|
Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Definice první pomoci a historie poskytování první pomoci a její výuky. - Lidské tělo. - Laická základní první pomoc, technická první pomoc, odborná záchranná první pomoc. - Hromadné postižení zdraví. - Bezprostřední ohrožení života a přivolání záchranné služby. - Základní vyšetření životních funkcí. - Zásady při poskytování první pomoci. - Postup a technika první pomoci při jednotlivých poraněních resp. zdravotních problémech. - Bariéry poskytování první pomoci. - Neposkytnutí první pomoci. - Integrovaný záchranný systém. - Český červený kříž. - Symboly a piktogramy nebezpečnosti. - Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vysvětlit resuscitaci, včetně oživování dospělých a dětí, s důrazem na dodržování platných postupů a normativů. |
| vysvětlit resuscitaci, včetně oživování dospělých a dětí, s důrazem na dodržování platných postupů a normativů. |
| vysvětlit základy poskytování první pomoci při různých typech úrazů a onemocnění. |
| vysvětlit základy poskytování první pomoci při různých typech úrazů a onemocnění. |
| charakterizovat a vysvětlit potenciálně nebezpečné situace v pracovním prostředí. |
| charakterizovat a vysvětlit potenciálně nebezpečné situace v pracovním prostředí. |
| navrhnout vhodná opatření k minimalizaci rizika. |
| navrhnout vhodná opatření k minimalizaci rizika. |
| komplexně vysvětlit právní a etické aspekty spojené s poskytováním první pomoci. |
| komplexně vysvětlit právní a etické aspekty spojené s poskytováním první pomoci. |
| aplikovat základy poskytování první pomoci při různých typech úrazů a onemocnění. |
| aplikovat základy poskytování první pomoci při různých typech úrazů a onemocnění. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést resuscitaci, včetně oživování dospělých a dětí, s důrazem na dodržování platných postupů a normativů. |
| provést resuscitaci, včetně oživování dospělých a dětí, s důrazem na dodržování platných postupů a normativů. |
| správně používat záchranné prostředky. |
| správně používat záchranné prostředky. |
| jednat v souladu s právními normami a etickými principy při poskytování pomoci. |
| jednat v souladu s právními normami a etickými principy při poskytování pomoci. |
| aplikovat základy poskytování první pomoci při různých typech úrazů a onemocnění. |
| aplikovat základy poskytování první pomoci při různých typech úrazů a onemocnění. |
| minimalizovat rizika a zajistit vhodné bezpečné prostředí ve školách. |
| minimalizovat rizika a zajistit vhodné bezpečné prostředí ve školách. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
American Academy of Pediatrics (2011). First Aid for Families: A Parent´s Guide to Safe and Healthy Kids. Jones & Bartlett Publishers.
-
Beránková, M., Fleková, A., & Holzhauserová, B. První pomoc. Praha: Informatorium, 2002.
-
Bydžovský, J. Předlékařská první pomoc. Praha: Grada, 2011.
-
Cetlová, L. První pomoc ? guidelines. Brno: Tribun EU, 2011.
-
Houšková, Š. Obecné zásady předlékařské první pomoci. Praha: Hipokampus, 2012.
-
Pávková, M. První předlékařská pomoc. Praha: Dr. Josef Raabe, 2008.
|