Vyučující
|
-
Sedláček Lubomír, Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Didaktika matematiky jako vědní disciplína. - Cíle vyučování matematiky, matematická gramotnost a matematické kompetence. - Historie matematického vyučování, významní osobnosti didaktiky matematiky. - Osobnost učitele matematiky. - Pojmotvorný proces v matematice, osvojování matematických pojmů a diagnostika. - Metody a formy hodnocení žáků, klasifikace v hodinách matematiky. - Didaktické koncepce vyučování matematiky a současné teorie edukace. - Badatelsky orientovaná výuka v matematice, matematické zkoumání. - Využívání ICT ve vyučování matematiky. - Matematické soutěže a další formy získávání a rozvíjení zájmu žáků o matematiku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
shrnout a zdůvodnit smysl a cíl vzdělávání v rámci matematiky na základní a střední škole |
shrnout a zdůvodnit smysl a cíl vzdělávání v rámci matematiky na základní a střední škole |
popsat základní pojmy a principy didaktiky matematiky |
popsat základní pojmy a principy didaktiky matematiky |
objasnit didaktické koncepce vyučování matematiky a současné teorie edukace |
objasnit didaktické koncepce vyučování matematiky a současné teorie edukace |
objasnit pojmotvorný proces v matematice |
objasnit pojmotvorný proces v matematice |
reflektovat metody a formy hodnocení žáků v matematice |
reflektovat metody a formy hodnocení žáků v matematice |
Odborné dovednosti |
---|
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
navrhnout přípravu na výuku matematiky |
navrhnout přípravu na výuku matematiky |
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
využívat při výuce metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností v matematice |
využívat při výuce metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností v matematice |
efektivně uplatnit ICT ve vyučování matematiky |
efektivně uplatnit ICT ve vyučování matematiky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Cvičení na počítači |
Cvičení na počítači |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Boaler, J. Mathematical mindsets: Unleashing students' potential through creative math, inspiring messages and innovative teaching. John Wiley & Sons. 2015.
-
Brdička, B., Černá, A., Chaluš, P., Kadavý, J., Koreš, J., Kozáková, B., Naske, P., Ott, V., Neumajer, O., Růžičková, D., Slejška, Z., Šabatková, P., Tocháček, D., Úlovec, R., & Wagner, J. Informační a komunikační technologie ve škole. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.
-
Dravecký, J. Didaktika. Ružomberok: Katolícka univerzita v Ružomberku Pedagogická fakulta, 2017.
-
Frobisher, A., & Frobisher, L. Didaktika matematiky I., II. Bratislava: Raabe. 2015.
-
Gaebel, M., Kupriyaova, V., Morais, R., & Colucci, E. E-Learning in European higher education institutions. Brusel: European University Association, 2014.
-
Hazzan, O., Lapidot, T., & Noa, R. Guide to teaching Computer Science: An Activity-Based Approach. London: Springer, 2014.
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. 2009.
|