Předmět: Rozvoj jazykové a literární gramotnosti 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj jazykové a literární gramotnosti 1
Kód předmětu USP/Z2JL1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a socio-kulturním. - Faktory ovlivňující gramotnost. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti. Vývoj gramotnostních dovedností. Úrovně čtenářské gramotnosti. - Podmínky a metody rozvoje jazykové gramotnosti ve škole. Didaktické materiály. - Čtení - znaky, druhy, etapy. Čtení s porozuměním. - Diagnostikování a hodnocení čtenářských dovedností. - Přístupy k rozvoji gramotnosti - tradiční fonémový přístup k výuce čtení a psaní a jeho metody. - Přístupy k rozvoji gramotnosti - přirozené přístupy k rozvíjení gramotnosti a jejich specifické metody. - Čtenářské strategie dětí mladšího školního věku. - Práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Grafomotorika a rozvoj počátečního psaní. - Příprava na výuku jazykové gramotnosti. - Výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti. - Rozvoj a upevnění vlastních jazykových a komunikačních dovedností učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat pojem gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu a vysvětlit odlišnosti v těchto definicích
definovat pojem gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu a vysvětlit odlišnosti v těchto definicích
objasnit procesy, které umožňují čtení a psaní, vysvětlit rozdíl mezi bazálními procesy a procesy porozumění textu
objasnit procesy, které umožňují čtení a psaní, vysvětlit rozdíl mezi bazálními procesy a procesy porozumění textu
vysvětlit proces osvojování gramotnostních dovedností a popsat faktory, které ovlivňují jejich vývoj
vysvětlit proces osvojování gramotnostních dovedností a popsat faktory, které ovlivňují jejich vývoj
rozlíšit rozličné přístupy k rozvíjení gramotnosti a znát jejich aplikaci do podoby postupů výučby čtení a psaní v primárním vzdělávání
rozlíšit rozličné přístupy k rozvíjení gramotnosti a znát jejich aplikaci do podoby postupů výučby čtení a psaní v primárním vzdělávání
rozlišuje rozličné strategie čtení a psaní u dětí v mladším školním věku
rozlišuje rozličné strategie čtení a psaní u dětí v mladším školním věku
Odborné dovednosti
diskutovat o odlišnostech definování pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontext
diskutovat o odlišnostech definování pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontext
identifikovat přístup k rozvíjení gramotnostních dovedností dětí v rámci rozličných přístupech k rozvoji gramotnosti
identifikovat přístup k rozvíjení gramotnostních dovedností dětí v rámci rozličných přístupech k rozvoji gramotnosti
diagnostikovat rozličné strategie čtení a psaní u dětí mladšího školního věku a rozvíjet je v rámci výučby čtení a psaní
diagnostikovat rozličné strategie čtení a psaní u dětí mladšího školního věku a rozvíjet je v rámci výučby čtení a psaní
aplikovat metody rozvoje čtení a psaní v praktické přípravě na výučbu
aplikovat metody rozvoje čtení a psaní v praktické přípravě na výučbu
analyzovat výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti a diskutovat jejich výsledky ve vztahu k inovacím výučby čtení a psaní v primárním vzdělávání
analyzovat výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti a diskutovat jejich výsledky ve vztahu k inovacím výučby čtení a psaní v primárním vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Altmanová, J. et al. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha, 2011.
  • Doležalová, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové, 2014.
  • Doležalová, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové, 2001.
  • Gavora, P., & Zápotočná, O. Gramotnosť: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava, 2003.
  • Jelénková, O. Čtení není žádná nuda. Praha, 2014.
  • Kucharská, A. et al. Porozumění čtenému I.. Praha, 2014.
  • Lepilová, K. Cesty ke čtenářství. Praha, 2014.
  • Metelková, Svobodová, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava, 2013.
  • Mlčáková, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
  • Petrová, Z. Naratívne schopnosti. In O. Zápotočná a Z. Petrová (Eds.), Raná jazyková gramotnosť detí zo socio- ekonomicky znevýhodňujúceho prostredia.. Trnava, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr