Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Sociální a pedagogická komunikace - teoretická východiska. - Funkce pedagogické komunikace. - Interakční styl učitele. - Verbální a neverbální komunikace - její aspekty a specifika v prostředí školy. - Empatie, asertivita, transakční analýza. - Učitel v komunikaci s rodičem, kolegou, zřizovatelem. - Dialogické vyučování - otázky, zpětná vazba.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat prostředky verbální a neverbální komunikace |
definovat prostředky verbální a neverbální komunikace |
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
charakterizovat specifika komunikace v mezi účastníky pedagogického procesu |
charakterizovat specifika komunikace v mezi účastníky pedagogického procesu |
charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí školy a třídy |
charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí školy a třídy |
definovat dialogické vyučování |
definovat dialogické vyučování |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat výuku prostřednictvím vhodné pedagogické komunikace |
realizovat výuku prostřednictvím vhodné pedagogické komunikace |
navrhnout řešení modelových situací v prostředí školy |
navrhnout řešení modelových situací v prostředí školy |
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem |
použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem |
navrhnout témata a strategii pro dialogické vyučování v konkrétním předmětu |
navrhnout témata a strategii pro dialogické vyučování v konkrétním předmětu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
-
Kolář, Z., & Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007.
-
Mešková, M. Motivace žáků efektivních komunikací:[praktická příručka pro učitele]. Praha: Porltál, 2012.
-
Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
-
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
|