Předmět: Literatura pro děti 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Literatura pro děti 2
Kód předmětu USP/Z3LD2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Hálová Kateřina, Mgr.
Obsah předmětu
- Žánrové struktury dětské literatury a možnosti jejich poznávání dětmi mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: pohádka a autorská pohádka. - Žánrové struktury dětské literatury: bajky a pověsti a možnosti jejich adaptace pro dítě mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: poezie pro děti. - Žánrové struktury dětské literatury: komiks. - Netypické žánry dětské literatury. - Význam ilustrace v dětské literatuře. - Významní čeští autoři literatury pro děti. - Významní zahraniční autoři literatury pro děti. - Trivialita a kýč v dětské literatuře. - Nonsens a jeho význam v dětské literatuře. - Humor a slovní hříčky v dětské literatuře. - Práce s čítankou. - Podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat žánry literatury pro děti
charakterizovat žánry literatury pro děti
vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti
vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti
popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku
popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti
vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře
vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře
Odborné dovednosti
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku
určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku
určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku
navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni základní školy
navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni základní školy
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Alchazidu, A. Slovník autorů literatury pro děti a mládež.. Praha: Libri, 2007.
  • Bubeníčková, P. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka.. Liberec: Bor., 2016.
  • Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.
  • Doláková, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ.. Praha: Portál, 2015.
  • Hutařová, I., & Hanzová, M. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris., 2003.
  • Jelénková, O. Čtení není žádná nuda. Praha, 2014.
  • Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr