Předmět: Logika, množiny, operace

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Logika, množiny, operace
Kód předmětu USP/Z1LMO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedláček Lubomír, Mgr. Ph.D.
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Matematický jazyk a symbolika, základy výrokové logiky. 2. Výrok, operace s výroky, výrokové formule. 3. Kvantifikace výroků. 4. Složené výroky, negace složených výroku. 5. Jednoduché matematické důkazy a jejich význam. 6. Základy teorie množin, prvek množiny, rovnost množin a relace inkluze množin. 7. Množinové operace (sjednocení, průnik, doplněk) a vlastnosti operací s množinami. 8. Grafické znázornění množinových operací, příklady. 9. Význam množin a množinových operací pro primární matematické vzdělávání. 10. Rozvoj prvotních představ o relacích - karteziánsky součin, binární relace, určení binární relace 11. Grafické znázornění binárních relaci. 12. Vlastnosti binárních relací (reflexivnost, symetrie, tranzitivnost, aj.) 13. Řešení slovních úloh se zaměřením na výroky, množiny a relace. 14. Ověřování vlastností relací a zobrazení s akcentem na využití v primárním matematickém vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
základní pojmy výrokové logiky, operace s výroky
základní pojmy výrokové logiky, operace s výroky
jednoduché matematické důkazy a jejich význam
jednoduché matematické důkazy a jejich význam
základy teorie množin
základy teorie množin
binární relace
binární relace
základní pojmy matematické logiky a teorie množin na 1. stupni ZŠ
základní pojmy matematické logiky a teorie množin na 1. stupni ZŠ
Odborné dovednosti
definovat základní pojmy výrokové logiky
definovat základní pojmy výrokové logiky
analyzovat a řešit úlohy z výrokové logiky
analyzovat a řešit úlohy z výrokové logiky
analyzovat a řešit úlohy teorie množin
analyzovat a řešit úlohy teorie množin
aplikovat teoretické poznatky z matematiky potřebných pro vyučovací činnosti i pro řízení učebních činností žáků v matematice primárního vzdělávání
aplikovat teoretické poznatky z matematiky potřebných pro vyučovací činnosti i pro řízení učebních činností žáků v matematice primárního vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Bělík, M. Binární relace [online]. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně., 2005.
  • Eberová, J., & Stopenová, A. Matematika 1. Olomouc: Vydavatelství UP., 1997.
  • Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
  • Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK., 2010.
  • Kuřina, F., & Půlpán, Z. Podivuhodný svět elementární matematiky. Praha: Akademia., 2006.
  • Kuřina, F. Deset pohledů na geometrii. Praha: Albra., 1996.
  • Kuřina, F. Matematika a porozumění světu. Praha: Akademie., 2009.
  • Partová, K. Prirodzené čísla. Bratislava: ASCO Art&Science., 2002.
  • Polášek, V., & Sedláček, L. Dynamic Geometry Environments As Cognitive Tool In Mathematic Education. Journal of Technology and Information Education, 7(2), 45-54. 2015.
  • Polášek, V., Sedláček, l. & Kozáková, L. Matematický seminář. Zlín: Nakladatelství UTB., 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr