|
Vyučující
|
-
Grajciarová Alena, Mgr.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Obecný management. Základní kategorie. - Školský management jako hraniční pedagogická disciplína. - Vývoj teorií managementu. Principy firmy Baťa. - Vybrané oblasti vzdělávací politiky. Proměna současné školy s ohledem na její management. - Příprava a kompetence manažera. - Hlavní řídicí procesy. - Školský, školní a třídní management. Školská legislativa. - Řízení a vedení lidí ve škole. Lidský kapitál. - Motivace pracovníků. Spolupráce a týmová práce ve škole. - Strategie řízení třídy. Pravidla jako podmínka fungování třídního kolektivu. - Pedagogická komunikace a její dopad na třídní management. - Kultura školy. Třídní klima. Rodiče jako spolutvůrci třídního klimatu. - Ředitel školy, zástupce ředitele a jejich role v řízení a vedení školy. - Právní minimum pro učitele. Třídní učitel jako manažer.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat vybrané oblasti a aktuální vývoj vzdělávací politiky |
| popsat vybrané oblasti a aktuální vývoj vzdělávací politiky |
| vymezit specifika školského managementu a řízení školy |
| vymezit specifika školského managementu a řízení školy |
| objasnit strategie řízení třídy |
| objasnit strategie řízení třídy |
| diskutovat význam kultury školy s ohledem na třídní a školní klima |
| diskutovat význam kultury školy s ohledem na třídní a školní klima |
| objasnit principy efektivní komunikace s aktéry ve vzdělávání |
| objasnit principy efektivní komunikace s aktéry ve vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se v současné vzdělávací politice a legislativě |
| orientovat se v současné vzdělávací politice a legislativě |
| objasnit návaznost školského managementu na problematiku řízení kvality ve škole |
| objasnit návaznost školského managementu na problematiku řízení kvality ve škole |
| rozlišovat různá pojetí školského managementu na úrovni školy a třídy |
| rozlišovat různá pojetí školského managementu na úrovni školy a třídy |
| aplikovat základní manažerské kompetence učitele |
| aplikovat základní manažerské kompetence učitele |
| reflektovat práci učitele jako leadra třídy |
| reflektovat práci učitele jako leadra třídy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Týmová práce |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Bělohlávek, F. Management. Rubico, 2001.
-
Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Portál, 2006.
-
Jones, J. Management Skills in Schools. SAGE Publications Ltd., 2004.
-
Kotásek, J. Modely školy budoucnosti. Pedagogická revue, 55(1), 5-20. 2003.
-
Lhotková, I. Ředitel a střední management školy. Portál, 2014.
-
Pol, M. et al. Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji.. Brno: MU., 2005.
-
Prášilová, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. UP, 2003.
-
Trojan, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Wolters Kluwer, 2014.
-
Vališová, A., & Kasíková, H. (Eds.). Pedagogika pro učitele. Grada, 2010.
|