|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Sebereflexe v učitelské praxi. - Specifika didaktických strategií oboru v reflexi plánování, realizace a hodnocení práce učitele. - Sdílení zkušeností z oborově didaktické praxe mezi studentem, lektorem oborové didaktiky a fakultním či uvádějícím učitelem.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Individuální práce studentů, Exkurze
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat profesní kompetence učitele |
| charakterizovat profesní kompetence učitele |
| vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání |
| vysvětlit sebepojetí učitele a možnosti jeho zkoumání |
| vysvětlit didaktickou analýzu učiva |
| vysvětlit didaktickou analýzu učiva |
| popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení |
| popsat postupy sebereflexe a sebehodnocení |
| definovat základní didaktické kategorie |
| definovat základní didaktické kategorie |
| vysvětlit reflektivní modely pro učitele |
| popsat význam sebereflexe v učitelské praxi |
| vysvětlit reflektivní modely pro učitele |
| popsat význam sebereflexe v učitelské praxi |
| popsat komponenty a organizaci výuky |
| popsat komponenty a organizaci výuky |
| popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání |
| popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání |
| popsat základní metody diagnostikování žáků |
| popsat základní metody diagnostikování žáků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva |
| projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva |
| reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky |
| reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky |
| reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky |
| reflektovat výchovný dopad svého chování a jednání na žáky |
| reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe |
| reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe |
| vytvořit přípravy na výukovou jednotku se znalostí postupů pedagogického projektování |
| navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů |
| navrhnout opatření směřující ke změně vlastních pedagogických přístupů či výukových postupů |
| vytvořit přípravy na výukovou jednotku se znalostí postupů pedagogického projektování |
| použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji |
| projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků |
| použít postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji |
| projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků |
| formulovat výchovně vzdělávací cíle |
| stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky |
| formulovat výchovně vzdělávací cíle |
| stanovit využití žákovských, kolegiálních a externích hodnocení výuky |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Dytrtová, R., & Krhutová, M. Učitel: příprava na profesi.. Praha: Grada., 2009.
-
Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
-
Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004.
-
Slavík, J., Hajerová Műllerová, L., & Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni., 2020.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidakatika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.
|