Vyučující
|
-
Večeřová Radana, Mgr.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogická diagnostika - základní pojmy, význam, cíle, typy a oblasti. - Diagnostický proces. Metody pedagogického diagnostikování. - Diagnostika úrovně matematických schopností a dovedností. - Diagnostika rozumových schopností a komunikačních dovedností žáka. - Diagnostika sociálních vlivů, vztahy ve skupině vrstevníků a v rodině. - Diagnostika vybraných tělesných a duševních vlastností. - Diagnostika chování žáka. - Formy školního hodnocení, reflexe a tvorba hodnocení (klasifikace, slovní hodnocení). Formativní hodnocení žáka. - Diagnostická kompetence učitele, autodiagnostika učitele. - Vypracování diagnostického portfolia žáka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat základní pojmy pedagogické diagnostiky |
popsat základní pojmy pedagogické diagnostiky |
vymezit pedagogickou diagnostiku a její proces |
vymezit pedagogickou diagnostiku a její proces |
analyzovat vybrané oblasti rozvoje žáka |
analyzovat vybrané oblasti rozvoje žáka |
charakterizovat formy školního hodnocení |
charakterizovat formy školního hodnocení |
reflektovat portfolio žáka jako diagnostický nástroj učitele |
reflektovat portfolio žáka jako diagnostický nástroj učitele |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat diagnostickou kompetenci ve vybraných oblastech diagnostikování žáka |
aplikovat diagnostickou kompetenci ve vybraných oblastech diagnostikování žáka |
navrhnout konkrétní způsob formativního hodnocení žáka |
navrhnout konkrétní způsob formativního hodnocení žáka |
identifikovat oblasti autodiagnostikování učitele |
identifikovat oblasti autodiagnostikování učitele |
zpracovat diagnostické portfolio |
zpracovat diagnostické portfolio |
reflektovat vlastní diagnostickou strategii při výuce |
reflektovat vlastní diagnostickou strategii při výuce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Cowan, P. A., Cowan, C. P., Ablow, J. C., Johnson, V. K., & Measelle, J. The family context of parenting in children´s adaptation to elementary school. New York: Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2013.
-
Gavora, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2015.
-
Hrabal, V., & Hrabal, V. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2004.
-
Kasáčová, B., & Cabanová, M. Pedagogická diagnostika v teórii a aplikaciách.. Banská Bystrica: Belanium, 2013.
-
Kašpárková, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009.
-
Lukášová, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
-
Starý, K., & Laufková, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
-
Swierkoszová, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: OU, 2010.
-
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011.
|