Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Hálová Kateřina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Žánrové struktury dětské literatury a možnosti jejich poznávání dětmi mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: pohádka a autorská pohádka. - Žánrové struktury dětské literatury: bajky a pověsti a možnosti jejich adaptace pro dítě mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: poezie pro děti. - Žánrové struktury dětské literatury: komiks. - Netypické žánry dětské literatury. - Význam ilustrace v dětské literatuře. - Významní čeští autoři literatury pro děti. - Významní zahraniční autoři literatury pro děti. - Trivialita a kýč v dětské literatuře. - Nonsens a jeho význam v dětské literatuře. - Humor a slovní hříčky v dětské literatuře. - Práce s čítankou. - Podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 2 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat žánry literatury pro děti |
charakterizovat žánry literatury pro děti |
vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti |
vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti |
popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku |
popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku |
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti |
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti |
vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře |
vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku |
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku |
určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku |
určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku |
navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni základní školy |
navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni základní školy |
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku |
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Alchazidu, A. Slovník autorů literatury pro děti a mládež.. Praha: Libri, 2007.
-
Bubeníčková, P. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka.. Liberec: Bor., 2016.
-
Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.
-
Doláková, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ.. Praha: Portál, 2015.
-
Hutařová, I., & Hanzová, M. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris., 2003.
-
Jelénková, O. Čtení není žádná nuda. Praha, 2014.
-
Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.
|