Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Hálová Kateřina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Didaktika literární výchovy. - Základní informace o výzkumech čtenářství a čtenářské recepce dětí a mládeže. - Literárněvědné souvislosti interpretace. - Komplexní interpretace jako těžiště přípravy učitele na práci s textem teoreticky a prakticky. - Didaktická interpretace jako součást hodin literární výchovy. - Tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem. - Klasické a aktivizující výukové metody v literární výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy |
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy |
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy |
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy |
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí staršího školního věku |
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí staršího školního věku |
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem |
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem |
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy |
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem |
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Gejgušová, I. Čtenářství žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015.
-
Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy:inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H, 2007.
-
Homolová, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
-
Homolová, K. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2008.
-
Toman. J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007.
-
Urbanová, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004.
|