Předmět: Rozvoj jazykové a literární gramotnosti 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj jazykové a literární gramotnosti 2
Kód předmětu USP/Z3JL2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním. - Formy komunikace a složky gramotnosti. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti, vývoj schopností od preprimárního k primárnímu vzdělávání. - Poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči. Funkční využití psaní. - Rozvoj dovedností nalézt a porozumět informacím z textu. - Prostředky rozvoje gramotnosti. Strategie porozumění čtenému textu. - Dovednosti vytvářet srozumitelné texty. - Možnosti individualizace a hodnocení rozvoje gramotnosti u dítěte mladšího školního věku. - Diagnostika projevů literární gramotnosti v primárním vzdělávání. - Metody tvůrčího psaní v primárním vzdělávání. - Spontánní písemná produkce dítěte mladšího školního věku. - Narativní schopnosti. - Utváření postojů k literatuře.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
uvést definice pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu, vysvětlit odlišnosti v těchto definicích
uvést definice pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu, vysvětlit odlišnosti v těchto definicích
definovat vývoj gramotnosti jako osvojování specifických znalostí, zkušeností a dovedností týkajících se poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči
definovat vývoj gramotnosti jako osvojování specifických znalostí, zkušeností a dovedností týkajících se poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči
objasnit možnosti podpory porozumění čtenému textu a dovednosti vytvářet srozumitelné texty ze strany učitele
objasnit možnosti podpory porozumění čtenému textu a dovednosti vytvářet srozumitelné texty ze strany učitele
uvést a definovat možnosti diagnostiky úrovně jazykové a literární gramotnosti
uvést a definovat možnosti diagnostiky úrovně jazykové a literární gramotnosti
vymezit strategie podpory utváření pozitivních postojů ke čtení a literatuře
vymezit strategie podpory utváření pozitivních postojů ke čtení a literatuře
Odborné dovednosti
diskutovat o odlišnostech definování pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu
diskutovat o odlišnostech definování pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu
využívat strategie pro rozvíjení dovedností nalézt a porozumět informacím z textu u dítěte v mladším školním věku
využívat strategie pro rozvíjení dovedností nalézt a porozumět informacím z textu u dítěte v mladším školním věku
samostatně využívat optimální prostředky rozvíjení gramotnosti v závislosti od znalostí, zkušeností a dovedností žáků v oblasti poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči
samostatně využívat optimální prostředky rozvíjení gramotnosti v závislosti od znalostí, zkušeností a dovedností žáků v oblasti poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči
analyzovat spontánní písemnou produkci dítěte mladšího školního věku, využívat jej jako východisko pro další rozvíjení jazykové a literární gramotnosti
analyzovat spontánní písemnou produkci dítěte mladšího školního věku, využívat jej jako východisko pro další rozvíjení jazykové a literární gramotnosti
plánovat vzdělávací aktivity v oblasti gramotnosti s ohledem na interindividuální specifika dětí mladšího školního věku
plánovat vzdělávací aktivity v oblasti gramotnosti s ohledem na interindividuální specifika dětí mladšího školního věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Sebereflexe
Sebereflexe
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • DZIAK, D., RUSŇÁK, R. Umelecké texty o písaní určené pre deti a mládež. Slovo o slove, 10(1), 94-109. 2022.
  • GAVORA, P. Modely a úrovne gramotnosti (s. 11-25). In: P. Gavora, O. Zápotočná a kol.: Gramotnosť - vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2003.
  • HAVEL, J., NAJVAROVÁ, V. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MUNI, 2011.
  • KLIMOVIČ, M. Kedy prichádzajú dobré nápady? (Z výskumu procesu tvorby naratívneho textu u 9-11-ročných pisateľov). Didaktické studie, 10(1),43-58. 2018.
  • KLIMOVIČ, M. Stratégie učenia sa z textu slovami slaboprospievajúcich žiakov. Didaktické studie, 11(1), 26-38. 2019.
  • KOMBEREC, F., LAUFKOVÁ, V. Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla. Slovo o slove, 10(1), 31-46. 2022.
  • LAUKOVÁ, V. Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 29-61. 2018.
  • NAJVAROVÁ, V. Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy. Pedagogická orientace, 20(3), 49-65. 2010.
  • POLÁK ČUCHTOVÁ, I. Overenie podporného nástroja rozvoja textovej produkcie žiaka v primárnom vzdelávaní. Slovo o slove, 10(1), 110-125. 2022.
  • RYBÁROVÁ, E. Pojetí čtenářské pregramotnosti v České republice - minulost a současnost. GRAMOTNOST, PREGRAMOTNOST A VZDĚLÁVÁNÍ, 3(2), 125-141. 2019.
  • STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Kde žáci v polovině základního vzdělávání selhávají při porozumění čtenému polemickému textu. Pedagogika, 65(4), 392-412. 2015.
  • SVOBODOVÁ METELKOVÁ, R. Kategorizace čtenářských chyb žáka jako ukazatel počátků porozumění textu. Paidagogos, 2(2). 2016.
  • SÝKOROVÁ, P. Literární gramotnost jako podoblast gramotnosti čtenářské. In Sborník příspěvků Mezinárodní Masarykovy konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2013. Hradec Králové. 2013.
  • ŠMEJKALOVÁ, M., VONDROVÁ, N., SMETÁČKOVÁ, I., CHVÁL, M. Gramotnosti ve vzdělávání - na cestě k vymezení jazykové gramotnosti. Pedagogika, 71(2), 159-176. 2021.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, A. Tvůrčí psaní a jeho potenciál v literárním vzdělávání na 1. stupni základní školy. Slovo o slove, 10(1), 31-46. 2022.
  • VIKTOROVÁ, I. Písemná produkce dětí ve 4.třídě. In: M. Rendl (ed.), Čtvrtá třída (s. 1-29). Praha, PedF UK Praha, 1999.
  • VYKOUKALOVÁ, V., ANDĚL, P., JOHNOVÁ, J. Analýza slovní zásoby žáků 2. ročníku ZŠ jako podklad pro rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním vzdělávání. GRAMOTNOST, PREGRAMOTNOST A VZDĚLÁVÁNÍ, 3(2), 91-115. 2019.
  • WHITCROFT, L. Výuka čtenářských strategií v zahraničí - teorie, trendy, programy a metody. ORBIS SCHOLAE, 9(3), 39-51. 2015.
  • ZÁPOTOČNÁ, O., PETROVÁ, Z. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave, 2010.
  • ZÁPOTOČNÁ, O. Teoretické modely porozumenia textu a ich interpretácie v školskom vzdelávaní. Orbis Scholae, 9(3), s. 13-26. 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr