Předmět: Řízení třídy a školy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Řízení třídy a školy
Kód předmětu USP/Z0RTS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grajciarová Alena, Mgr.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Obecný management. Základní kategorie. - Školský management jako hraniční pedagogická disciplína. - Vývoj teorií managementu. Principy firmy Baťa. - Vybrané oblasti vzdělávací politiky. Proměna současné školy s ohledem na její management. - Příprava a kompetence manažera. - Hlavní řídicí procesy. - Školský, školní a třídní management. Školská legislativa. - Řízení a vedení lidí ve škole. Lidský kapitál. - Motivace pracovníků. Spolupráce a týmová práce ve škole. - Strategie řízení třídy. Pravidla jako podmínka fungování třídního kolektivu. - Pedagogická komunikace a její dopad na třídní management. - Kultura školy. Třídní klima. Rodiče jako spolutvůrci třídního klimatu. - Ředitel školy, zástupce ředitele a jejich role v řízení a vedení školy. - Právní minimum pro učitele. Třídní učitel jako manažer.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vybrané oblasti a aktuální vývoj vzdělávací politiky
vybrané oblasti a aktuální vývoj vzdělávací politiky
specifika školského managementu a řízení školy
specifika školského managementu a řízení školy
strategie řízení třídy
strategie řízení třídy
význam kultury školy s ohledem na třídní a školní klima
význam kultury školy s ohledem na třídní a školní klima
principy efektivní komunikace s aktéry ve vzdělávání
principy efektivní komunikace s aktéry ve vzdělávání
Odborné dovednosti
orientovat se v současné vzdělávací politice a legislativě
orientovat se v současné vzdělávací politice a legislativě
objasnit návaznost školského managementu na problematiku řízení kvality ve škole
objasnit návaznost školského managementu na problematiku řízení kvality ve škole
rozlišovat různá pojetí školského managementu na úrovni školy a třídy
rozlišovat různá pojetí školského managementu na úrovni školy a třídy
aplikovat základní manažerské kompetence učitele
aplikovat základní manažerské kompetence učitele
reflektovat práci učitele jako leadra třídy
reflektovat práci učitele jako leadra třídy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Týmová práce
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Týmová práce
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Bělohlávek, F. Management. Rubico, 2001.
  • Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Portál, 2006.
  • Jones, J. Management Skills in Schools. SAGE Publications Ltd., 2004.
  • Kotásek, J. Modely školy budoucnosti. Pedagogická revue, 55(1), 5-20. 2003.
  • Lhotková, I. Ředitel a střední management školy. Portál, 2014.
  • Pol, M. et al. Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji.. Brno: MU., 2005.
  • Prášilová, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. UP, 2003.
  • Trojan, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Wolters Kluwer, 2014.
  • Vališová, A., & Kasíková, H. (Eds.). Pedagogika pro učitele. Grada, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr