|
Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
- Didaktická správnost a cílenost matematických úloh. - Tvorba matematických úloh a testů pro žáky primárního vzdělávání (podle stanovené specifikace rozvíjení myšlenkových procesů), jejich řešení a způsoby hodnocení. - Ukázky matematických úloh a metod jejich řešení v kontextu nadnárodních a národních měření. - Specifika práce s nadanými dětmi v matematice. - Matematické soutěže na 1. stupni ZŠ (celostátní, oblastní). - Způsoby administrace, specifika pravidel při realizaci matematických soutěží. - Typologie didaktických her v matematice a jejich význam pro rozvoj matematických kompetencí žáků primárního vzdělávání. - Tvorba a kritické hodnocení matematických didaktických materiálů - zahraniční a alternativní vzdělávací projekty v matematice. - Moderní ICT technologie na prvním stupni ZŠ. - Užití prostředků ICT ve výuce primární matematiky. - Didaktické softwarové programy pro podporu výuky matematiky. - Didaktické softwarové programy pro podporu výuky matematiky a kritéria jeho hodnocení především z hlediska kvality (matematická odbornost a didaktická korektnost). - Hodnocení matematických úloh. - Nejužívanější metody, formy a prostředky při tvorbě matematických úloh.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| reflektovat měnící se požadavky ve výuce matematiky z pohledu modernizace vzdělávání |
| reflektovat měnící se požadavky ve výuce matematiky z pohledu modernizace vzdělávání |
| definovat matematickou gramotnost |
| definovat matematickou gramotnost |
| popsat základní statistické charakteristiky údajů |
| popsat základní statistické charakteristiky údajů |
| definovat základy teorie grafů |
| definovat základy teorie grafů |
| řešené úlohy různých typů |
| řešené úlohy různých typů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| řešit úkoly zaměřené na zhodnocení pravděpodobnosti různých jevů |
| řešit úkoly zaměřené na zhodnocení pravděpodobnosti různých jevů |
| vyřešit úkoly kombinatorického myšlení |
| vyřešit úkoly kombinatorického myšlení |
| vyřešit úlohy kombinatorického myšlení z oblasti teorie grafu |
| vyřešit úlohy kombinatorického myšlení z oblasti teorie grafu |
| uplatňovat řešitelské strategie |
| uplatňovat řešitelské strategie |
| vytvářet jednoduché úlohy rozvíjející finanční gramotnost |
| vytvářet jednoduché úlohy rozvíjející finanční gramotnost |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Matematické soutěže [online]. Dostupné z: http://www.suma.jcmf.cz/UserFiles/102/souteze.pdf.
-
Blažková, R., & Vaňurová, M. Charakteristika nadaného žáka s poruchou učení z hlediska matematických úloh. In: Matematické vzdělávání v kontextu proměn primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.
-
Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., & Mandíková, D. Úlohy pro první stupeň základního vzdělávání. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011.
-
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
-
Krejčová, E. Hry a matematika na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 2009.
|