Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Hudební pedagogika a hudební výchova v systému muzikologických disciplín. - Přehled v dějinách hudby. Základní pojmy a hudební terminologie (tón, tónina, stupnice, atd.). - Přehled v tóninové soustavě a osvojení základního notopisu. - Časové poměry v hudbě (metrum, takt, rytmus). - Přednesová a jiná označení (tempo, dynamika, výraz). - Stupnice durové a mollové. - Intervaly a způsob jejich označování. - Kvint-kvartový kruh. - Kvintakordy a jejich obraty. - Základní harmonické funkce. - Orientace v rytmických strukturách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy notopisu |
definovat základní pojmy notopisu |
vysvětlit princip metro-rytmických vztahů |
vysvětlit princip metro-rytmických vztahů |
vymezit zákonitosti dur-mollového systému |
vymezit zákonitosti dur-mollového systému |
vysvětlit princip intervalů a jejich použití v akordech |
vysvětlit princip intervalů a jejich použití v akordech |
charakterizovat tvorbu představitele vybraného hudebního slohu |
charakterizovat tvorbu představitele vybraného hudebního slohu |
Odborné dovednosti |
---|
užívat pojmů hudební teorie |
užívat pojmů hudební teorie |
prokázat dobrou orientaci v tónové soustavě |
prokázat dobrou orientaci v tónové soustavě |
aplikovat hudebně teoretické znalosti při analýze notového zápisu |
aplikovat hudebně teoretické znalosti při analýze notového zápisu |
prokázat hudebně teoretické znalosti při písemném testu |
prokázat hudebně teoretické znalosti při písemném testu |
shrnout poznatky v seminární práci na vybrané téma z dějin hudby |
shrnout poznatky v seminární práci na vybrané téma z dějin hudby |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Crha, B., & Hala, P. Technika klavírního doprovodu lidových písní. Brno: Masarykova univerzita v Brně., 2003.
-
Čížek, B. Hudební nástroje evropské hudební kultury. Praha: Aventinum., 2012.
-
Fiala, V. Skladatelem a aranžérem snadno a rychle. Praha: Muzikus., 2009.
-
Jelénková, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. Ružomberok: KU, PdF., 2012.
-
Navrátil, M. Dějiny hudby ? přehled evropských dějin hudby. Praha: Montanex., 2013.
-
Režný, P. Elementární hudební teorie. Olomouc: UPOL., 2008.
-
Soušková, D. Základy hudební teorie a akustiky. Hradec Králové: Gaudeamus., 2012.
-
Tichý, V. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: AMU., 2011.
-
Zenkl, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Barenreiter Praha., 2008.
|