Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Seznámení s klavírem (části, hra na nástroj, správné držení těla při hře). - Správné postavení ruky, uvolňování ruky, správný úhoz. - Základní styly hudební interpretace (staccato, legato). - Nácvik stupnice C dur (podklady, překlady). - Intervaly a jejich využití. - Analýza písně a hodnota intervalů. - Durové stupnice: C, G, D s rovným pohybem v rozsahu jedné oktávy. - Durové stupnice: A, E, F, B s rovným pohybem v rozsahu jedné oktávy. - Akordy: durové trojzvuky k daným stupnicím. - Kadence dur v chromatických transpozicích. - Základní druhy stylizace klavírního doprovodu. - Stylizace klavírního doprovodu lidových písní. - Nácvik písní s doprovodem. - Nácvik a interpretace přednesové skladby vhodné pro žáky 1. stupně základní školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit základní pojmy notopisu |
vysvětlit základní pojmy notopisu |
popsat vztah melodické linky a harmonického doprovodu |
popsat vztah melodické linky a harmonického doprovodu |
vysvětlit, co jsou to hlavní harmonické funkce |
vysvětlit, co jsou to hlavní harmonické funkce |
charakterizovat způsoby interpretace melodické linky a harmonického doprovodu |
charakterizovat způsoby interpretace melodické linky a harmonického doprovodu |
analyzovat notový zápis |
analyzovat notový zápis |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj |
aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj |
prokázat dovednost čtení not a akordických značek |
prokázat dovednost čtení not a akordických značek |
navrhnout postup při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech |
navrhnout postup při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech |
předvést akordický doprovody k melodické lince |
předvést akordický doprovody k melodické lince |
reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj |
reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Individuální práce studentů |
Praktické procvičování |
Individuální práce studentů |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Böhmová, Zahradníčková, Z. Klavírní škola pro začátečníky (34. vyd., 2. vyd. v Editio Bärenreiter Praha). Praha: Editio Bärenreiter Praha., 2002.
-
Böhmová Z.,Grünfeldová,A.,& A.Sarauer. Klavírní škola pro začátečníky. Praha: Bärenreiter, 2002.
-
Czerny, C. 125 pasážových cvičení: op. 261 : piano (15. vyd., 1. vyd. v Editio Bärenreiter Praha).. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2001.
-
Černá, L. Hra na hudební nástroj I (klavír, flétna). Zlín: UTB, Studijní opora, 2018.
-
Kol. autorů. Já a písnička l., 2.. Cheb: G + W, 2011.
-
Král, Z. Písničky pro děti. Brno: Computer Press, 2006.
-
Kulhánková, E. Hry, říkadla a písně. Praha: Pedagogické centrum, 1992.
-
Linhart, R., & I. Umáčený. Zpěvník: Tancovala žížala. Praha: Albatros, 2003.
-
Lišková, M. Hudební výchova pro 1. stupeň základní školy: klavírní doprovody k písním v učebnicích pro 1. - 5. ročník ZŠ. Praha: SPN, 2007.
-
Ryšánková, D. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol.. Brno: MU., 2009.
-
Šimanovský, Z., & Tichá. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 2011.
-
Tichá, A., & M. Raková. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2012.
|