Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Obonya Juraj, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Cíle výchovy. - Funkce cílů výchovy. - Proměny v cílech výchovy, rozpory a legitimita výchovných cílů. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy, didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Historické souvislosti výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách primární edukace. - Metodologie a její postavení v systému pedagogických věd. - Transdisciplinární pojetí vzdělávání v současné české škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Exkurze
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 84 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 11 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat pedagogiku jako vědní obor |
charakterizovat pedagogiku jako vědní obor |
definovat základní pedagogické pojmy a kategorie |
definovat základní pedagogické pojmy a kategorie |
popsat alternativní modely vzdělávání v primárním vzdělávání |
popsat alternativní modely vzdělávání v primárním vzdělávání |
objasnit podstatu transdisciplinárního pojetí vzdělávání |
objasnit podstatu transdisciplinárního pojetí vzdělávání |
vyjmenovat základní pracovní činnosti učitele na 1. stupni základní školy |
vyjmenovat základní pracovní činnosti učitele na 1. stupni základní školy |
Odborné dovednosti |
---|
objasnit pozici pedagogiky v systému věd |
objasnit pozici pedagogiky v systému věd |
diskutovat možnosti uplatnění alternativních prvků v primárním vzdělávání |
diskutovat možnosti uplatnění alternativních prvků v primárním vzdělávání |
zdůvodnit význam výchovy v primárním vzdělávání |
zdůvodnit význam výchovy v primárním vzdělávání |
vytvářet pedagogické portfolio a diskutovat o jeho obsahu |
vytvářet pedagogické portfolio a diskutovat o jeho obsahu |
reflektovat běžné i netypické interakce pozorované během praxe |
reflektovat běžné i netypické interakce pozorované během praxe |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Exkurze |
Exkurze |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Janík, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido., 2007.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: FHS UTB., 2015.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál., 2000.
-
Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
-
Švec, Š. (eds.). Jazyk vied o výchove. Bratislava: Gerlach Print., 2002.
-
Tolnaiová, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: Iris., 2007.
-
Wiegerová, A. & Lukášová, H. Prožívání praxe studenty učitelství. 2019.
-
Wiegerová, A. et al. Self-efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN., 2012.
|