Předmět: Projekty k podpoře čtenářství dítěte

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Projekty k podpoře čtenářství dítěte
Kód předmětu USP/Z2PPC
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti. Vývoj gramotnostních dovedností. - Faktory ovlivňující gramotnost. - Podmínky a metody rozvoje gramotnosti ve škole. - Diagnostikování čtenářských dovedností, porozumění čtenému textu. - Metody hodnocení. - Cesta dítěte ke čtenářství. - Čtenářské strategie. - Práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Projekty k rozvoji čtenářské gramotnosti. - Metoda dobrého startu. - Úloha čtenářského deníku v čtenářské gramotnosti. - Podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti. - Role rodiny ve vztahu k rozvoji čtenářské gramotnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
podmínky rozvoje čtenářské gramotnosti
podmínky rozvoje čtenářské gramotnosti
metody rozvoje čtenářské gramotnosti
metody rozvoje čtenářské gramotnosti
rozvoj čtenářských strategií dítěte mladšího školního věku
rozvoj čtenářských strategií dítěte mladšího školního věku
úloha čtenářského deníku v čtenářské gramotnosti
úloha čtenářského deníku v čtenářské gramotnosti
role rodiny ve vztahu k rozvoji čtenářské gramotnosti
role rodiny ve vztahu k rozvoji čtenářské gramotnosti
Odborné dovednosti
vytvořit projekt k podpoře čtenářství v podmínkách primárního vzdělávání
vytvořit projekt k podpoře čtenářství v podmínkách primárního vzdělávání
aplikovat metody rozvoje čtenářské gramotnosti
aplikovat metody rozvoje čtenářské gramotnosti
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku
vymezit klíčové pojmy čtenářské gramotnosti
vymezit klíčové pojmy čtenářské gramotnosti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Altmanová, J. et al. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka.
  • Doležalová, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové, 2014.
  • Gavora, P., & Zápotočná, O. Gramotnosť: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava, 2003.
  • Gavora, P. Sťažená cesta ku gramotnosti: výskum rodičov, ktorí čítajú deťom len sporadicky..
  • Jelénková, O. Čtení není žádná nuda. Praha, 2014.
  • Lepilová, K. Cesty ke čtenářství.
  • Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.
  • Vykoukalová, V., & Wildová, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr