Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Bradáč Jan, DiS.
|
Obsah předmětu
|
- Seznámení s hudebním nástrojem (části, manipulace, čištění). - Držení flétny, postoj, prstoklad. - Orientace v notové osnově, rytmizace. - Aplikace základních technických a rytmických dovedností pro bez chybnou hru na nástroj. - Zdokonalování technických dovedností pomocí etud a stupnic (C, D, F, G, A dur). - Zdokonalování technických dovedností pomocí etud a stupnic (a moll, d moll). - Technické zvládnutí elementárních melodií a písní (lidové i umělé). - Základy přednesu a interpretace skladeb různých žánrů. - Formování návyků souhry v instrumentálním kolektivu. - Využití nástroje nejen v hudební výchově Na 1. stupni ZŠ. - Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
pojmenovat části zobcové flétny |
pojmenovat části zobcové flétny |
popsat základní pojmy notopisu |
popsat základní pojmy notopisu |
pojmenovat noty a stupnice |
pojmenovat noty a stupnice |
vysvětlit funkci notových znamének |
vysvětlit funkci notových znamének |
popsat způsob péče o hudební nástroj - flétna |
popsat způsob péče o hudební nástroj - flétna |
Odborné dovednosti |
---|
vybrat vhodnou píseň pro využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
vybrat vhodnou píseň pro využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
aplikovat základní technické dovednosti při hře na flétnu |
aplikovat základní technické dovednosti při hře na flétnu |
aplikovat základní rytmické dovednosti při hře na flétnu |
aplikovat základní rytmické dovednosti při hře na flétnu |
aplikovat artikulační a dechové dovednosti při hře na flétnu |
aplikovat artikulační a dechové dovednosti při hře na flétnu |
navrhnout možnosti využití nástroje v konkrétních situacích na 1. stupni ZŠ |
navrhnout možnosti využití nástroje v konkrétních situacích na 1. stupni ZŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Černá, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In: Musica et Educatio IV., 36-40. Ružomberok: KU, PdF, 2012.
-
Daniel, L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte erster teil.. Praha: Schott Music Panton, 1994.
-
Daniel, L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte. Praha: Schott Music Panton, 1991.
-
Grabur, R. 50 národních písní pro 2-3 zobcové flétny: 50 Volkslieder für 2-3 Blockflöten: nebo příčné flétny, hoboje, klarinety, trubky, lesní rohy. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000.
-
Gruber, R. 50 národních písní pro 2-3 zobcové flétny nebo příčné flétny, hoboje, klarinety, trubky, lesní rohy: 50 Volkslieder für 2-3 Blockflöten. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000.
-
Hodinová, R. S flétničkou do školy.
-
Škořepová, K. Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not.. Praha: Portál, 2003.
|