Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Sebereflexe v učitelské praxi. - Specifika didaktických strategií oboru v reflexi plánování, realizace a hodnocení práce učitele. - Sdílení zkušeností z oborově didaktické praxe mezi studentem, lektorem oborové didaktiky a fakultním či uvádějícím učitelem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Individuální práce studentů, Exkurze
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat profesní kompetence učitele |
charakterizovat profesní kompetence učitele |
vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání |
vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání |
vysvětlit didaktickou analýzu učiva |
vysvětlit didaktickou analýzu učiva |
popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení |
popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení |
definovat základní didaktické kategorie |
definovat základní didaktické kategorie |
vysvětlit reflektivní modely pro učitele |
popsat význam sebereflexe v učitelské praxi |
vysvětlit reflektivní modely pro učitele |
popsat význam sebereflexe v učitelské praxi |
popsat komponenty a organizaci výuky |
popsat komponenty a organizaci výuky |
popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání |
popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání |
popsat základní metody diagnostikování žáků |
popsat základní metody diagnostikování žáků |
Odborné dovednosti |
---|
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva |
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva |
reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky |
reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky |
reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky |
reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky |
reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe |
reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe |
vytvořit přípravy na výukovou jednotku se znalostí postupů pedagogického projektování |
navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů |
navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů |
vytvořit přípravy na výukovou jednotku se znalostí postupů pedagogického projektování |
použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji |
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků |
použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji |
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků |
formulovat výchovně vzdělávací cíle |
stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky |
formulovat výchovně vzdělávací cíle |
stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Exkurze |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Exkurze |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Dytrtová, R., & Krhutová, M. Učitel: příprava na profesi.. Praha: Grada., 2009.
-
Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
-
Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004.
-
Slavík, J., Hajerová Műllerová, L., & Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni., 2020.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidakatika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.
|