Předmět: Výuková komunikace

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Výuková komunikace
Kód předmětu USP/Y3KOM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Sociální a pedagogická komunikace - teoretická východiska. - Funkce pedagogické komunikace. - Interakční styl učitele. - Verbální a neverbální komunikace - její aspekty a specifika v prostředí školy. - Empatie, asertivita, transakční analýza. - Učitel v komunikaci s rodičem, kolegou, zřizovatelem. - Dialogické vyučování - otázky, zpětná vazba.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat prostředky verbální a neverbální komunikace
definovat prostředky verbální a neverbální komunikace
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace
vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace
charakterizovat specifika komunikace v mezi účastníky pedagogického procesu
charakterizovat specifika komunikace v mezi účastníky pedagogického procesu
charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí školy a třídy
charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí školy a třídy
definovat dialogické vyučování
definovat dialogické vyučování
Odborné dovednosti
realizovat výuku prostřednictvím vhodné pedagogické komunikace
realizovat výuku prostřednictvím vhodné pedagogické komunikace
navrhnout řešení modelových situací v prostředí školy
navrhnout řešení modelových situací v prostředí školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem
použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem
navrhnout témata a strategii pro dialogické vyučování v konkrétním předmětu
navrhnout témata a strategii pro dialogické vyučování v konkrétním předmětu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.
  • Kolář, Z., & Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007.
  • Mešková, M. Motivace žáků efektivních komunikací:[praktická příručka pro učitele]. Praha: Porltál, 2012.
  • Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
  • Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr