Předmět: Úvod do teorie výtvarného umění

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Úvod do teorie výtvarného umění
Kód předmětu USP/Z1TVU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Problematika i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu. - Pravěk - pravěká malba, první sochařská díla, paleolitické památky. - Egypt - architektura, sochařství, malířství. - Řecko, Řím - architektura, sochařství, malířství. - Gotika. - Renesance, Manýrismus - architektura, sochařství, malířství. - Baroko - architektura, sochařství, malířství. - Umění 19. století - klasicismus, romantismus, realismus, impresionismus. - Moderna - kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. - Orientace ve výtvarném umění a památkách v České republice. - Výtvarná kultura, výtvarné umění. - Cíl a obsah výtvarného umění. - Komunikace v umění, vizuální znakové prostředky v umění. - Umění, výtvarné umění v životě dítěte.

Studijní aktivity a metody výuky
Grafické a výtvarné činnosti, Analýza prezentace, Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání)
definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání)
popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu
popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu
popsat cíl a obsah výtvarného umění
popsat cíl a obsah výtvarného umění
vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte
vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte
popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice
popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice
Odborné dovednosti
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti mladšího školního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Baleka, J. Výtvarné umění. Výkladový slovník malířství, sochařství, grafika. Praha: Academia., 1997.
  • Bernardová, E. Moderní umění. Praha: Paseka., 2001.
  • Dempseyová, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Bratislava: Slovart., 2002.
  • Gero, Š., Husár, J., & Sokolová, K. Úvod do teorie výtvarnej kultúry. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela., 1997.
  • Gombrich, E. H. The Story of Art. London: Phaidon., 1970.
  • Hrivňáková, S. Načo nám je výtvarná výchova. Nitra: UKF., 2006.
  • Krátky, J. Základy výtvarné kultury. UK: Ped. fak., 1987.
  • Little, S. .. izmy - ako rozumieť umeniu. Bratislava: Slovart., 2012.
  • Stadlerová, H. a kol. ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU., 2010.
  • Vašíková, J. The curriculum of art education in primary school and educational reality. 4 th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts. SGEM, 6(1), Science and Arts. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr