|
Vyučující
|
-
Konečná Karin, Mgr.
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Vznik psychologie, vymezení disciplíny a hlavní obory. - Mozek jako orgánový základ psychiky - Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání - Vědomí - Smyslové vnímání a jeho význam v procesu edukace - Pozornost a její význam v procesu edukace - Paměť a její význam v procesu edukace - Emoce a jejich význam v procesu edukace - Jazyk a řeč a jejich význam v procesu edukace - Motivace a její význam v procesu edukace - Učení - Myšlení a jeho význam v procesu edukace - Inteligence a tvořivost a jejich význam v procesu edukace
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie |
| definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie |
| vysvětlí současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku |
| vysvětlí současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku |
| vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích |
| vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích |
| popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost |
| popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost |
| vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života |
| vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie |
| navrhnout příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie |
| vytvořit časovou osu s významnými mezníky historie psychologie |
| vytvořit časovou osu s významnými mezníky historie psychologie |
| vytvořit pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy |
| vytvořit pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy |
| připravit a demonstrovat efekty některých objektivních optických iluzí |
| připravit a demonstrovat efekty některých objektivních optických iluzí |
| vytvořit schéma demonstrující součinnost složek paměti |
| vytvořit schéma demonstrující součinnost složek paměti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza prezentace |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza seminární práce |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Dotazník |
| Dotazník |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
Atkinson, R. L. et al. Psychologie.
-
Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2013.
-
Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
-
Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada., 2018.
-
Lukšík, I. & Marková, D. Životné štýly a reprodukcia. In Kontexty ľudskej reprodukcie na Slovensku..
-
Lukšík, I. Rezidenciálna reziliencia - kontextuálna povaha psychologických konštruktov. In Sadovská Halamová J.(ed.) Komunitná psychológia na Slovensku. Zborník z vedeckej konferencie Komunitná psychológia na Slovensku Bratislava: UK, 53-65..
-
Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2010. ISBN 9788073676278.
-
Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton., 2015.
-
Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie. Praha: Grada. 2021.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
-
Plháková, A. Dějiny psychologie.
-
Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi. Praha: Grada. 2020.
-
Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada. 2019.
-
Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
-
Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. 2011.
-
Sternberg, R., J. Kognitivní psychologie.. Praha: Portál, 2002.
-
Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.
|