|
Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Seznamovací aktivity ve skupině. Týmová spolupráce - týmové role. Rozvoj komunikačních dovedností. Reflexe a poskytování efektivní zpětné vazby. Schopnost empatie a naslouchání. Konflikty, komunikační strategie podporující řešení konfliktu. Charakterová výchova - výchova k dobru - modelové situace, diskuzní hra Abigail, Multisocio. Psychohygiena učitele, práce se stresem, autoregulace zátěže, prevence syndromu vyhoření. Koncept Wellness jako aktivní způsob života. Příprava, nácvik, realizace a vyhodnocení divadelního experimentu. Závěrečná reflexe.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| spolupráce ve skupině |
| spolupráce ve skupině |
| otevřenosti ke změně a získávání nových náhledů v rámci psychohygieny |
| otevřenosti ke změně a získávání nových náhledů v rámci psychohygieny |
| pedagogické tvořivosti a ochoty improvizovat |
| pedagogické tvořivosti a ochoty improvizovat |
| sdílet ve skupině své postoje k probíraným tématům a obohacovat se navzájem |
| sdílet ve skupině své postoje k probíraným tématům a obohacovat se navzájem |
| reflexe a efektivní zpětné vazby |
| reflexe a efektivní zpětné vazby |
| openness to change and gaining new insights in psychohygiene |
| openness to change and gaining new insights in psychohygiene |
| pedagogical creativity and willingness to improvise |
| pedagogical creativity and willingness to improvise |
| willingness to share in the group their attitudes to the discussed topics and to enrich each other |
| willingness to share in the group their attitudes to the discussed topics and to enrich each other |
| reflection and effective feedback |
| reflection and effective feedback |
| otevřenost k metodám zážitkového učení |
| otevřenost k metodám zážitkového učení |
| znalost různých divadelních forem |
| znalost různých divadelních forem |
| porozumění dramatickým principům |
| porozumění dramatickým principům |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozvíjet své sociální dovednosti |
| rozvíjet své sociální dovednosti |
| zvládnout nácvik sociální percepce |
| zvládnout nácvik sociální percepce |
| nastartovat skupinovou dynamiku |
| nastartovat skupinovou dynamiku |
| zvládat stres a zátěžové situace |
| zvládat stres a zátěžové situace |
| asertivně komunikovat i jednat |
| asertivně komunikovat i jednat |
| master social perception training |
| master social perception training |
| start group dynamics |
| start group dynamics |
| manage stress and stressful situations |
| manage stress and stressful situations |
| communicate and act assertively |
| communicate and act assertively |
| sebereflexe a schopnost přijímat zpětnou vazbu |
| sebereflexe a schopnost přijímat zpětnou vazbu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| aplikovat získané psychosociální kompetence ve své pedagogické praxi |
| aplikovat získané psychosociální kompetence ve své pedagogické praxi |
| ochoty k seberozvoji, k naslouchání a vytváření pozitivních vztahů s jinými lidmi |
| ochoty k seberozvoji, k naslouchání a vytváření pozitivních vztahů s jinými lidmi |
| autenticky vyjadřovat pocity z vlastního prožívání situací, odstraňovat bariéry v komunikaci a konstruktivně řešit konflikty |
| autenticky vyjadřovat pocity z vlastního prožívání situací, odstraňovat bariéry v komunikaci a konstruktivně řešit konflikty |
| psychohygieny, především v oblasti prevence a efektivního životního stylu |
| psychohygieny, především v oblasti prevence a efektivního životního stylu |
| sebepojetí učitele, rozlišení identity a role |
| sebepojetí učitele, rozlišení identity a role |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat |
| komunikovat |
| akceptovat druhé |
| akceptovat druhé |
| posilovat odolnost v sociální zátěži |
| posilovat odolnost v sociální zátěži |
| zvýšit sociální inteligenci |
| zvýšit sociální inteligenci |
| posílit vlastní "já" |
| posílit vlastní "já" |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Praktické procvičování |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Helus, Z., Bravená, N., & Franclová, M. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova, 2012.
-
Kolářík, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi. Praha, 2011.
-
Komenský, J. A. Labyrint světa a ráj srdce v jazyce 21. století. Praha, 2010. ISBN 9788090437135.
-
Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno, 2015.
-
Kroftová, A. Metody dramatické výchovy. Brno. 2006.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: FHS UTB., 2015.
-
Soják, P. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď.. Praha, 2017.
-
Starý, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012.
-
Svoboda, M. Psychosociální interakční výcvik v pedagogické praxi. Plzeň, 2017.
-
Valenta, J. Dramatická výchova. Teorie a praxe. Praha. 2008.
-
Valenta, J., Valenta, M. Škola hrou: Průvodce dramatickou výchovou. Praha: Portál. 2012.
-
Vojtíšek, Z., Machková, E. Učení prožitkem: Metody a techniky pro školu i volný čas. Praha. 2005.
|