|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Teoretické vymezení oboru, zasazení do systému věd. - Herní zásady psychomotorických aktivit. - Seznamovací hry. - Hry s psychomotorickým padákem. - Hry s novinovými listy. - Hry s jogurtovými kelímky. - Hry s víčky od PET lahví. - Hry s dekami. - Hry s nafukovacími balónky. - Hry na rozvoj senzomotoriky, svalové napětí a uvolnění. - Hry se speciálními psychomotorickými pomůckami. - Jednoduché relaxační a masážní činnosti. - Kontaktní hry pro rozvíjení sociálních dovedností dětí. - Hry uplatňující mezipředmětové vztahy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Absolvování předmětu USP/Z1ZP Základy psychologie. |
| Absolvování předmětu USP/Z1ZP Základy psychologie. |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat psychomotoriku jako tělovýchovný systém |
| charakterizovat psychomotoriku jako tělovýchovný systém |
| popsat herní zásady psychomotorických aktivit |
| popsat herní zásady psychomotorických aktivit |
| popsat části psychomotorické lekce |
| popsat části psychomotorické lekce |
| vyjmenovat netradiční pomůcky používané v psychomotorice |
| vyjmenovat netradiční pomůcky používané v psychomotorice |
| popsat možnosti formování osobnosti žáka pomocí psychomotorických her |
| popsat možnosti formování osobnosti žáka pomocí psychomotorických her |
| Odborné dovednosti |
|---|
| užívat psychomotorických aktivit jako kompenzace výkonově orientovaných pohybových činností |
| užívat psychomotorických aktivit jako kompenzace výkonově orientovaných pohybových činností |
| užívat formujícího efektu psychomotorických aktivit pro působení na psychiku žáků |
| užívat formujícího efektu psychomotorických aktivit pro působení na psychiku žáků |
| aplikovat herní zásady psychomotorických aktivit |
| aplikovat herní zásady psychomotorických aktivit |
| reflektovat realizované psychomotorické aktivity |
| reflektovat realizované psychomotorické aktivity |
| využívat psychomotorické hry v rámci školní tělesné výchovy i v zájmových činnostech žáků |
| využívat psychomotorické hry v rámci školní tělesné výchovy i v zájmových činnostech žáků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Praktické procvičování |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
-
BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno: Pf MU, 2003.
-
Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Praha: Portál, 2011.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
-
Zimmer, R. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder, 2012.
-
Zimmer, R. Sport und Spiel im Kindergarten. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 2015.
|