Předmět: Didaktika tělesné výchovy 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika tělesné výchovy 2
Kód předmětu USP/Y3DTV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Základní pojmy z didaktiky TV. - Kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní TV. - Cíle, obsah a metody školní TV. - Stavba vyučovací jednotky tělesné výchovy. - Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově. - Organizační formy školní tělesné výchovy. - Nástin metodiky nácviku vybraných pohybových prvků. - Tělocvičné názvosloví. - Písemné a schematické znázornění motorických prvků. - Základy zdravotní tělesné výchovy. Hodnocení držení těla a vybraných pohybových návyků. - Tělesná výchova u dětí se zdravotním oslabením. - Vypracování přípravy na vyučovací jednotku tělesné výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné dovednosti
realizovat didaktickou transformaci učiva
realizovat didaktickou transformaci učiva
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
připravit vyučovací jednotku
připravit vyučovací jednotku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Rozhovor
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Aktuální verze.
  • Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání. Příslušný obor. Aktuální verze.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Aktuální verze. Praha: MŠMT a NÚV.
  • Fialová, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010.
  • Kolář, Z., & Šikulová, R. Hodnocení žáků (2., dopl. vyd.). Praha: Grada, 2009.
  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. Škoní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2012.
  • Nováček, V., Mužík, V., & Kopřivová, J. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001.
  • Rychtecký, A., & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998.
  • Vilímová, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr