Vyučující
|
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním. - Formy komunikace a složky gramotnosti. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti, vývoj schopností od preprimárního k primárnímu vzdělávání. - Poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči. Funkční využití psaní. - Rozvoj dovedností nalézt a porozumět informacím z textu. - Prostředky rozvoje gramotnosti. Strategie porozumění čtenému textu. - Dovednosti vytvářet srozumitelné texty. - Možnosti individualizace a hodnocení rozvoje gramotnosti u dítěte mladšího školního věku. - Diagnostika projevů literární gramotnosti v primárním vzdělávání. - Metody tvůrčího psaní v primárním vzdělávání. - Spontánní písemná produkce dítěte mladšího školního věku. - Narativní schopnosti. - Utváření postojů k literatuře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
uvést definice pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu, vysvětlit odlišnosti v těchto definicích |
uvést definice pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu, vysvětlit odlišnosti v těchto definicích |
definovat vývoj gramotnosti jako osvojování specifických znalostí, zkušeností a dovedností týkajících se poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči |
definovat vývoj gramotnosti jako osvojování specifických znalostí, zkušeností a dovedností týkajících se poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči |
objasnit možnosti podpory porozumění čtenému textu a dovednosti vytvářet srozumitelné texty ze strany učitele |
objasnit možnosti podpory porozumění čtenému textu a dovednosti vytvářet srozumitelné texty ze strany učitele |
uvést a definovat možnosti diagnostiky úrovně jazykové a literární gramotnosti |
uvést a definovat možnosti diagnostiky úrovně jazykové a literární gramotnosti |
vymezit strategie podpory utváření pozitivních postojů ke čtení a literatuře |
vymezit strategie podpory utváření pozitivních postojů ke čtení a literatuře |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat o odlišnostech definování pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu |
diskutovat o odlišnostech definování pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu |
využívat strategie pro rozvíjení dovedností nalézt a porozumět informacím z textu u dítěte v mladším školním věku |
využívat strategie pro rozvíjení dovedností nalézt a porozumět informacím z textu u dítěte v mladším školním věku |
samostatně využívat optimální prostředky rozvíjení gramotnosti v závislosti od znalostí, zkušeností a dovedností žáků v oblasti poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči |
samostatně využívat optimální prostředky rozvíjení gramotnosti v závislosti od znalostí, zkušeností a dovedností žáků v oblasti poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči |
analyzovat spontánní písemnou produkci dítěte mladšího školního věku, využívat jej jako východisko pro další rozvíjení jazykové a literární gramotnosti |
analyzovat spontánní písemnou produkci dítěte mladšího školního věku, využívat jej jako východisko pro další rozvíjení jazykové a literární gramotnosti |
plánovat vzdělávací aktivity v oblasti gramotnosti s ohledem na interindividuální specifika dětí mladšího školního věku |
plánovat vzdělávací aktivity v oblasti gramotnosti s ohledem na interindividuální specifika dětí mladšího školního věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
DZIAK, D., RUSŇÁK, R. Umelecké texty o písaní určené pre deti a mládež. Slovo o slove, 10(1), 94-109. 2022.
-
GAVORA, P. Modely a úrovne gramotnosti (s. 11-25). In: P. Gavora, O. Zápotočná a kol.: Gramotnosť - vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2003.
-
HAVEL, J., NAJVAROVÁ, V. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MUNI, 2011.
-
KLIMOVIČ, M. Kedy prichádzajú dobré nápady? (Z výskumu procesu tvorby naratívneho textu u 9-11-ročných pisateľov). Didaktické studie, 10(1),43-58. 2018.
-
KLIMOVIČ, M. Stratégie učenia sa z textu slovami slaboprospievajúcich žiakov. Didaktické studie, 11(1), 26-38. 2019.
-
KOMBEREC, F., LAUFKOVÁ, V. Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla. Slovo o slove, 10(1), 31-46. 2022.
-
LAUKOVÁ, V. Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 29-61. 2018.
-
NAJVAROVÁ, V. Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy. Pedagogická orientace, 20(3), 49-65. 2010.
-
POLÁK ČUCHTOVÁ, I. Overenie podporného nástroja rozvoja textovej produkcie žiaka v primárnom vzdelávaní. Slovo o slove, 10(1), 110-125. 2022.
-
RYBÁROVÁ, E. Pojetí čtenářské pregramotnosti v České republice - minulost a současnost. GRAMOTNOST, PREGRAMOTNOST A VZDĚLÁVÁNÍ, 3(2), 125-141. 2019.
-
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Kde žáci v polovině základního vzdělávání selhávají při porozumění čtenému polemickému textu. Pedagogika, 65(4), 392-412. 2015.
-
SVOBODOVÁ METELKOVÁ, R. Kategorizace čtenářských chyb žáka jako ukazatel počátků porozumění textu. Paidagogos, 2(2). 2016.
-
SÝKOROVÁ, P. Literární gramotnost jako podoblast gramotnosti čtenářské. In Sborník příspěvků Mezinárodní Masarykovy konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2013. Hradec Králové. 2013.
-
ŠMEJKALOVÁ, M., VONDROVÁ, N., SMETÁČKOVÁ, I., CHVÁL, M. Gramotnosti ve vzdělávání - na cestě k vymezení jazykové gramotnosti. Pedagogika, 71(2), 159-176. 2021.
-
ŠTĚPÁNKOVÁ, A. Tvůrčí psaní a jeho potenciál v literárním vzdělávání na 1. stupni základní školy. Slovo o slove, 10(1), 31-46. 2022.
-
VIKTOROVÁ, I. Písemná produkce dětí ve 4.třídě. In: M. Rendl (ed.), Čtvrtá třída (s. 1-29). Praha, PedF UK Praha, 1999.
-
VYKOUKALOVÁ, V., ANDĚL, P., JOHNOVÁ, J. Analýza slovní zásoby žáků 2. ročníku ZŠ jako podklad pro rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním vzdělávání. GRAMOTNOST, PREGRAMOTNOST A VZDĚLÁVÁNÍ, 3(2), 91-115. 2019.
-
WHITCROFT, L. Výuka čtenářských strategií v zahraničí - teorie, trendy, programy a metody. ORBIS SCHOLAE, 9(3), 39-51. 2015.
-
ZÁPOTOČNÁ, O., PETROVÁ, Z. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave, 2010.
-
ZÁPOTOČNÁ, O. Teoretické modely porozumenia textu a ich interpretácie v školskom vzdelávaní. Orbis Scholae, 9(3), s. 13-26. 2015.
|