003.
  • Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Praha: Portál, 2011.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
  • Zimmer, R. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder, 2012.
  • Zimmer, R. Sport und Spiel im Kindergarten. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr