|
Vyučující
|
-
Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Bradáč Jan, DiS.
|
|
Obsah předmětu
|
- Seznámení s hudebním nástrojem (části, manipulace, čištění). - Držení flétny, postoj, prstoklad. - Orientace v notové osnově, rytmizace. - Aplikace základních technických a rytmických dovedností pro bez chybnou hru na nástroj. - Zdokonalování technických dovedností pomocí etud a stupnic (C, D, F, G, A dur). - Zdokonalování technických dovedností pomocí etud a stupnic (a moll, d moll). - Technické zvládnutí elementárních melodií a písní (lidové i umělé). - Základy přednesu a interpretace skladeb různých žánrů. - Formování návyků souhry v instrumentálním kolektivu. - Využití nástroje nejen v hudební výchově Na 1. stupni ZŠ. - Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| pojmenovat části zobcové flétny |
| pojmenovat části zobcové flétny |
| popsat základní pojmy notopisu |
| popsat základní pojmy notopisu |
| pojmenovat noty a stupnice |
| pojmenovat noty a stupnice |
| vysvětlit funkci notových znamének |
| vysvětlit funkci notových znamének |
| popsat způsob péče o hudební nástroj - flétna |
| popsat způsob péče o hudební nástroj - flétna |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vybrat vhodnou píseň pro využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
| vybrat vhodnou píseň pro využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
| aplikovat základní technické dovednosti při hře na flétnu |
| aplikovat základní technické dovednosti při hře na flétnu |
| aplikovat základní rytmické dovednosti při hře na flétnu |
| aplikovat základní rytmické dovednosti při hře na flétnu |
| aplikovat artikulační a dechové dovednosti při hře na flétnu |
| aplikovat artikulační a dechové dovednosti při hře na flétnu |
| navrhnout možnosti využití nástroje v konkrétních situacích na 1. stupni ZŠ |
| navrhnout možnosti využití nástroje v konkrétních situacích na 1. stupni ZŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Individuální práce studentů |
| Praktické procvičování |
| Individuální práce studentů |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Černá, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In: Musica et Educatio IV., 36-40. Ružomberok: KU, PdF, 2012.
-
Daniel, L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte erster teil.. Praha: Schott Music Panton, 1994.
-
Daniel, L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte. Praha: Schott Music Panton, 1991.
-
Grabur, R. 50 národních písní pro 2-3 zobcové flétny: 50 Volkslieder für 2-3 Blockflöten: nebo příčné flétny, hoboje, klarinety, trubky, lesní rohy. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000.
-
Gruber, R. 50 národních písní pro 2-3 zobcové flétny nebo příčné flétny, hoboje, klarinety, trubky, lesní rohy: 50 Volkslieder für 2-3 Blockflöten. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000.
-
Hodinová, R. S flétničkou do školy.
-
Škořepová, K. Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not.. Praha: Portál, 2003.
|