Předmět: Didaktika českého jazyka 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika českého jazyka 2
Kód předmětu USP/Y3DCJ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Hálová Kateřina, Mgr.
Obsah předmětu
- Didaktika literární výchovy. - Základní informace o výzkumech čtenářství a čtenářské recepce dětí a mládeže. - Literárněvědné souvislosti interpretace. - Komplexní interpretace jako těžiště přípravy učitele na práci s textem teoreticky a prakticky. - Didaktická interpretace jako součást hodin literární výchovy. - Tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem. - Klasické a aktivizující výukové metody v literární výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí staršího školního věku
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí staršího školního věku
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy
Odborné dovednosti
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Gejgušová, I. Čtenářství žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015.
  • Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy:inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H, 2007.
  • Homolová, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
  • Homolová, K. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2008.
  • Toman. J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007.
  • Urbanová, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr