Předmět: Vybrané problémy pedagogické diagnostiky žáka a třídy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Vybrané problémy pedagogické diagnostiky žáka a třídy
Kód předmětu USP/Z0PDZ
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pedagogická diagnostika - základní pojmy, význam, cíle, typy a oblasti. - Pedagogická diagnostika jako proces - zásady a etapy, problémy a jejich řešení. - Základní okruhy diagnostické práce učitele se zaměřením na žáka- školní zralost, diagnostika rodinného prostředí. - Metody a nástroje diagnostiky se zaměřením na žáka a prostředí třídy. - Základní okruhy diagnostické práce učitele se zaměřením na třídu. Školní třída jako sociální skupina, klima třídy. - Pedagogicko-psychologické aspekty diagnostikování v primárním vzdělávání. - Sociální aspekty diagnostikování v primárním vzdělávání. - Formy školního hodnocení, reflexe a formativní hodnocení (klasifikace, slovní hodnocení). - Vztahy ve skupině žáků, práce s třídním kolektivem, úloha třídního učitele. - Reflexe chyb při školním hodnocení vývoje žáků a jejich učebních činností. - Diagnostická kompetence učitele, autodiagnostika učitele. - Portfolio žáka a možnosti využití v praxi základní školy. - Práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Exkurze
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
oblasti pedagogického diagnostikování žáků základní školy
oblasti pedagogického diagnostikování žáků základní školy
metody a nástroje diagnostikování žáků a třídy
metody a nástroje diagnostikování žáků a třídy
procesu diagnostikování žáka v průběhu vzdělávání
procesu diagnostikování žáka v průběhu vzdělávání
diagnostikování a práce s chybou
diagnostikování a práce s chybou
vazba hodnocení a diagnostikování žáka, třídy, školy
vazba hodnocení a diagnostikování žáka, třídy, školy
Odborné dovednosti
vymezit pedagogickou diagnostiku a její klíčové oblasti
vymezit pedagogickou diagnostiku a její klíčové oblasti
popsat oblasti diagnostikování žáka
popsat oblasti diagnostikování žáka
analyzovat metody a nástroje využitelné při diagnostikování v praxi učitele základní školy
analyzovat metody a nástroje využitelné při diagnostikování v praxi učitele základní školy
aplikovat poznatky pedagogické diagnostiky v praxi učitele
aplikovat poznatky pedagogické diagnostiky v praxi učitele
popsat význam formativního hodnocení žáků
popsat význam formativního hodnocení žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kolokvium
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Kolokvium
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Freibrun, M., & Brunet, S. The formative assessment handbook: resources to improve learning outcomes for all students. Jossey-Bass, a Wiley brand, 2024.
  • Gavora, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Enigma, 2010.
  • Kratochvílová, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. MSD, 2011.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016.
  • Starý, K., & Laufková, V. Formativní hodnocení ve výuce. Portál, 2016.
  • Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr