|
Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Historie, význam a zajištění první pomoci. - Integrovaný záchranný systém a jeho složky. - Polohy a transport raněných. - Vybavení pro poskytování první pomoci. - Kardiopulmonální resuscitace (ERC 2015). - Šok. - Zástava krvácení a druhy ran. - Termická poranění. - Zlomeniny. Obvazová technika. - Poranění hlavy, krku, páteře, hrudníku a břicha. Polytrauma. - Intoxikace, chemická poškození. - Neúrazové akutní stavy. - Akutní stavy chronických onemocnění. - První pomoc při mimořádných událostech.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat změny v lidském těle při náhlých příhodách ohrožujících zdrav |
| charakterizovat změny v lidském těle při náhlých příhodách ohrožujících zdrav |
| popsat principy a organizaci intenzivní záchranné péče |
| popsat principy a organizaci intenzivní záchranné péče |
| kategorizovat a charakterizovat jednotlivé druhy první pomoci |
| kategorizovat a charakterizovat jednotlivé druhy první pomoci |
| definovat legislativu a zákony týkající se první pomoci |
| definovat legislativu a zákony týkající se první pomoci |
| zajistit zdraví a bezpečnost, včetně základních fyziologických potřeb žáků |
| zajistit zdraví a bezpečnost, včetně základních fyziologických potřeb žáků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| přivolat odbornou zdravotnickou pomoc |
| přivolat odbornou zdravotnickou pomoc |
| zkontrolovat základní životní funkce - vědomí, spontánní dýchání a srdeční aktivitu |
| zkontrolovat základní životní funkce - vědomí, spontánní dýchání a srdeční aktivitu |
| uložit postižené v bezvědomí, kteří mají zachované dostatečné dýchání do zotavovací polohy |
| uložit postižené v bezvědomí, kteří mají zachované dostatečné dýchání do zotavovací polohy |
| uvolnit dýchací cesty a zahájit kardiopulmonální resuscitaci |
| uvolnit dýchací cesty a zahájit kardiopulmonální resuscitaci |
| uvolnit dýchací cesty při vdechnutí cizího tělesa |
| uvolnit dýchací cesty při vdechnutí cizího tělesa |
| zastavit krvácení z ran |
| zastavit krvácení z ran |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Praktické procvičování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
Časopis pro neodkladnou lékařskou péči - Urgentní medicína.
-
Beed, M., Sherman, R., & Mahajan, R. P. Emergencies in critical care. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press, 2013.
-
Belejová, H. První pomoc "Kdy jindy než teď, kdo jiný než Ty?".
-
Dobiáš, V. 5P - Prvá pomoc pre pokročilých poskytovateľov. Dixit, 2017.
-
Lejsek, J. a kol. První pomoc.
-
Moravčíková, D., & Snopek, P. Analysis of the Teacher's Work with Ill Children. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2015.
-
Plisková, B., & Snopek, P. Rozvoj klíčových kompetencí studentů ve zdravotnické problematice. Zlín: Nakladatelství UTB, 2018.
-
Truhlář, A. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: Souhrn doporučení. České Budějovice: MEDIPRAX CB s.r.o., 2015.
|