Vyučující
|
-
Grajciarová Alena, Mgr.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Obecný management. Základní kategorie. - Školský management jako hraniční pedagogická disciplína. - Vývoj teorií managementu. Principy firmy Baťa. - Vybrané oblasti vzdělávací politiky. Proměna současné školy s ohledem na její management. - Příprava a kompetence manažera. - Hlavní řídicí procesy. - Školský, školní a třídní management. Školská legislativa. - Řízení a vedení lidí ve škole. Lidský kapitál. - Motivace pracovníků. Spolupráce a týmová práce ve škole. - Strategie řízení třídy. Pravidla jako podmínka fungování třídního kolektivu. - Pedagogická komunikace a její dopad na třídní management. - Kultura školy. Třídní klima. Rodiče jako spolutvůrci třídního klimatu. - Ředitel školy, zástupce ředitele a jejich role v řízení a vedení školy. - Právní minimum pro učitele. Třídní učitel jako manažer.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vybrané oblasti a aktuální vývoj vzdělávací politiky |
vybrané oblasti a aktuální vývoj vzdělávací politiky |
specifika školského managementu a řízení školy |
specifika školského managementu a řízení školy |
strategie řízení třídy |
strategie řízení třídy |
význam kultury školy s ohledem na třídní a školní klima |
význam kultury školy s ohledem na třídní a školní klima |
principy efektivní komunikace s aktéry ve vzdělávání |
principy efektivní komunikace s aktéry ve vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v současné vzdělávací politice a legislativě |
orientovat se v současné vzdělávací politice a legislativě |
objasnit návaznost školského managementu na problematiku řízení kvality ve škole |
objasnit návaznost školského managementu na problematiku řízení kvality ve škole |
rozlišovat různá pojetí školského managementu na úrovni školy a třídy |
rozlišovat různá pojetí školského managementu na úrovni školy a třídy |
aplikovat základní manažerské kompetence učitele |
aplikovat základní manažerské kompetence učitele |
reflektovat práci učitele jako leadra třídy |
reflektovat práci učitele jako leadra třídy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Týmová práce |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Bělohlávek, F. Management. Rubico, 2001.
-
Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Portál, 2006.
-
Jones, J. Management Skills in Schools. SAGE Publications Ltd., 2004.
-
Kotásek, J. Modely školy budoucnosti. Pedagogická revue, 55(1), 5-20. 2003.
-
Lhotková, I. Ředitel a střední management školy. Portál, 2014.
-
Pol, M. et al. Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji.. Brno: MU., 2005.
-
Prášilová, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. UP, 2003.
-
Trojan, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Wolters Kluwer, 2014.
-
Vališová, A., & Kasíková, H. (Eds.). Pedagogika pro učitele. Grada, 2010.
|