Předmět: Osobnostně-sociální rozvoj učitele

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Osobnostně-sociální rozvoj učitele
Kód předmětu USP/Z0SRU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- "Poznej sám sebe!" prohlubování sebepoznání jako imperativ učitelského povolání (MBTI). - Osobnostní rozkvět (pozitivní psychologie) a stávání se sebou samým (Jung). - Spiritualita jako proces lidské seberealizace (Scheler). - Zobrazení systémů a celků (mentální mapování, systemické konstelace). - Hodnoty dobra a zla: dispozice versus situace (Zimbardo). - Motivace a potřeby (Maslow), asertivita a agresivita jako způsoby prosazování zájmů. - Osobní efektivita: stanovování cílů (SMART), 4 generace řízení času (priority a časové ztráty). - Účinné řešení problémů: učitel jako mediátor řešení konfliktů (win-win, transakční analýza). - Efektivní komunikace: argumentace a aktivní naslouchání, verbální a neverbální dorozumívání, obsahová a vztahová rovina. - Způsoby přijímání rozhodnutí. - Skupinová dynamika: klima a atmosféra. - Sociální kompetence: schopnost spolupracovat v týmu (Belbin, Adair). - Zpětná vazba: umění ji přijímat a poskytovat. - "Broušení pily" jako prevence proti vyhoření.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student získá teoretické i praktické znalosti z oblasti osobnostního rozvoje učitele.
Student získá teoretické i praktické znalosti z oblasti osobnostního rozvoje učitele.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Adair, J. E. Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press, 1994.
  • Belbin, R. M. Týmové role v práci. Praha: Wolters Kluwer, 2012.
  • Bílý, J. Úžasná síla celku: organizační, podnikové a experimentální konstelace.. Praha: Pragma, 2007.
  • Covey, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život.. Praha: Management Press, 2014.
  • Čakrt, M. Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch.. Praha: Management Press, 2010.
  • Jirásek, I. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019.
  • Jung, C. G. Archetypy a nevědomí (E. Bosáková, K. Černá, & J. Černý, Trans. Vol. II.). Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997.
  • Macků, R. Instantní, nebo skutečné řešení problému?. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2015.
  • Maslow, A. H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014.
  • Soják, P. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď.. Praha, 2017.
  • Valenta, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013.
  • Zimbardo, P. Luciferův efekt: Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Praha: Academia, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr