|
Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Od mýtu k logu: téma člověka a výchovy v dějinách myšlení (mytologie, náboženství, filosofie) 2. Člověk versus zvíře: kultura, tradice a výchova jako charakteristiky lidského způsobu bytí 3. Tělo, duše, duch: způsoby transcendence animální zakotvenosti v holistické výchově 4. Posvátné a profánní: spirituální dimenze kontra odlidštění zvěcnělé pedagogiky 5. Přirozenost člověka jako muže a ženy: problematika pohlaví, genderu a feminismu v pedagogickém procesu 6. Podoby lásky: pedagogický erós 7. Já a druhý, tvář a dialog: personální kontra zvěcňující vztah k lidem 8. Odcizení a seberealizace v lidské práci: sociální kritika 9. Horizont smrti: pedagogická teleologie a konečnost života 10. Smysl a absurdita života: autentická a neautentická existence, seberealizace v práci, vztazích a rozvoji druhých 11. Etika a morálka: výchova charakteru, etická dilemata v pedagogickém prostředí 12. V zajetí paradigmatu: základní vzory filosofie výchovy
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Analýza textu
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky přemýšlet |
| kriticky přemýšlet |
| to think critically |
| to think critically |
| aplikovat kritické myšlení na četbu zdrojů |
| aplikovat kritické myšlení na četbu zdrojů |
| to apply critical thinking to reading sources |
| to apply critical thinking to reading sources |
| přinášet témata pro skupinové seminární rozpravy a aktivně se jich účastnit |
| přinášet témata pro skupinové seminární rozpravy a aktivně se jich účastnit |
| to bring topics for group seminar discussions and actively participate in them |
| to bring topics for group seminar discussions and actively participate in them |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumění člověku v dějinách myšlení |
| porozumění člověku v dějinách myšlení |
| dimenzí lidského způsobu bytí (tělo, duše, duch) |
| dimenzí lidského způsobu bytí (tělo, duše, duch) |
| vztahu k druhým (muž a žena, láska, Já a Ty) |
| vztahu k druhým (muž a žena, láska, Já a Ty) |
| spiritualitě a religiozitě, odcizení a práci |
| spiritualitě a religiozitě, odcizení a práci |
| horizontu smrti, smyslu a absurditě života |
| horizontu smrti, smyslu a absurditě života |
| Odborné dovednosti |
|---|
| reflektovat etiku v podobě výchovy charakteru |
| reflektovat etiku v podobě výchovy charakteru |
| aplikovat filosofický způsob uvažování na pedagogická témata |
| aplikovat filosofický způsob uvažování na pedagogická témata |
| kriticky myslet |
| kriticky myslet |
| podkládat tvrzení argumenty |
| podkládat tvrzení argumenty |
| vztahovat svůj život k filosofickým tématům |
| vztahovat svůj život k filosofickým tématům |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Cahill, K. M. Towards a Philosophical Anthropology of Culture: Naturalism, Relativism, and Skepticism. New York. 2021.
-
Jirásek, I. Filosofická kinantropologie: Setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc, 2005.
-
Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000.
-
Sokol, J. Filozofická antropologie. Člověk jako osoba..
|