|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociální a pedagogická komunikace - teoretická východiska. - Funkce pedagogické komunikace. - Interakční styl učitele. - Verbální a neverbální komunikace - její aspekty a specifika v prostředí školy. - Empatie, asertivita, transakční analýza. - Učitel v komunikaci s rodičem, kolegou, zřizovatelem. - Dialogické vyučování - otázky, zpětná vazba.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat prostředky verbální a neverbální komunikace |
| definovat prostředky verbální a neverbální komunikace |
| vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
| vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
| charakterizovat specifika komunikace v mezi účastníky pedagogického procesu |
| charakterizovat specifika komunikace v mezi účastníky pedagogického procesu |
| charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí školy a třídy |
| charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí školy a třídy |
| definovat dialogické vyučování |
| definovat dialogické vyučování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat výuku prostřednictvím vhodné pedagogické komunikace |
| realizovat výuku prostřednictvím vhodné pedagogické komunikace |
| navrhnout řešení modelových situací v prostředí školy |
| navrhnout řešení modelových situací v prostředí školy |
| zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem |
| použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem |
| navrhnout témata a strategii pro dialogické vyučování v konkrétním předmětu |
| navrhnout témata a strategii pro dialogické vyučování v konkrétním předmětu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
-
Kolář, Z., & Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007.
-
Mešková, M. Motivace žáků efektivních komunikací:[praktická příručka pro učitele]. Praha: Porltál, 2012.
-
Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
-
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
|