|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Problematika i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu. - Pravěk - pravěká malba, první sochařská díla, paleolitické památky. - Egypt - architektura, sochařství, malířství. - Řecko, Řím - architektura, sochařství, malířství. - Gotika. - Renesance, Manýrismus - architektura, sochařství, malířství. - Baroko - architektura, sochařství, malířství. - Umění 19. století - klasicismus, romantismus, realismus, impresionismus. - Moderna - kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. - Orientace ve výtvarném umění a památkách v České republice. - Výtvarná kultura, výtvarné umění. - Cíl a obsah výtvarného umění. - Komunikace v umění, vizuální znakové prostředky v umění. - Umění, výtvarné umění v životě dítěte.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Grafické a výtvarné činnosti, Analýza prezentace, Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání) |
| definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání) |
| popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu |
| popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu |
| popsat cíl a obsah výtvarného umění |
| popsat cíl a obsah výtvarného umění |
| vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
| vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
| popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
| popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu |
| aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu |
| aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu |
| aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu |
| zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
| zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
| rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
| rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
| vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním |
| vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Baleka, J. Výtvarné umění. Výkladový slovník malířství, sochařství, grafika. Praha: Academia., 1997.
-
Bernardová, E. Moderní umění. Praha: Paseka., 2001.
-
Dempseyová, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Bratislava: Slovart., 2002.
-
Gero, Š., Husár, J., & Sokolová, K. Úvod do teorie výtvarnej kultúry. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela., 1997.
-
Gombrich, E. H. The Story of Art. London: Phaidon., 1970.
-
Hrivňáková, S. Načo nám je výtvarná výchova. Nitra: UKF., 2006.
-
Krátky, J. Základy výtvarné kultury. UK: Ped. fak., 1987.
-
Little, S. .. izmy - ako rozumieť umeniu. Bratislava: Slovart., 2012.
-
Stadlerová, H. a kol. ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU., 2010.
-
Vašíková, J. The curriculum of art education in primary school and educational reality. 4 th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts. SGEM, 6(1), Science and Arts. 2017.
|