Předmět: Hudební vyjadřovací prostředky

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Hudební vyjadřovací prostředky
Kód předmětu USP/Z3HVP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Činnosti hudebně pohybové a poslechové v primárním vzdělávání. - Rytmické, harmonické a tonální cítění žáka. - Elementární hudebně-pohybové prvky, hra na tělo, napodobovací hry, dirigování, Orffův instrumentář. - Postup při osvojování elementárních hudebně vyjadřovacích prostředků v propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními, hudebně pohybovými. - Hudební tvořivost a její projevy, rozvoj hudební fantazie, představivosti a hudební paměti. - Improvizace rytmická, melodická a pohybová. - Percepční činnosti v primárním vzdělávání. - Hudebně naukové činnosti v primárním vzdělávání. - Hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev žáka. - Práce s lidovou a umělou dětskou písní. - Dramatizace textu - využití rytmických a melodických nástrojů. - Hudební nástroje v propojení s hudebně pohybovou výchovou. - Netradiční pomůcky k hudebním hrám, hudební nástroje vyrobené žáky. - Analýza hudebních děl pro účely primárního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat pojmy metrum, rytmus, tempo, dynamika, barva tónu, melodie, tonalita
charakterizovat pojmy metrum, rytmus, tempo, dynamika, barva tónu, melodie, tonalita
popsat způsob osvojování hudebních vyjadřovacích prostředků v hudební výchově na 1. st. ZŠ
popsat způsob osvojování hudebních vyjadřovacích prostředků v hudební výchově na 1. st. ZŠ
popsat princip hudební tvořivosti, fantazie, představivosti a hudební paměti
popsat princip hudební tvořivosti, fantazie, představivosti a hudební paměti
popsat podstatu pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových činností
popsat podstatu pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových činností
charakterizovat princip rytmického, harmonického a tonálního cítění žáka
charakterizovat princip rytmického, harmonického a tonálního cítění žáka
Odborné dovednosti
aplikovat hudební tvořivé postupy při námětech na hudební aktivity pro žáky 1. st. ZŠ
aplikovat hudební tvořivé postupy při námětech na hudební aktivity pro žáky 1. st. ZŠ
předvést elementární pohybové prvky (hra na tělo, dirigování, imitační hry apod.) při hudebně pohybových činnostech
předvést elementární pohybové prvky (hra na tělo, dirigování, imitační hry apod.) při hudebně pohybových činnostech
reflektovat hudebně vyjadřovací prostředky ve vokálních, instrumentálních a poslechových činnostech
reflektovat hudebně vyjadřovací prostředky ve vokálních, instrumentálních a poslechových činnostech
použít rytmické i melodické hudební nástroje při hudebně tvořivých aktivitách
použít rytmické i melodické hudební nástroje při hudebně tvořivých aktivitách
provést dramatizaci písně
provést dramatizaci písně
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Černá, L. Klíčová kompetence s kulturními, uměleckými či estetickými aspekty a její pojetí či absence v kurikulech ČR a SR. In: Pedagogická diagnostika a evaluace 2016. Ostrava, 2016.
  • Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové, 2005.
  • Knopová, B. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno, 2005.
  • Kulhánková, E. Taneční hry s písničkami. Praha, 2013.
  • Payneová, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha, 2011.
  • Sedlák, F., & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha, 2013.
  • Šimanovský, Z., Tichá, A., & Burešová, V. Písničky a jejich dramatizace: zpěvník pro děti předškolního a školního věku.. Praha, 2000.
  • Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr