|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Hálová Kateřina, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Didaktika literární výchovy. - Základní informace o výzkumech čtenářství a čtenářské recepce dětí a mládeže. - Literárněvědné souvislosti interpretace. - Komplexní interpretace jako těžiště přípravy učitele na práci s textem teoreticky a prakticky. - Didaktická interpretace jako součást hodin literární výchovy. - Tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem. - Klasické a aktivizující výukové metody v literární výchově.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat teoretická východiska výuky literární výchovy |
| popsat teoretická východiska výuky literární výchovy |
| charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy |
| charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy |
| analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí staršího školního věku |
| analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí staršího školního věku |
| popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem |
| popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem |
| vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy |
| vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
| realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace |
| realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
| navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem |
| navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Gejgušová, I. Čtenářství žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015.
-
Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy:inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H, 2007.
-
Homolová, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
-
Homolová, K. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2008.
-
Toman. J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007.
-
Urbanová, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004.
|