Vyučující
|
-
Píšová Markéta, Mgr.
-
Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Vesmír, Sluneční soustava. - Geologická stavba Země, základy geomorfologie. - Počasí a podnebí - voda, vzduch. - Vliv Slunce na život na Zemi. - Základní fyzikální zákony z pohledu učitele prvního stupně. - Vlastnosti těles - veličiny, měření, převody. - Vlastnosti živých organismů. - Evoluce. - Základy ekologie - společenstva, ekosystémy. - Koloběh látek a tok energie v přírodě. - Biodiverzita - základní skupiny organismů, jejich třídění a poznávání. - Genetika a rozmnožování organismů. - Fylogeneze člověka. - Ochrana přírody v ČR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
analyzovat učivo předmětů prvouka a přírodověda |
analyzovat učivo předmětů prvouka a přírodověda |
popsat, definovat a vysvětlit základní zákonitosti přírodních věd |
popsat, definovat a vysvětlit základní zákonitosti přírodních věd |
analyzovat odborný text zabývající se přírodovědnými tématy |
analyzovat odborný text zabývající se přírodovědnými tématy |
vysvětlit význam poznávání přírodních zákonitostí |
vysvětlit význam poznávání přírodních zákonitostí |
popsat vliv člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí |
popsat vliv člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí |
Odborné dovednosti |
---|
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
navrhnout činnosti pro děti mladšího školního věku |
navrhnout činnosti pro děti mladšího školního věku |
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině |
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině |
použít RVP ZV při návrhu činností pro děti mladšího školního věku |
použít RVP ZV při návrhu činností pro děti mladšího školního věku |
vyhledat informace o přírodovědných tématech z odborných zdrojů |
vyhledat informace o přírodovědných tématech z odborných zdrojů |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Begon, M., Harper, J. L., & Towsend, C. R. Ekologie: jedinci, populace, společenstva. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
Dawkins, R. River out of eden. New York: Basic Books.
-
Flegr, J. Evoluční biologie. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1270-2.
-
Flegr, J. Úvod do evoluční biologie. Praha: Academia, 2007.
-
GRIBBIN, J. Životopis vesmíru. Praha: Mladá fronta, 2009.
-
Hawking, S. Vesmír v kostce.
-
Kraus, I. Fyzika od Thaléta k Newtonovi. Praha: Academia, 2007.
-
Krejča, J. Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Bratislava: Príroda, 2007.
-
Matis, D. et al. Velká kniha živočichů. Bratislava: Príroda, 2009.
-
Shubin, N. Ryba v nás. Cesta tři a půl miliardy let dlouhou historií lidského těla.. Praha: Paseka, 2009.
-
Storch, D., & Mihulka, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
-
Tkadlec, E. Populační ekologie. Struktura, růst a dynamika populací.. Olomouc: UP Olomouc, 2013.
-
Trávníčková, P., & Petrů Puhrová, B. Professional portfolio of the school teacher: What is the real content? Advances in Intelligent Systems and Computing. 2019.
-
Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Česlová, G. Prírodoveda pre 3. a 4. ročník ZŠ (metodické pokyny k témam o prírode a človeku). Bratislava: SPN, 2017.
-
Zimmer, C. Vládce parazit. Praha: Paseka, 2005.
|