Předmět: Didaktika hudební výchovy 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 2
Kód předmětu USP/Y3DHV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Postavení, cíle a specifika hudební výchovy na střední škole. - Vyučovací hodina, plán učiva, kurikulární dokumenty. - Dějiny artificiální a nonartificiální hudby. - Receptivní hudební výchova; hudební percepce. - Metodika poslechu a jeho propojení s vokálními, instrumentálními a pohybovými činnostmi. - Projektová výuka v hudební výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student dokáže využít hudební vyjadřovací prostředky ve výuce hudební výchovy na střední škole. Student dokáže aplikovat získané poznatky v praxi.
Student dokáže využít hudební vyjadřovací prostředky ve výuce hudební výchovy na střední škole. Student dokáže aplikovat získané poznatky v praxi.
Vyučovací metody
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • D´Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998.
  • Daniel, L. Kapitoly z didaktiky hudební výchovy. Olomouc: RUP, 1984.
  • Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2001.
  • Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.
  • Jurkovič, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis.
  • Jurkovič, P. Na orffovských cestách II. Praha: Jc-Audio, 2009.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • Knopová, B. Činnosti hudebně pohybové v sytému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno: Ondrášková Karla, 2005.
  • Koutský, J. Poslechové činnosti v hodinách hudební výchovy. Liberec: Technická univerzita, 2002.
  • Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996.
  • Paynerová, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2011.
  • Pecháček, S. & Váňová, H. a kol. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha: Karolinum, 2006.
  • Sedlák, F. & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
  • Sedlák, F. Didaktika hudební výchovy. Praha: SPN, 1985.
  • Šimanovský, Z., Tichá, A. & Burešová, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000.
  • Šimanovský, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež. Praha: Portál, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr