Předmět: Základy přírodních věd

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy přírodních věd
Kód předmětu USP/Z1ZPV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Píšová Markéta, Mgr.
  • Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vesmír, Sluneční soustava. - Geologická stavba Země, základy geomorfologie. - Počasí a podnebí - voda, vzduch. - Vliv Slunce na život na Zemi. - Základní fyzikální zákony z pohledu učitele prvního stupně. - Vlastnosti těles - veličiny, měření, převody. - Vlastnosti živých organismů. - Evoluce. - Základy ekologie - společenstva, ekosystémy. - Koloběh látek a tok energie v přírodě. - Biodiverzita - základní skupiny organismů, jejich třídění a poznávání. - Genetika a rozmnožování organismů. - Fylogeneze člověka. - Ochrana přírody v ČR.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
analyzovat učivo předmětů prvouka a přírodověda
analyzovat učivo předmětů prvouka a přírodověda
popsat, definovat a vysvětlit základní zákonitosti přírodních věd
popsat, definovat a vysvětlit základní zákonitosti přírodních věd
analyzovat odborný text zabývající se přírodovědnými tématy
analyzovat odborný text zabývající se přírodovědnými tématy
vysvětlit význam poznávání přírodních zákonitostí
vysvětlit význam poznávání přírodních zákonitostí
popsat vliv člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí
popsat vliv člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí
Odborné dovednosti
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
navrhnout činnosti pro děti mladšího školního věku
navrhnout činnosti pro děti mladšího školního věku
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
použít RVP ZV při návrhu činností pro děti mladšího školního věku
použít RVP ZV při návrhu činností pro děti mladšího školního věku
vyhledat informace o přírodovědných tématech z odborných zdrojů
vyhledat informace o přírodovědných tématech z odborných zdrojů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Begon, M., Harper, J. L., & Towsend, C. R. Ekologie: jedinci, populace, společenstva. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Dawkins, R. River out of eden. New York: Basic Books.
  • Flegr, J. Evoluční biologie. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1270-2.
  • Flegr, J. Úvod do evoluční biologie. Praha: Academia, 2007.
  • GRIBBIN, J. Životopis vesmíru. Praha: Mladá fronta, 2009.
  • Hawking, S. Vesmír v kostce.
  • Kraus, I. Fyzika od Thaléta k Newtonovi. Praha: Academia, 2007.
  • Krejča, J. Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Bratislava: Príroda, 2007.
  • Matis, D. et al. Velká kniha živočichů. Bratislava: Príroda, 2009.
  • Shubin, N. Ryba v nás. Cesta tři a půl miliardy let dlouhou historií lidského těla.. Praha: Paseka, 2009.
  • Storch, D., & Mihulka, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
  • Tkadlec, E. Populační ekologie. Struktura, růst a dynamika populací.. Olomouc: UP Olomouc, 2013.
  • Trávníčková, P., & Petrů Puhrová, B. Professional portfolio of the school teacher: What is the real content? Advances in Intelligent Systems and Computing. 2019.
  • Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Česlová, G. Prírodoveda pre 3. a 4. ročník ZŠ (metodické pokyny k témam o prírode a človeku). Bratislava: SPN, 2017.
  • Zimmer, C. Vládce parazit. Praha: Paseka, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr