Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Profesní portfolio jako dokument o evaluaci profesní učitelské praxe. - Analýza profesní praxe. - Tvorba závěrečného prezenčního strukturovaného portfolia. - Evaluace pedagogické a didaktické složky studia učitelství. - Hodnocení učitelů z praxe. - Analýza písemných posudků učitelů z praxe. - Sebereflexe vlastních vyučovacích postupů a její konfrontace s hodnocením učitelů. - Prezentace vybraných pedagogických situací a jejich řešení studentem. - Diskuze nad návrhy řešení pedagogických situací a hledání alternativních možností. - Propojení teoretických konceptů s problémy identifikovanými v praxi. - Tvorba závěrů z písemných materiálů ke státní závěrečné zkoušce. - Prezentace závěrečných výsledků profesní praxe. - Formulování obecných závěrů vyplývajících z reflexe profesní praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat podstatu pedagogického portfolia |
charakterizovat podstatu pedagogického portfolia |
analyzovat klíčové aspekty práce učitele v souvislosti s vlastní souvislou praxí |
analyzovat klíčové aspekty práce učitele v souvislosti s vlastní souvislou praxí |
popsat klíčové body přípravy na výuku |
popsat klíčové body přípravy na výuku |
vymezit rozdíly mezi zpětnou vazbou a reflexí |
vymezit rozdíly mezi zpětnou vazbou a reflexí |
vyjmenovat nástroje využitelné k reflexi profesní praxe |
vyjmenovat nástroje využitelné k reflexi profesní praxe |
Odborné dovednosti |
---|
dopracovat pedagogické portfolio ke státní závěrečné zkoušce |
dopracovat pedagogické portfolio ke státní závěrečné zkoušce |
navrhnout alternativy k příkladům dobré praxe |
navrhnout alternativy k příkladům dobré praxe |
prezentovat finální verzi strukturovaného portfolia |
prezentovat finální verzi strukturovaného portfolia |
provést sebereflexi vlastní profesní praxe |
provést sebereflexi vlastní profesní praxe |
poskytnout zpětnou vazbu k práci provázejícího učitele |
poskytnout zpětnou vazbu k práci provázejícího učitele |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Sebereflexe |
Analýza textu |
Analýza textu |
Sebereflexe |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Píšová, M., & Duschinská, K., a kol. Mentoring v učitelství. Praha: PdF UK, 2011.
-
Píšová, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele - otazníky, naděje, nebezpečí. Portfolio v profesní přípravě učitele.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
-
Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku.. Praha: PdF UK, 2010.
-
Svatoš, T., & Holý, I. Studentské portfolio v pregraduálním učitelském vzdělávání. In Píšová, M. (Ed.) Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, s. 21-38.. 2007.
-
Svatoš, T., & Krejčová, V. Dotazník PoFoS- PRE. Vstupní dotazník k pedagogickému portfoliu.. Hradec Králové: PF UHK, 2002.
-
Svatoš, T. Studentské portfolio jako zdroj poznávání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika, LVI(1). 2006.
|