Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Hálová Kateřina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Specifické znaky literatury pro děti a vztah k vývojovým etapám dětského čtenářství. - Základní pojmy a funkce literatury pro děti. - Obsahová struktura literárního díla. - Žánrová skladba literárního díla - Dětský čtenář a dětské čtenářství, dětský aspekt v literatuře pro děti. - Problematika literatury pro děti od druhé poloviny 19. století po současnost. - Komiks, kreslený seriál a obrázková knížka ve vývoji literatury pro děti od počátků do současnosti. - Lidová slovesnost ve vztahu k literatuře pro děti. - Charakteristika poezie pro děti (žánry, dominující veršová výstavba) a její vývoj. - Autorská pohádka. - Příběhová próza s dětským hrdinou. - Dobrodružná literatura pro mládež. - Vývoj prózy s dívčí hrdinkou, s chlapeckým hrdinou. - Problém triviality v literatuře pro děti a mládež.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vymezit znaky literatury pro děti |
vymezit znaky literatury pro děti |
charakterizovat žánry literatury pro děti |
charakterizovat žánry literatury pro děti |
vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti |
vyjmenovat významné české a zahraniční autory pro děti |
popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku |
popsat možnosti poznávání typických žánrů dětmi mladšího školního věku |
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti |
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku |
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku |
určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku |
určit znaky nevhodné literatury pro děti mladšího školního věku |
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku |
navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti mladšího školního věku |
navrhnout inovativní podobu čtenářského deníku pro žáky |
navrhnout inovativní podobu čtenářského deníku pro žáky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Čeňková, J. et al. Vývoj literatury pro děti a mládež a jejich žánrové struktury.
-
Dorovský, I., & Řeřichová, V. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha, 2007.
-
Kočvarová, I., & Machů, E. Sklony ke konformitě jako potenciální sociální limit rozvoje nadání žáků. Sociální pedagogika/Social Education, 5(1), 63-75..
-
Peterka, J. Teorie literatury pro učitele.
-
Šubrtová, M., & Chocholatý, M. Slovník autorů literatury pro děti a mládež.. Praha, 2012.
-
Šubrtová, M. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež.
-
Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (tvorba, recepce, reflexe).
-
Urbanová, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století:reflexe české tvorby a recepce.
|