Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Upevnění a prověření schopnosti studenta aplikovat poznatky z vybraných oblastí. - Vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku. - Posloupnost vývoje v jazykových rovinách. - Vnímání a porozumění jednotlivých rovin mateřského jazyka žákem v primárním vzdělávání. - Metody rozvoje gramotnosti ve škole. - Diagnostikování čtenářských dovedností. - Rozvoj žákova porozumění čtenému textu. - Čtenářské strategie dětí mladšího školního věku. - Práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Grafomotorika a rozvoj počátečního psaní. - Rozvoj dovednosti nalézt a porozumět informacím z textu u žáka v primárním vzdělávání. - Reflexe didaktických strategií realizovaných v průběhu pedagogické praxe. - Klíčové kompetence žáka 1. stupně ve vztahu ke komunikační výchově. - Obsahové a formální dopracování písemných materiálů ke státní závěrečné zkoušce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku |
popsat poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku |
popsat jazykové prostředky jazykových rovin |
popsat jazykové prostředky jazykových rovin |
definovat pojmy vztahující se k jazyku a řeči |
definovat pojmy vztahující se k jazyku a řeči |
popsat kurikulum pro oblast českého jazyka a literatury |
popsat kurikulum pro oblast českého jazyka a literatury |
vysvětlit intergraci jazykové, komunikační, slohové a literární výchovy |
vysvětlit intergraci jazykové, komunikační, slohové a literární výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat didaktické strategie pro český jazyk a literaturu na 1. stupni ZŠ |
reflektovat didaktické strategie pro český jazyk a literaturu na 1. stupni ZŠ |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti didaktických znalostí |
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti didaktických znalostí |
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti oborových znalostí |
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti oborových znalostí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český (http://prirucka.ujc.cz).
-
Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005.
-
Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Dobřichovice: KAVA-PECH., 2010.
-
Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Praha, 2011.
-
Doležalová, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové, 2014.
-
Kolářová, I. et al. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012.
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Pišová, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
-
Vykoukalová, V., & Wildová, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje.
|