|
Vyučující
|
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a socio-kulturním. - Faktory ovlivňující gramotnost. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti. Vývoj gramotnostních dovedností. Úrovně čtenářské gramotnosti. - Podmínky a metody rozvoje jazykové gramotnosti ve škole. Didaktické materiály. - Čtení - znaky, druhy, etapy. Čtení s porozuměním. - Diagnostikování a hodnocení čtenářských dovedností. - Přístupy k rozvoji gramotnosti - tradiční fonémový přístup k výuce čtení a psaní a jeho metody. - Přístupy k rozvoji gramotnosti - přirozené přístupy k rozvíjení gramotnosti a jejich specifické metody. - Čtenářské strategie dětí mladšího školního věku. - Práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Grafomotorika a rozvoj počátečního psaní. - Příprava na výuku jazykové gramotnosti. - Výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti. - Rozvoj a upevnění vlastních jazykových a komunikačních dovedností učitele.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat pojem gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu a vysvětlit odlišnosti v těchto definicích |
| definovat pojem gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontextu a vysvětlit odlišnosti v těchto definicích |
| objasnit procesy, které umožňují čtení a psaní, vysvětlit rozdíl mezi bazálními procesy a procesy porozumění textu |
| objasnit procesy, které umožňují čtení a psaní, vysvětlit rozdíl mezi bazálními procesy a procesy porozumění textu |
| vysvětlit proces osvojování gramotnostních dovedností a popsat faktory, které ovlivňují jejich vývoj |
| vysvětlit proces osvojování gramotnostních dovedností a popsat faktory, které ovlivňují jejich vývoj |
| rozlíšit rozličné přístupy k rozvíjení gramotnosti a znát jejich aplikaci do podoby postupů výučby čtení a psaní v primárním vzdělávání |
| rozlíšit rozličné přístupy k rozvíjení gramotnosti a znát jejich aplikaci do podoby postupů výučby čtení a psaní v primárním vzdělávání |
| rozlišuje rozličné strategie čtení a psaní u dětí v mladším školním věku |
| rozlišuje rozličné strategie čtení a psaní u dětí v mladším školním věku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat o odlišnostech definování pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontext |
| diskutovat o odlišnostech definování pojmu gramotnost v pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním kontext |
| identifikovat přístup k rozvíjení gramotnostních dovedností dětí v rámci rozličných přístupech k rozvoji gramotnosti |
| identifikovat přístup k rozvíjení gramotnostních dovedností dětí v rámci rozličných přístupech k rozvoji gramotnosti |
| diagnostikovat rozličné strategie čtení a psaní u dětí mladšího školního věku a rozvíjet je v rámci výučby čtení a psaní |
| diagnostikovat rozličné strategie čtení a psaní u dětí mladšího školního věku a rozvíjet je v rámci výučby čtení a psaní |
| aplikovat metody rozvoje čtení a psaní v praktické přípravě na výučbu |
| aplikovat metody rozvoje čtení a psaní v praktické přípravě na výučbu |
| analyzovat výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti a diskutovat jejich výsledky ve vztahu k inovacím výučby čtení a psaní v primárním vzdělávání |
| analyzovat výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti a diskutovat jejich výsledky ve vztahu k inovacím výučby čtení a psaní v primárním vzdělávání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Altmanová, J. et al. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha, 2011.
-
Doležalová, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové, 2014.
-
Doležalová, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové, 2001.
-
Gavora, P., & Zápotočná, O. Gramotnosť: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava, 2003.
-
Jelénková, O. Čtení není žádná nuda. Praha, 2014.
-
Kucharská, A. et al. Porozumění čtenému I.. Praha, 2014.
-
Lepilová, K. Cesty ke čtenářství. Praha, 2014.
-
Metelková, Svobodová, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava, 2013.
-
Mlčáková, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
-
Petrová, Z. Naratívne schopnosti. In O. Zápotočná a Z. Petrová (Eds.), Raná jazyková gramotnosť detí zo socio- ekonomicky znevýhodňujúceho prostredia.. Trnava, 2017.
|