Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- "Poznej sám sebe!" prohlubování sebepoznání jako imperativ učitelského povolání (MBTI). - Osobnostní rozkvět (pozitivní psychologie) a stávání se sebou samým (Jung). - Spiritualita jako proces lidské seberealizace (Scheler). - Zobrazení systémů a celků (mentální mapování, systemické konstelace). - Hodnoty dobra a zla: dispozice versus situace (Zimbardo). - Motivace a potřeby (Maslow), asertivita a agresivita jako způsoby prosazování zájmů. - Osobní efektivita: stanovování cílů (SMART), 4 generace řízení času (priority a časové ztráty). - Účinné řešení problémů: učitel jako mediátor řešení konfliktů (win-win, transakční analýza). - Efektivní komunikace: argumentace a aktivní naslouchání, verbální a neverbální dorozumívání, obsahová a vztahová rovina. - Způsoby přijímání rozhodnutí. - Skupinová dynamika: klima a atmosféra. - Sociální kompetence: schopnost spolupracovat v týmu (Belbin, Adair). - Zpětná vazba: umění ji přijímat a poskytovat. - "Broušení pily" jako prevence proti vyhoření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 2 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student získá teoretické i praktické znalosti z oblasti osobnostního rozvoje učitele. |
Student získá teoretické i praktické znalosti z oblasti osobnostního rozvoje učitele. |
Vyučovací metody |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Adair, J. E. Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press, 1994.
-
Belbin, R. M. Týmové role v práci. Praha: Wolters Kluwer, 2012.
-
Bílý, J. Úžasná síla celku: organizační, podnikové a experimentální konstelace.. Praha: Pragma, 2007.
-
Covey, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život.. Praha: Management Press, 2014.
-
Čakrt, M. Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch.. Praha: Management Press, 2010.
-
Jirásek, I. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019.
-
Jung, C. G. Archetypy a nevědomí (E. Bosáková, K. Černá, & J. Černý, Trans. Vol. II.). Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997.
-
Macků, R. Instantní, nebo skutečné řešení problému?. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2015.
-
Maslow, A. H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014.
-
Soják, P. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď.. Praha, 2017.
-
Valenta, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013.
-
Zimbardo, P. Luciferův efekt: Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Praha: Academia, 2017.
|