|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Činnosti hudebně pohybové a poslechové v primárním vzdělávání. - Rytmické, harmonické a tonální cítění žáka. - Elementární hudebně-pohybové prvky, hra na tělo, napodobovací hry, dirigování, Orffův instrumentář. - Postup při osvojování elementárních hudebně vyjadřovacích prostředků v propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními, hudebně pohybovými. - Hudební tvořivost a její projevy, rozvoj hudební fantazie, představivosti a hudební paměti. - Improvizace rytmická, melodická a pohybová. - Percepční činnosti v primárním vzdělávání. - Hudebně naukové činnosti v primárním vzdělávání. - Hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev žáka. - Práce s lidovou a umělou dětskou písní. - Dramatizace textu - využití rytmických a melodických nástrojů. - Hudební nástroje v propojení s hudebně pohybovou výchovou. - Netradiční pomůcky k hudebním hrám, hudební nástroje vyrobené žáky. - Analýza hudebních děl pro účely primárního vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat pojmy metrum, rytmus, tempo, dynamika, barva tónu, melodie, tonalita |
| charakterizovat pojmy metrum, rytmus, tempo, dynamika, barva tónu, melodie, tonalita |
| popsat způsob osvojování hudebních vyjadřovacích prostředků v hudební výchově na 1. st. ZŠ |
| popsat způsob osvojování hudebních vyjadřovacích prostředků v hudební výchově na 1. st. ZŠ |
| popsat princip hudební tvořivosti, fantazie, představivosti a hudební paměti |
| popsat princip hudební tvořivosti, fantazie, představivosti a hudební paměti |
| popsat podstatu pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových činností |
| popsat podstatu pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových činností |
| charakterizovat princip rytmického, harmonického a tonálního cítění žáka |
| charakterizovat princip rytmického, harmonického a tonálního cítění žáka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat hudební tvořivé postupy při námětech na hudební aktivity pro žáky 1. st. ZŠ |
| aplikovat hudební tvořivé postupy při námětech na hudební aktivity pro žáky 1. st. ZŠ |
| předvést elementární pohybové prvky (hra na tělo, dirigování, imitační hry apod.) při hudebně pohybových činnostech |
| předvést elementární pohybové prvky (hra na tělo, dirigování, imitační hry apod.) při hudebně pohybových činnostech |
| reflektovat hudebně vyjadřovací prostředky ve vokálních, instrumentálních a poslechových činnostech |
| reflektovat hudebně vyjadřovací prostředky ve vokálních, instrumentálních a poslechových činnostech |
| použít rytmické i melodické hudební nástroje při hudebně tvořivých aktivitách |
| použít rytmické i melodické hudební nástroje při hudebně tvořivých aktivitách |
| provést dramatizaci písně |
| provést dramatizaci písně |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Černá, L. Klíčová kompetence s kulturními, uměleckými či estetickými aspekty a její pojetí či absence v kurikulech ČR a SR. In: Pedagogická diagnostika a evaluace 2016. Ostrava, 2016.
-
Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové, 2005.
-
Knopová, B. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno, 2005.
-
Kulhánková, E. Taneční hry s písničkami. Praha, 2013.
-
Payneová, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha, 2011.
-
Sedlák, F., & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha, 2013.
-
Šimanovský, Z., Tichá, A., & Burešová, V. Písničky a jejich dramatizace: zpěvník pro děti předškolního a školního věku.. Praha, 2000.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha, 2005.
|