Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Klíčové pojmy: věda, teorie, paradigma, diskurs. - Systém pedagogických věd a místo filozofie výchovy a teorií výchovy v něm. - Teorie učení, epistemologické východiska vyučování ve vazbě na teorie výchovy. - Klasifikace teorií výchovy podle několika autorů. - Personalistické, humanistické teorie. - Role učitele a žáka v personalistických a humanistických teoriích. - Akademické teorie, program akademických teorií, role učitele v akademických teoriích. - Spiritualistické a sociální teorie - základní orientace. - Kognitivně-psychologické teorie. - Prekoncepty žáka a konstruktivistické didaktické postupy v aplikaci na primární vzdělávání. - Sociokognitivní teorie a jejich přístupy v primárním vzdělávání. - Sociálně-historická teorie a teorie kooperativního vyučování v aplikaci na primární vzdělávání. - Technologické teorie (informačně - multimediální teorie). - Významné osobnosti jednotlivých teoretických přístupů v pedagogice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Exkurze
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
pojmy teorie, paradigma, model, diskurs |
pojmy teorie, paradigma, model, diskurs |
teorie vzdělávání a jejich systematizace |
teorie vzdělávání a jejich systematizace |
personalistické a humanistické teorie |
personalistické a humanistické teorie |
akademické a technologické teorie |
akademické a technologické teorie |
sociální a sociokognitivní teorie |
sociální a sociokognitivní teorie |
Odborné dovednosti |
---|
klasifikovat teorie vzdělávání podle historického vývoje a autorů |
klasifikovat teorie vzdělávání podle historického vývoje a autorů |
propojit teoretický koncept s vlastní edukační zkušeností |
propojit teoretický koncept s vlastní edukační zkušeností |
reflektovat praktické souvislosti teorií vzdělávání |
reflektovat praktické souvislosti teorií vzdělávání |
kontrastovat základní principy různých edukačních teorií |
kontrastovat základní principy různých edukačních teorií |
identifikovat teoretické principy, které jsou v souladu s jejich vlastní profesní filosofií |
identifikovat teoretické principy, které jsou v souladu s jejich vlastní profesní filosofií |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Exkurze |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Kaščák, O., & Pupala, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009.
-
Lasahn, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1992.
-
Liessmann, K. P. Teorie nevzdělanosti.
-
Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
-
Pelikán, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.
-
Prokop, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika.
-
Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
-
Wiegerová, A. & Lukášová, H. Prožívání praxe studenty učitelství. 2019.
-
Wiegerová, A. et al. Self-efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN., 2012.
-
Zelina, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra.. Bratislava: SPN., 2004.
|