Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznamovací aktivity ve skupině. Týmová spolupráce - týmové role. Rozvoj komunikačních dovedností. Reflexe a poskytování efektivní zpětné vazby. Schopnost empatie a naslouchání. Konflikty, komunikační strategie podporující řešení konfliktu. Charakterová výchova - výchova k dobru - modelové situace, diskuzní hra Abigail, Multisocio. Psychohygiena učitele, práce se stresem, autoregulace zátěže, prevence syndromu vyhoření. Koncept Wellness jako aktivní způsob života. Příprava, nácvik, realizace a vyhodnocení divadelního experimentu. Závěrečná reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
spolupráce ve skupině |
spolupráce ve skupině |
otevřenosti ke změně a získávání nových náhledů v rámci psychohygieny |
otevřenosti ke změně a získávání nových náhledů v rámci psychohygieny |
pedagogické tvořivosti a ochoty improvizovat |
pedagogické tvořivosti a ochoty improvizovat |
sdílet ve skupině své postoje k probíraným tématům a obohacovat se navzájem |
sdílet ve skupině své postoje k probíraným tématům a obohacovat se navzájem |
reflexe a efektivní zpětné vazby |
reflexe a efektivní zpětné vazby |
openness to change and gaining new insights in psychohygiene |
openness to change and gaining new insights in psychohygiene |
pedagogical creativity and willingness to improvise |
pedagogical creativity and willingness to improvise |
willingness to share in the group their attitudes to the discussed topics and to enrich each other |
willingness to share in the group their attitudes to the discussed topics and to enrich each other |
reflection and effective feedback |
reflection and effective feedback |
otevřenost k metodám zážitkového učení |
otevřenost k metodám zážitkového učení |
znalost různých divadelních forem |
znalost různých divadelních forem |
porozumění dramatickým principům |
porozumění dramatickým principům |
Odborné dovednosti |
---|
rozvíjet své sociální dovednosti |
rozvíjet své sociální dovednosti |
zvládnout nácvik sociální percepce |
zvládnout nácvik sociální percepce |
nastartovat skupinovou dynamiku |
nastartovat skupinovou dynamiku |
zvládat stres a zátěžové situace |
zvládat stres a zátěžové situace |
asertivně komunikovat i jednat |
asertivně komunikovat i jednat |
master social perception training |
master social perception training |
start group dynamics |
start group dynamics |
manage stress and stressful situations |
manage stress and stressful situations |
communicate and act assertively |
communicate and act assertively |
sebereflexe a schopnost přijímat zpětnou vazbu |
sebereflexe a schopnost přijímat zpětnou vazbu |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
aplikovat získané psychosociální kompetence ve své pedagogické praxi |
aplikovat získané psychosociální kompetence ve své pedagogické praxi |
ochoty k seberozvoji, k naslouchání a vytváření pozitivních vztahů s jinými lidmi |
ochoty k seberozvoji, k naslouchání a vytváření pozitivních vztahů s jinými lidmi |
autenticky vyjadřovat pocity z vlastního prožívání situací, odstraňovat bariéry v komunikaci a konstruktivně řešit konflikty |
autenticky vyjadřovat pocity z vlastního prožívání situací, odstraňovat bariéry v komunikaci a konstruktivně řešit konflikty |
psychohygieny, především v oblasti prevence a efektivního životního stylu |
psychohygieny, především v oblasti prevence a efektivního životního stylu |
sebepojetí učitele, rozlišení identity a role |
sebepojetí učitele, rozlišení identity a role |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat |
komunikovat |
akceptovat druhé |
akceptovat druhé |
posilovat odolnost v sociální zátěži |
posilovat odolnost v sociální zátěži |
zvýšit sociální inteligenci |
zvýšit sociální inteligenci |
posílit vlastní "já" |
posílit vlastní "já" |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Praktické procvičování |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Helus, Z., Bravená, N., & Franclová, M. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova, 2012.
-
Kolářík, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi. Praha, 2011.
-
Komenský, J. A. Labyrint světa a ráj srdce v jazyce 21. století. Praha, 2010. ISBN 9788090437135.
-
Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno, 2015.
-
Kroftová, A. Metody dramatické výchovy. Brno. 2006.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: FHS UTB., 2015.
-
Soják, P. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď.. Praha, 2017.
-
Starý, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012.
-
Svoboda, M. Psychosociální interakční výcvik v pedagogické praxi. Plzeň, 2017.
-
Valenta, J. Dramatická výchova. Teorie a praxe. Praha. 2008.
-
Valenta, J., Valenta, M. Škola hrou: Průvodce dramatickou výchovou. Praha: Portál. 2012.
-
Vojtíšek, Z., Machková, E. Učení prožitkem: Metody a techniky pro školu i volný čas. Praha. 2005.
|