|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Postavení, cíle a specifika hudební výchovy na střední škole. - Vyučovací hodina, plán učiva, kurikulární dokumenty. - Dějiny artificiální a nonartificiální hudby. - Receptivní hudební výchova; hudební percepce. - Metodika poslechu a jeho propojení s vokálními, instrumentálními a pohybovými činnostmi. - Projektová výuka v hudební výchově.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| Student dokáže využít hudební vyjadřovací prostředky ve výuce hudební výchovy na střední škole. Student dokáže aplikovat získané poznatky v praxi. |
| Student dokáže využít hudební vyjadřovací prostředky ve výuce hudební výchovy na střední škole. Student dokáže aplikovat získané poznatky v praxi. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
D´Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998.
-
Daniel, L. Kapitoly z didaktiky hudební výchovy. Olomouc: RUP, 1984.
-
Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2001.
-
Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.
-
Jurkovič, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis.
-
Jurkovič, P. Na orffovských cestách II. Praha: Jc-Audio, 2009.
-
Kalhous, Z., & Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
-
Knopová, B. Činnosti hudebně pohybové v sytému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno: Ondrášková Karla, 2005.
-
Koutský, J. Poslechové činnosti v hodinách hudební výchovy. Liberec: Technická univerzita, 2002.
-
Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996.
-
Paynerová, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2011.
-
Pecháček, S. & Váňová, H. a kol. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha: Karolinum, 2006.
-
Sedlák, F. & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
-
Sedlák, F. Didaktika hudební výchovy. Praha: SPN, 1985.
-
Šimanovský, Z., Tichá, A. & Burešová, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000.
-
Šimanovský, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež. Praha: Portál, 2011.
|