Předmět: Analýza a reflexe profesní praxe

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Analýza a reflexe profesní praxe
Kód předmětu USP/Z0ARX
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Profesní portfolio jako dokument o evaluaci profesní učitelské praxe. - Analýza profesní praxe. - Tvorba závěrečného prezenčního strukturovaného portfolia. - Evaluace pedagogické a didaktické složky studia učitelství. - Hodnocení učitelů z praxe. - Analýza písemných posudků učitelů z praxe. - Sebereflexe vlastních vyučovacích postupů a její konfrontace s hodnocením učitelů. - Prezentace vybraných pedagogických situací a jejich řešení studentem. - Diskuze nad návrhy řešení pedagogických situací a hledání alternativních možností. - Propojení teoretických konceptů s problémy identifikovanými v praxi. - Tvorba závěrů z písemných materiálů ke státní závěrečné zkoušce. - Prezentace závěrečných výsledků profesní praxe. - Formulování obecných závěrů vyplývajících z reflexe profesní praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat podstatu pedagogického portfolia
charakterizovat podstatu pedagogického portfolia
analyzovat klíčové aspekty práce učitele v souvislosti s vlastní souvislou praxí
analyzovat klíčové aspekty práce učitele v souvislosti s vlastní souvislou praxí
popsat klíčové body přípravy na výuku
popsat klíčové body přípravy na výuku
vymezit rozdíly mezi zpětnou vazbou a reflexí
vymezit rozdíly mezi zpětnou vazbou a reflexí
vyjmenovat nástroje využitelné k reflexi profesní praxe
vyjmenovat nástroje využitelné k reflexi profesní praxe
Odborné dovednosti
dopracovat pedagogické portfolio ke státní závěrečné zkoušce
dopracovat pedagogické portfolio ke státní závěrečné zkoušce
navrhnout alternativy k příkladům dobré praxe
navrhnout alternativy k příkladům dobré praxe
prezentovat finální verzi strukturovaného portfolia
prezentovat finální verzi strukturovaného portfolia
provést sebereflexi vlastní profesní praxe
provést sebereflexi vlastní profesní praxe
poskytnout zpětnou vazbu k práci provázejícího učitele
poskytnout zpětnou vazbu k práci provázejícího učitele
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Sebereflexe
Analýza textu
Analýza textu
Sebereflexe
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • Píšová, M., & Duschinská, K., a kol. Mentoring v učitelství. Praha: PdF UK, 2011.
  • Píšová, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele - otazníky, naděje, nebezpečí. Portfolio v profesní přípravě učitele.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
  • Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku.. Praha: PdF UK, 2010.
  • Svatoš, T., & Holý, I. Studentské portfolio v pregraduálním učitelském vzdělávání. In Píšová, M. (Ed.) Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, s. 21-38.. 2007.
  • Svatoš, T., & Krejčová, V. Dotazník PoFoS- PRE. Vstupní dotazník k pedagogickému portfoliu.. Hradec Králové: PF UHK, 2002.
  • Svatoš, T. Studentské portfolio jako zdroj poznávání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika, LVI(1). 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr