Předmět: Rozvoj matematických představ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj matematických představ
Kód předmětu USP/Z2RMP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Analýza Rámcového vzdělávacího programu z pohledu matematických představ. - Binární relace, vlastnosti binárních relaci v množině. Relace ekvivalence a rozklad množiny. - Doplňková relace, inverzní relace, vlastnosti binárních relací v množině. - Relace ekvivalence a jejich využití na uspořádání a třídění množin. - Zobrazení jako speciální typ binární relace. Typy zobrazení (injektivní, subjektivní, bijektivní). - Bijektivní zobrazení. Inverzní zobrazeni. Speciální případ zobrazení - matematická funkce. - Zobrazení, příklady zobrazení v činností žáka zaměřené na rozvoj matematických pojmů. - Pojmy související s přirozeným číslem a metody jejich rozvoje. Pojem kardinálního čísla. Koneční a nekoneční množiny. Nerovnost mezi kardinálními čísly.- - Sčítaní a násobení kardinálních čísel. Vlastnosti sčítaní a násobení kardinálních čísel. - Pojem přirozené číslo jako kardinální číslo neprázdných množin. Operace v množině přirozeních čísel. Přirozené uspořádaní množiny přirozených čísel. - Algebraické struktury. Binární operace. Vlastnosti binárních operací. - Rozvoj prostorové představivosti v primárním vzdělávání, orientace v prostoru a hledání cesty. Společné a odlišné vlastnosti prostorových útvaru, určení polohy objektů v prostoru používáním jednoduchých výrazů. - Činnosti souvisící s měřením, práce v terénu a orientace v prostoru. Rozlišení rovinných útvarů od prostorových, sítě těles, stříhání a skládání, znázornění trojrozměrných útvarů v rovině. - Rovinné útvary v primárním vzdělávání (bod, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, obdélník, čtyřúhelníky, kružnice, kruh), jejich pozorování, pojmenování. Rozlišení rovinných útvarů od prostorových, sítě těles, stříhání a skládání, znázornění trojrozměrných útvarů v rovině.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
analýza rámcového vzdělávacího programu z pohledu matematických představ
analýza rámcového vzdělávacího programu z pohledu matematických představ
pozice binárních relací v učebních úlohách
pozice binárních relací v učebních úlohách
pojem čísla a jeho historický vývoj
pojem čísla a jeho historický vývoj
metody vedoucí k rozvoji geometrických představ
metody vedoucí k rozvoji geometrických představ
operace s přirozenými čísly a jejich vlastnosti
operace s přirozenými čísly a jejich vlastnosti
Odborné dovednosti
popsat postavení oblasti matematika a její aplikace v RVP ZV a návaznost na ostatní RVP
popsat postavení oblasti matematika a její aplikace v RVP ZV a návaznost na ostatní RVP
využít poznatky o výrocích a binárních relacích v řešení učebních úloh
využít poznatky o výrocích a binárních relacích v řešení učebních úloh
užívat poznatky o přirozených číslech při tvorbě matematických představ u žáků prvního stupně základní školy
užívat poznatky o přirozených číslech při tvorbě matematických představ u žáků prvního stupně základní školy
popsat metody zavedení pojmu přirozeného čísla
popsat metody zavedení pojmu přirozeného čísla
představit netradiční metody řešení aritmetických a geometrických matematických úloh
představit netradiční metody řešení aritmetických a geometrických matematických úloh
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Analýza prezentace
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Gerová, Ľ. Propedeutika matematiky a počiatočné matematické predstavy.. Banská Bystrica: PdF, Mateja Bela., 2007.
  • Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola a matematika.. Praha, 2001.
  • Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010.
  • Markechová, D., & Tirpáková, A. Rozvoj matematických predstáv o číslach. Nitra.
  • Partová, E., & Židek, O. Príručka k príprave na súbornú skúšku z matematiky.. Bratislava, 1993.
  • Pavelková, M. Pohled učitelů prvního stupně základních škol na žákovskou otázku. e- Pedagogium, 3, 53-64..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr