Předmět: Didaktika matematiky 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika matematiky 2
Kód předmětu USP/Y3DMA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedláček Lubomír, Mgr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktika matematiky jako vědní disciplína. - Cíle vyučování matematiky, matematická gramotnost a matematické kompetence. - Historie matematického vyučování, významní osobnosti didaktiky matematiky. - Osobnost učitele matematiky. - Pojmotvorný proces v matematice, osvojování matematických pojmů a diagnostika. - Metody a formy hodnocení žáků, klasifikace v hodinách matematiky. - Didaktické koncepce vyučování matematiky a současné teorie edukace. - Badatelsky orientovaná výuka v matematice, matematické zkoumání. - Využívání ICT ve vyučování matematiky. - Matematické soutěže a další formy získávání a rozvíjení zájmu žáků o matematiku.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
shrnout a zdůvodnit smysl a cíl vzdělávání v rámci matematiky na základní a střední škole
shrnout a zdůvodnit smysl a cíl vzdělávání v rámci matematiky na základní a střední škole
popsat základní pojmy a principy didaktiky matematiky
popsat základní pojmy a principy didaktiky matematiky
objasnit didaktické koncepce vyučování matematiky a současné teorie edukace
objasnit didaktické koncepce vyučování matematiky a současné teorie edukace
objasnit pojmotvorný proces v matematice
objasnit pojmotvorný proces v matematice
reflektovat metody a formy hodnocení žáků v matematice
reflektovat metody a formy hodnocení žáků v matematice
Odborné dovednosti
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
navrhnout přípravu na výuku matematiky
navrhnout přípravu na výuku matematiky
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
využívat při výuce metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností v matematice
využívat při výuce metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností v matematice
efektivně uplatnit ICT ve vyučování matematiky
efektivně uplatnit ICT ve vyučování matematiky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Boaler, J. Mathematical mindsets: Unleashing students' potential through creative math, inspiring messages and innovative teaching. John Wiley & Sons. 2015.
  • Brdička, B., Černá, A., Chaluš, P., Kadavý, J., Koreš, J., Kozáková, B., Naske, P., Ott, V., Neumajer, O., Růžičková, D., Slejška, Z., Šabatková, P., Tocháček, D., Úlovec, R., & Wagner, J. Informační a komunikační technologie ve škole. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.
  • Dravecký, J. Didaktika. Ružomberok: Katolícka univerzita v Ružomberku Pedagogická fakulta, 2017.
  • Frobisher, A., & Frobisher, L. Didaktika matematiky I., II. Bratislava: Raabe. 2015.
  • Gaebel, M., Kupriyaova, V., Morais, R., & Colucci, E. E-Learning in European higher education institutions. Brusel: European University Association, 2014.
  • Hazzan, O., Lapidot, T., & Noa, R. Guide to teaching Computer Science: An Activity-Based Approach. London: Springer, 2014.
  • Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr