Předmět: Český jazyk ke SZZ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Český jazyk ke SZZ
Kód předmětu USP/Z0CJS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Upevnění a prověření schopnosti studenta aplikovat poznatky z vybraných oblastí. - Vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku. - Posloupnost vývoje v jazykových rovinách. - Vnímání a porozumění jednotlivých rovin mateřského jazyka žákem v primárním vzdělávání. - Metody rozvoje gramotnosti ve škole. - Diagnostikování čtenářských dovedností. - Rozvoj žákova porozumění čtenému textu. - Čtenářské strategie dětí mladšího školního věku. - Práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Grafomotorika a rozvoj počátečního psaní. - Rozvoj dovednosti nalézt a porozumět informacím z textu u žáka v primárním vzdělávání. - Reflexe didaktických strategií realizovaných v průběhu pedagogické praxe. - Klíčové kompetence žáka 1. stupně ve vztahu ke komunikační výchově. - Obsahové a formální dopracování písemných materiálů ke státní závěrečné zkoušce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku
popsat poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku
popsat jazykové prostředky jazykových rovin
popsat jazykové prostředky jazykových rovin
definovat pojmy vztahující se k jazyku a řeči
definovat pojmy vztahující se k jazyku a řeči
popsat kurikulum pro oblast českého jazyka a literatury
popsat kurikulum pro oblast českého jazyka a literatury
vysvětlit intergraci jazykové, komunikační, slohové a literární výchovy
vysvětlit intergraci jazykové, komunikační, slohové a literární výchovy
Odborné dovednosti
reflektovat didaktické strategie pro český jazyk a literaturu na 1. stupni ZŠ
reflektovat didaktické strategie pro český jazyk a literaturu na 1. stupni ZŠ
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti didaktických znalostí
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti didaktických znalostí
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti oborových znalostí
reflektovat vlastní posun v roli učitele ve výuce českého jazyka v oblasti oborových znalostí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český (http://prirucka.ujc.cz).
  • Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005.
  • Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Dobřichovice: KAVA-PECH., 2010.
  • Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Praha, 2011.
  • Doležalová, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové, 2014.
  • Kolářová, I. et al. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012.
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • Pišová, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
  • Vykoukalová, V., & Wildová, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr