Předmět: Didaktika dějepisu 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika dějepisu 2
Kód předmětu USP/Y3DDE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Herentinová Pavlína, Bc. Mgr.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Klapko Dušan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Cílové zaměření a úkoly vzdělávacího oboru dějepis v základním a středoškolském vzdělávání. - Terminologické vymezení klíčových pojmů - historické myšlení, historická analýza, historická interpretace, historická gramotnost apod. - Badatelské přístupy k historii a tvořivá práce s prameny, jejich aplikace ve výuce dějepisu. - Obsah vzdělávacího oboru dějepis (dějepisné učivo) jako didaktická kategorie. - Didaktický cíl, kompetence a klíčové kompetence ve výuce dějepisu. - Metody a organizační formy ve výuce dějepisu. - Didaktické prostředky a pomůcky a mechanizmy jejich využití při výuce dějepisu (především využití fotografie a filmu). - Mezipředmětové vztahy a jejich aplikace při zefektivňování výuky dějepisu. - Učebnice a učební materiály pro výuku dějepisu na základní a střední škole. - Příprava učitele na výuku. Motivace žáků, hodnocení v dějepise.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Sebereflexe
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student dokáže plánovat, realizovat a reflektovat využité didaktické strategie ve výuce dějepisu v nižším nebo vyšším sekundárním vzdělávání.
Student dokáže plánovat, realizovat a reflektovat využité didaktické strategie ve výuce dějepisu v nižším nebo vyšším sekundárním vzdělávání.
Vyučovací metody
Sebereflexe
Sebereflexe
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Čapek, V., Gracová, B., Jílek, T., & Východská, H. Úvod do didaktiky dějepisu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2005.
  • Julínek, S. et al. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: MU, 2004.
  • Labischová, L., & Gracová, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Metodický portál, 2008.
  • Parkan, F. Didaktika dějepisu. Praha: UK, 2014.
  • Pinkas, J. Hodnoty a hodnocení v dějepise. Historie - Otázky - Problémy. Etika historikova/historického soudu, 9(2), 57-71, 2017.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr