Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogická diagnostika - základní pojmy, význam, cíle, typy a oblasti. - Pedagogická diagnostika jako proces - zásady a etapy, problémy a jejich řešení. - Základní okruhy diagnostické práce učitele se zaměřením na žáka- školní zralost, diagnostika rodinného prostředí. - Metody a nástroje diagnostiky se zaměřením na žáka a prostředí třídy. - Základní okruhy diagnostické práce učitele se zaměřením na třídu. Školní třída jako sociální skupina, klima třídy. - Pedagogicko-psychologické aspekty diagnostikování v primárním vzdělávání. - Sociální aspekty diagnostikování v primárním vzdělávání. - Formy školního hodnocení, reflexe a formativní hodnocení (klasifikace, slovní hodnocení). - Vztahy ve skupině žáků, práce s třídním kolektivem, úloha třídního učitele. - Reflexe chyb při školním hodnocení vývoje žáků a jejich učebních činností. - Diagnostická kompetence učitele, autodiagnostika učitele. - Portfolio žáka a možnosti využití v praxi základní školy. - Práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Exkurze
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
oblasti pedagogického diagnostikování žáků základní školy |
oblasti pedagogického diagnostikování žáků základní školy |
metody a nástroje diagnostikování žáků a třídy |
metody a nástroje diagnostikování žáků a třídy |
procesu diagnostikování žáka v průběhu vzdělávání |
procesu diagnostikování žáka v průběhu vzdělávání |
diagnostikování a práce s chybou |
diagnostikování a práce s chybou |
vazba hodnocení a diagnostikování žáka, třídy, školy |
vazba hodnocení a diagnostikování žáka, třídy, školy |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit pedagogickou diagnostiku a její klíčové oblasti |
vymezit pedagogickou diagnostiku a její klíčové oblasti |
popsat oblasti diagnostikování žáka |
popsat oblasti diagnostikování žáka |
analyzovat metody a nástroje využitelné při diagnostikování v praxi učitele základní školy |
analyzovat metody a nástroje využitelné při diagnostikování v praxi učitele základní školy |
aplikovat poznatky pedagogické diagnostiky v praxi učitele |
aplikovat poznatky pedagogické diagnostiky v praxi učitele |
popsat význam formativního hodnocení žáků |
popsat význam formativního hodnocení žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Exkurze |
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kolokvium |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Kolokvium |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Freibrun, M., & Brunet, S. The formative assessment handbook: resources to improve learning outcomes for all students. Jossey-Bass, a Wiley brand, 2024.
-
Gavora, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Enigma, 2010.
-
Kratochvílová, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. MSD, 2011.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016.
-
Starý, K., & Laufková, V. Formativní hodnocení ve výuce. Portál, 2016.
-
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál, 2001.
|