Předmět: Literatura pro děti 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Literatura pro děti 1
Kód předmětu USP/Z2LD1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Hálová Kateřina, Mgr.
Obsah předmětu
- Specifické znaky literatury pro děti a vztah k vývojovým etapám dětského čtenářství. - Základní pojmy a funkce literatury pro děti. - Obsahová struktura literárního díla. - Žánrová skladba literárního díla - Dětský čtenář a dětské čtenářství, dětský aspekt v literatuře pro děti. - Problematika literatury pro děti od druhé poloviny 19. století po současnost. - Komiks, kreslený seriál a obrázková knížka ve vývoji literatury pro děti od počátků do současnosti. - Lidová slovesnost ve vztahu k literatuře pro děti. - Charakteristika poezie pro děti (žánry, dominující veršová výstavba) a její vývoj. - Autorská pohádka. - Příběhová próza s dětským hrdinou. - Dobrodružná literatura pro mládež. - Vývoj prózy s dívčí hrdinkou, s chlapeckým hrdinou. - Problém triviality v literatuře pro děti a mládež.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vymezit znaky literatury pro děti
vymezit znaky literatury pro děti
charakterizovat žánry literatury pro děti
charakterizovat žánry literatury pro děti
vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti
vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti
popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku
popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti
Odborné dovednosti
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku
určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku
určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku
navrhnout inovativní podobu čtenářského deníku pro žáky
navrhnout inovativní podobu čtenářského deníku pro žáky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Čeňková, J. et al. Vývoj literatury pro děti a mládež a jejich žánrové struktury.
  • Dorovský, I., & Řeřichová, V. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha, 2007.
  • Kočvarová, I., & Machů, E. Sklony ke konformitě jako potenciální sociální limit rozvoje nadání žáků. Sociální pedagogika/Social Education, 5(1), 63-75..
  • Peterka, J. Teorie literatury pro učitele.
  • Šubrtová, M., & Chocholatý, M. Slovník autorů literatury pro děti a mládež.. Praha, 2012.
  • Šubrtová, M. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež.
  • Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (tvorba, recepce, reflexe).
  • Urbanová, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století:reflexe české tvorby a recepce.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr