Předmět: Primární pedagogika s praxí 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární pedagogika s praxí 1
Kód předmětu USP/Z1PX1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Cíle výchovy. - Funkce cílů výchovy. - Proměny v cílech výchovy, rozpory a legitimita výchovných cílů. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy, didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Historické souvislosti výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách primární edukace. - Metodologie a její postavení v systému pedagogických věd. - Transdisciplinární pojetí vzdělávání v současné české škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Exkurze
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 84 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 11 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat pedagogiku jako vědní obor
charakterizovat pedagogiku jako vědní obor
definovat základní pedagogické pojmy a kategorie
definovat základní pedagogické pojmy a kategorie
popsat alternativní modely vzdělávání v primárním vzdělávání
popsat alternativní modely vzdělávání v primárním vzdělávání
objasnit podstatu transdisciplinárního pojetí vzdělávání
objasnit podstatu transdisciplinárního pojetí vzdělávání
vyjmenovat základní pracovní činnosti učitele na 1. stupni základní školy
vyjmenovat základní pracovní činnosti učitele na 1. stupni základní školy
Odborné dovednosti
objasnit pozici pedagogiky v systému věd
objasnit pozici pedagogiky v systému věd
diskutovat možnosti uplatnění alternativních prvků v primárním vzdělávání
diskutovat možnosti uplatnění alternativních prvků v primárním vzdělávání
zdůvodnit význam výchovy v primárním vzdělávání
zdůvodnit význam výchovy v primárním vzdělávání
vytvářet pedagogické portfolio a diskutovat o jeho obsahu
vytvářet pedagogické portfolio a diskutovat o jeho obsahu
reflektovat běžné i netypické interakce pozorované během praxe
reflektovat běžné i netypické interakce pozorované během praxe
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Exkurze
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
  • Janík, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido., 2007.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: FHS UTB., 2015.
  • Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál., 2000.
  • Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
  • Švec, Š. (eds.). Jazyk vied o výchove. Bratislava: Gerlach Print., 2002.
  • Tolnaiová, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: Iris., 2007.
  • Wiegerová, A. & Lukášová, H. Prožívání praxe studenty učitelství. 2019.
  • Wiegerová, A. et al. Self-efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN., 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr