|
Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
-
Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Hudební pedagogika a hudební výchova v systému muzikologických disciplín. - Přehled v dějinách hudby. Základní pojmy a hudební terminologie (tón, tónina, stupnice, atd.). - Přehled v tóninové soustavě a osvojení základního notopisu. - Časové poměry v hudbě (metrum, takt, rytmus). - Přednesová a jiná označení (tempo, dynamika, výraz). - Stupnice durové a mollové. - Intervaly a způsob jejich označování. - Kvint-kvartový kruh. - Kvintakordy a jejich obraty. - Základní harmonické funkce. - Orientace v rytmických strukturách.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy notopisu |
| definovat základní pojmy notopisu |
| vysvětlit princip metro-rytmických vztahů |
| vysvětlit princip metro-rytmických vztahů |
| vymezit zákonitosti dur-mollového systému |
| vymezit zákonitosti dur-mollového systému |
| vysvětlit princip intervalů a jejich použití v akordech |
| vysvětlit princip intervalů a jejich použití v akordech |
| charakterizovat tvorbu představitelů vybraného hudebního slohu |
| charakterizovat tvorbu představitelů vybraného hudebního slohu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| užívat pojmů hudební teorie |
| užívat pojmů hudební teorie |
| prokázat dobrou orientaci v tónové soustavě |
| prokázat dobrou orientaci v tónové soustavě |
| aplikovat hudebně teoretické znalosti při analýze notového zápisu |
| aplikovat hudebně teoretické znalosti při analýze notového zápisu |
| prokázat hudebně teoretické znalosti při písemném testu |
| prokázat hudebně teoretické znalosti při písemném testu |
| shrnout poznatky v seminární práci na vybrané téma z dějin hudby |
| shrnout poznatky v seminární práci na vybrané téma z dějin hudby |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Crha, B., & Hala, P. Technika klavírního doprovodu lidových písní. Brno: Masarykova univerzita v Brně., 2003.
-
Čížek, B. Hudební nástroje evropské hudební kultury. Praha: Aventinum., 2012.
-
Fiala, V. Skladatelem a aranžérem snadno a rychle. Praha: Muzikus., 2009.
-
Jelénková, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. Ružomberok: KU, PdF., 2012.
-
Navrátil, M. Dějiny hudby ? přehled evropských dějin hudby. Praha: Montanex., 2013.
-
Režný, P. Elementární hudební teorie. Olomouc: UPOL., 2008.
-
Soušková, D. Základy hudební teorie a akustiky. Hradec Králové: Gaudeamus., 2012.
-
Tichý, V. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: AMU., 2011.
-
Zenkl, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Barenreiter Praha., 2008.
|