Předmět: Pedagogicko-psychologická diagnostika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogicko-psychologická diagnostika
Kód předmětu USP/Y3PPD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Večeřová Radana, Mgr.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pedagogická diagnostika - základní pojmy, význam, cíle, typy a oblasti. - Diagnostický proces. Metody pedagogického diagnostikování. - Diagnostika úrovně matematických schopností a dovedností. - Diagnostika rozumových schopností a komunikačních dovedností žáka. - Diagnostika sociálních vlivů, vztahy ve skupině vrstevníků a v rodině. - Diagnostika vybraných tělesných a duševních vlastností. - Diagnostika chování žáka. - Formy školního hodnocení, reflexe a tvorba hodnocení (klasifikace, slovní hodnocení). Formativní hodnocení žáka. - Diagnostická kompetence učitele, autodiagnostika učitele. - Vypracování diagnostického portfolia žáka.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat základní pojmy pedagogické diagnostiky
popsat základní pojmy pedagogické diagnostiky
vymezit pedagogickou diagnostiku a její proces
vymezit pedagogickou diagnostiku a její proces
analyzovat vybrané oblasti rozvoje žáka
analyzovat vybrané oblasti rozvoje žáka
charakterizovat formy školního hodnocení
charakterizovat formy školního hodnocení
reflektovat portfolio žáka jako diagnostický nástroj učitele
reflektovat portfolio žáka jako diagnostický nástroj učitele
Odborné dovednosti
aplikovat diagnostickou kompetenci ve vybraných oblastech diagnostikování žáka
aplikovat diagnostickou kompetenci ve vybraných oblastech diagnostikování žáka
navrhnout konkrétní způsob formativního hodnocení žáka
navrhnout konkrétní způsob formativního hodnocení žáka
identifikovat oblasti autodiagnostikování učitele
identifikovat oblasti autodiagnostikování učitele
zpracovat diagnostické portfolio
zpracovat diagnostické portfolio
reflektovat vlastní diagnostickou strategii při výuce
reflektovat vlastní diagnostickou strategii při výuce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Cowan, P. A., Cowan, C. P., Ablow, J. C., Johnson, V. K., & Measelle, J. The family context of parenting in children´s adaptation to elementary school. New York: Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2013.
  • Gavora, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2015.
  • Hrabal, V., & Hrabal, V. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2004.
  • Kasáčová, B., & Cabanová, M. Pedagogická diagnostika v teórii a aplikaciách.. Banská Bystrica: Belanium, 2013.
  • Kašpárková, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009.
  • Lukášová, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
  • Starý, K., & Laufková, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
  • Swierkoszová, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2010.
  • Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr