|
Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šťastná Michaela, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. - Předmět psychologie osobnosti. - Pojem osobnosti. - Vývoj osobnosti, determinace lidské psychiky. - Normalita osobnosti. - Teorie osobnosti. - Struktura osobnosti. - Temperament. - Charakter. - Schopnosti. - Motivační procesy. - Dynamika osobnosti. - Poznávání osobnosti. - Osobnost pro budoucnost - pozitivní psychologie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Exkurze
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Absolvování předmětu USP/S1ZP Základy psychologie. |
| Absolvování předmětu USP/S1ZP Základy psychologie. |
| Výsledky učení |
|---|
| vymezit předmět a metody psychologie osobnosti |
| vymezit předmět a metody psychologie osobnosti |
| popsat pojetí osobnosti v současné psychologii |
| popsat pojetí osobnosti v současné psychologii |
| popsat strukturu osobnosti v jednotlivých psychologických konceptech |
| popsat strukturu osobnosti v jednotlivých psychologických konceptech |
| definovat pojmy charakter, temperament, motivaci, schopnosti |
| definovat pojmy charakter, temperament, motivaci, schopnosti |
| popsat faktory vývoje osobnosti |
| popsat faktory vývoje osobnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| uplatňovat individuální přístup k žákovi |
| uplatňovat individuální přístup k žákovi |
| volit vhodné metody poznávání osobnosti učitelem |
| volit vhodné metody poznávání osobnosti učitelem |
| odhadnout temperament dítěte |
| odhadnout temperament dítěte |
| aplikovat vědomosti o vývoji charakteru při stanovení požadavků na žáky |
| aplikovat vědomosti o vývoji charakteru při stanovení požadavků na žáky |
| odhadnout životní podmínky žáka a jejich vliv na vývoj osobnosti |
| odhadnout životní podmínky žáka a jejich vliv na vývoj osobnosti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza textu |
| Ústní zkouška |
| Analýza textu |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Blatný, M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada., 2010.
-
Drapela, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2011.
-
Hall, C. S., & Lindzey, G. Psychológia osobnosti.. Slovenské pedagogické nakladateľstvo., 1997.
-
Hřebíčková, M. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti: přístupy, diagnostika, uplatnění.
-
Lukšík, I. Osoba v kontextech a textech. Bratislava: Humanitas, 2013.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Říčan, P. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. Praha, 2010.
-
Slezáčková, A. Průvodce pozitivní psychologií. Praha, 2012.
-
Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadlení, vědomí a jednání.. Brno: Barrister & Principal., 2009.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
-
Zelina, M. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava, 2011.
|