Předmět: Matematický seminář ke SZZ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Matematický seminář ke SZZ
Kód předmětu USP/Z0MAS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
- Didaktická správnost a cílenost matematických úloh. - Tvorba matematických úloh a testů pro žáky primárního vzdělávání (podle stanovené specifikace rozvíjení myšlenkových procesů), jejich řešení a způsoby hodnocení. - Ukázky matematických úloh a metod jejich řešení v kontextu nadnárodních a národních měření. - Specifika práce s nadanými dětmi v matematice. - Matematické soutěže na 1. stupni ZŠ (celostátní, oblastní). - Způsoby administrace, specifika pravidel při realizaci matematických soutěží. - Typologie didaktických her v matematice a jejich význam pro rozvoj matematických kompetencí žáků primárního vzdělávání. - Tvorba a kritické hodnocení matematických didaktických materiálů - zahraniční a alternativní vzdělávací projekty v matematice. - Moderní ICT technologie na prvním stupni ZŠ. - Užití prostředků ICT ve výuce primární matematiky. - Didaktické softwarové programy pro podporu výuky matematiky. - Didaktické softwarové programy pro podporu výuky matematiky a kritéria jeho hodnocení především z hlediska kvality (matematická odbornost a didaktická korektnost). - Hodnocení matematických úloh. - Nejužívanější metody, formy a prostředky při tvorbě matematických úloh.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
reflektovat měnící se požadavky ve výuce matematiky z pohledu modernizace vzdělávání
reflektovat měnící se požadavky ve výuce matematiky z pohledu modernizace vzdělávání
definovat matematickou gramotnost
definovat matematickou gramotnost
popsat základní statistické charakteristiky údajů
popsat základní statistické charakteristiky údajů
definovat základy teorie grafů
definovat základy teorie grafů
řešené úlohy různých typů
řešené úlohy různých typů
Odborné dovednosti
řešit úkoly zaměřené na zhodnocení pravděpodobnosti různých jevů
řešit úkoly zaměřené na zhodnocení pravděpodobnosti různých jevů
vyřešit úkoly kombinatorického myšlení
vyřešit úkoly kombinatorického myšlení
vyřešit úlohy kombinatorického myšlení z oblasti teorie grafu
vyřešit úlohy kombinatorického myšlení z oblasti teorie grafu
uplatňovat řešitelské strategie
uplatňovat řešitelské strategie
vytvářet jednoduché úlohy rozvíjející finanční gramotnost
vytvářet jednoduché úlohy rozvíjející finanční gramotnost
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Matematické soutěže [online]. Dostupné z: http://www.suma.jcmf.cz/UserFiles/102/souteze.pdf.
  • Blažková, R., & Vaňurová, M. Charakteristika nadaného žáka s poruchou učení z hlediska matematických úloh. In: Matematické vzdělávání v kontextu proměn primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.
  • Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., & Mandíková, D. Úlohy pro první stupeň základního vzdělávání. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011.
  • Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
  • Krejčová, E. Hry a matematika na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr