Předmět: Primární pedagogika s praxí 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární pedagogika s praxí 2
Kód předmětu USP/Z2PX2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Klíčové pojmy: věda, teorie, paradigma, diskurs. - Systém pedagogických věd a místo filozofie výchovy a teorií výchovy v něm. - Teorie učení, epistemologické východiska vyučování ve vazbě na teorie výchovy. - Klasifikace teorií výchovy podle několika autorů. - Personalistické, humanistické teorie. - Role učitele a žáka v personalistických a humanistických teoriích. - Akademické teorie, program akademických teorií, role učitele v akademických teoriích. - Spiritualistické a sociální teorie - základní orientace. - Kognitivně-psychologické teorie. - Prekoncepty žáka a konstruktivistické didaktické postupy v aplikaci na primární vzdělávání. - Sociokognitivní teorie a jejich přístupy v primárním vzdělávání. - Sociálně-historická teorie a teorie kooperativního vyučování v aplikaci na primární vzdělávání. - Technologické teorie (informačně - multimediální teorie). - Významné osobnosti jednotlivých teoretických přístupů v pedagogice.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Exkurze
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
pojmy teorie, paradigma, model, diskurs
pojmy teorie, paradigma, model, diskurs
teorie vzdělávání a jejich systematizace
teorie vzdělávání a jejich systematizace
personalistické a humanistické teorie
personalistické a humanistické teorie
akademické a technologické teorie
akademické a technologické teorie
sociální a sociokognitivní teorie
sociální a sociokognitivní teorie
Odborné dovednosti
klasifikovat teorie vzdělávání podle historického vývoje a autorů
klasifikovat teorie vzdělávání podle historického vývoje a autorů
propojit teoretický koncept s vlastní edukační zkušeností
propojit teoretický koncept s vlastní edukační zkušeností
reflektovat praktické souvislosti teorií vzdělávání
reflektovat praktické souvislosti teorií vzdělávání
kontrastovat základní principy různých edukačních teorií
kontrastovat základní principy různých edukačních teorií
identifikovat teoretické principy, které jsou v souladu s jejich vlastní profesní filosofií
identifikovat teoretické principy, které jsou v souladu s jejich vlastní profesní filosofií
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Kaščák, O., & Pupala, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009.
  • Lasahn, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1992.
  • Liessmann, K. P. Teorie nevzdělanosti.
  • Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
  • Pelikán, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.
  • Prokop, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika.
  • Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
  • Wiegerová, A. & Lukášová, H. Prožívání praxe studenty učitelství. 2019.
  • Wiegerová, A. et al. Self-efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN., 2012.
  • Zelina, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra.. Bratislava: SPN., 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr