Předmět: Psychosociální interakční výcvik

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Psychosociální interakční výcvik
Kód předmětu USP/Z3PIV
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seznamovací aktivity ve skupině. Týmová spolupráce - týmové role. Rozvoj komunikačních dovedností. Reflexe a poskytování efektivní zpětné vazby. Schopnost empatie a naslouchání. Konflikty, komunikační strategie podporující řešení konfliktu. Charakterová výchova - výchova k dobru - modelové situace, diskuzní hra Abigail, Multisocio. Psychohygiena učitele, práce se stresem, autoregulace zátěže, prevence syndromu vyhoření. Koncept Wellness jako aktivní způsob života. Příprava, nácvik, realizace a vyhodnocení divadelního experimentu. Závěrečná reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
spolupráce ve skupině
spolupráce ve skupině
otevřenosti ke změně a získávání nových náhledů v rámci psychohygieny
otevřenosti ke změně a získávání nových náhledů v rámci psychohygieny
pedagogické tvořivosti a ochoty improvizovat
pedagogické tvořivosti a ochoty improvizovat
sdílet ve skupině své postoje k probíraným tématům a obohacovat se navzájem
sdílet ve skupině své postoje k probíraným tématům a obohacovat se navzájem
reflexe a efektivní zpětné vazby
reflexe a efektivní zpětné vazby
openness to change and gaining new insights in psychohygiene
openness to change and gaining new insights in psychohygiene
pedagogical creativity and willingness to improvise
pedagogical creativity and willingness to improvise
willingness to share in the group their attitudes to the discussed topics and to enrich each other
willingness to share in the group their attitudes to the discussed topics and to enrich each other
reflection and effective feedback
reflection and effective feedback
otevřenost k metodám zážitkového učení
otevřenost k metodám zážitkového učení
znalost různých divadelních forem
znalost různých divadelních forem
porozumění dramatickým principům
porozumění dramatickým principům
Odborné dovednosti
rozvíjet své sociální dovednosti
rozvíjet své sociální dovednosti
zvládnout nácvik sociální percepce
zvládnout nácvik sociální percepce
nastartovat skupinovou dynamiku
nastartovat skupinovou dynamiku
zvládat stres a zátěžové situace
zvládat stres a zátěžové situace
asertivně komunikovat i jednat
asertivně komunikovat i jednat
master social perception training
master social perception training
start group dynamics
start group dynamics
manage stress and stressful situations
manage stress and stressful situations
communicate and act assertively
communicate and act assertively
sebereflexe a schopnost přijímat zpětnou vazbu
sebereflexe a schopnost přijímat zpětnou vazbu
Výsledky učení
Odborné znalosti
aplikovat získané psychosociální kompetence ve své pedagogické praxi
aplikovat získané psychosociální kompetence ve své pedagogické praxi
ochoty k seberozvoji, k naslouchání a vytváření pozitivních vztahů s jinými lidmi
ochoty k seberozvoji, k naslouchání a vytváření pozitivních vztahů s jinými lidmi
autenticky vyjadřovat pocity z vlastního prožívání situací, odstraňovat bariéry v komunikaci a konstruktivně řešit konflikty
autenticky vyjadřovat pocity z vlastního prožívání situací, odstraňovat bariéry v komunikaci a konstruktivně řešit konflikty
psychohygieny, především v oblasti prevence a efektivního životního stylu
psychohygieny, především v oblasti prevence a efektivního životního stylu
sebepojetí učitele, rozlišení identity a role
sebepojetí učitele, rozlišení identity a role
Odborné dovednosti
komunikovat
komunikovat
akceptovat druhé
akceptovat druhé
posilovat odolnost v sociální zátěži
posilovat odolnost v sociální zátěži
zvýšit sociální inteligenci
zvýšit sociální inteligenci
posílit vlastní "já"
posílit vlastní "já"
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Praktické procvičování
Sebereflexe
Sebereflexe
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Helus, Z., Bravená, N., & Franclová, M. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova, 2012.
  • Kolářík, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi. Praha, 2011.
  • Komenský, J. A. Labyrint světa a ráj srdce v jazyce 21. století. Praha, 2010. ISBN 9788090437135.
  • Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno, 2015.
  • Kroftová, A. Metody dramatické výchovy. Brno. 2006.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: FHS UTB., 2015.
  • Soják, P. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď.. Praha, 2017.
  • Starý, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012.
  • Svoboda, M. Psychosociální interakční výcvik v pedagogické praxi. Plzeň, 2017.
  • Valenta, J. Dramatická výchova. Teorie a praxe. Praha. 2008.
  • Valenta, J., Valenta, M. Škola hrou: Průvodce dramatickou výchovou. Praha: Portál. 2012.
  • Vojtíšek, Z., Machková, E. Učení prožitkem: Metody a techniky pro školu i volný čas. Praha. 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr