|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Hálová Kateřina, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Žánrové struktury dětské literatury a možnosti jejich poznávání dětmi mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: pohádka a autorská pohádka. - Žánrové struktury dětské literatury: bajky a pověsti a možnosti jejich adaptace pro dítě mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: poezie pro děti. - Žánrové struktury dětské literatury: komiks. - Netypické žánry dětské literatury. - Význam ilustrace v dětské literatuře. - Významní čeští autoři literatury pro děti. - Významní zahraniční autoři literatury pro děti. - Trivialita a kýč v dětské literatuře. - Nonsens a jeho význam v dětské literatuře. - Humor a slovní hříčky v dětské literatuře. - Práce s čítankou. - Podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 2 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat žánry literatury pro děti |
| charakterizovat žánry literatury pro děti |
| vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti |
| vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti |
| popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku |
| popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku |
| popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti |
| popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti |
| vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře |
| vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
| interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
| interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku |
| interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku |
| určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku |
| určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku |
| navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni základní školy |
| navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni základní školy |
| navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku |
| navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Alchazidu, A. Slovník autorů literatury pro děti a mládež.. Praha: Libri, 2007.
-
Bubeníčková, P. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka.. Liberec: Bor., 2016.
-
Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.
-
Doláková, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ.. Praha: Portál, 2015.
-
Hutařová, I., & Hanzová, M. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris., 2003.
-
Jelénková, O. Čtení není žádná nuda. Praha, 2014.
-
Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.
|