|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Obonya Juraj, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Cíle výchovy. - Funkce cílů výchovy. - Proměny v cílech výchovy, rozpory a legitimita výchovných cílů. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy, didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Historické souvislosti výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách primární edukace. - Metodologie a její postavení v systému pedagogických věd. - Transdisciplinární pojetí vzdělávání v současné české škole.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Exkurze
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 84 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 11 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat pedagogiku jako vědní obor |
| charakterizovat pedagogiku jako vědní obor |
| definovat základní pedagogické pojmy a kategorie |
| definovat základní pedagogické pojmy a kategorie |
| popsat alternativní modely vzdělávání v primárním vzdělávání |
| popsat alternativní modely vzdělávání v primárním vzdělávání |
| objasnit podstatu transdisciplinárního pojetí vzdělávání |
| objasnit podstatu transdisciplinárního pojetí vzdělávání |
| vyjmenovat základní pracovní činnosti učitele na 1. stupni základní školy |
| vyjmenovat základní pracovní činnosti učitele na 1. stupni základní školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| objasnit pozici pedagogiky v systému věd |
| objasnit pozici pedagogiky v systému věd |
| diskutovat možnosti uplatnění alternativních prvků v primárním vzdělávání |
| diskutovat možnosti uplatnění alternativních prvků v primárním vzdělávání |
| zdůvodnit význam výchovy v primárním vzdělávání |
| zdůvodnit význam výchovy v primárním vzdělávání |
| vytvářet pedagogické portfolio a diskutovat o jeho obsahu |
| vytvářet pedagogické portfolio a diskutovat o jeho obsahu |
| reflektovat běžné i netypické interakce pozorované během praxe |
| reflektovat běžné i netypické interakce pozorované během praxe |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza prezentace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Janík, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido., 2007.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: FHS UTB., 2015.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál., 2000.
-
Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
-
Švec, Š. (eds.). Jazyk vied o výchove. Bratislava: Gerlach Print., 2002.
-
Tolnaiová, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: Iris., 2007.
-
Wiegerová, A. & Lukášová, H. Prožívání praxe studenty učitelství. 2019.
-
Wiegerová, A. et al. Self-efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN., 2012.
|