Předmět: Reflexe oborově didaktické praxe II.

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Reflexe oborově didaktické praxe II.
Kód předmětu USP/Y3RX2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Sebereflexe v učitelské praxi. - Specifika didaktických strategií oboru v reflexi plánování, realizace a hodnocení práce učitele. - Sdílení zkušeností z oborově didaktické praxe mezi studentem, lektorem oborové didaktiky a fakultním či uvádějícím učitelem.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Individuální práce studentů, Exkurze
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat profesní kompetence učitele
charakterizovat profesní kompetence učitele
vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání
vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání
vysvětlit didaktickou analýzu učiva
vysvětlit didaktickou analýzu učiva
popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení
popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení
definovat základní didaktické kategorie
definovat základní didaktické kategorie
vysvětlit reflektivní modely pro učitele
popsat význam sebereflexe v učitelské praxi
vysvětlit reflektivní modely pro učitele
popsat význam sebereflexe v učitelské praxi
popsat komponenty a organizaci výuky
popsat komponenty a organizaci výuky
popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání
popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání
popsat základní metody diagnostikování žáků
popsat základní metody diagnostikování žáků
Odborné dovednosti
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva
reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky
reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky
reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky
reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky
reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe
reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe
vytvořit přípravy na výukovou jednotku se znalostí postupů pedagogického projektování
navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů
navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů
vytvořit přípravy na výukovou jednotku se znalostí postupů pedagogického projektování
použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků
použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků
formulovat výchovně vzdělávací cíle
stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky
formulovat výchovně vzdělávací cíle
stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Sebereflexe
Sebereflexe
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Dytrtová, R., & Krhutová, M. Učitel: příprava na profesi.. Praha: Grada., 2009.
  • Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
  • Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004.
  • Slavík, J., Hajerová Műllerová, L., & Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni., 2020.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidakatika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr