|
Vyučující
|
-
Svobodová Abigail, Mgr.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- Kurikulum, jeho možné chápání a přeměny ve školství. - ČR - koncepce vzdělávání ve vztahu k přírodovědným tématům. - Zkušenosti jako předpoklad bádání. Badatelské strategie vzdělávání. - Stanovení aktivizačních metod, které facilitují učební činnosti žáků. - Stanovení adekvátních vyučovacích forem stimulujících učební činnosti žáků a jejich sociální učení. - Volby adekvátních didaktických prostředků pro řízení samostatného učení žáků (souvislosti s ICT). - Netradiční metodické ztvárnění témat v oblasti chemie. - Využití kooperativního a projektového vyučování. - Práce s portfoliem na hodinách chemie. - Příprava laboratorních cvičení. - Pokus a experiment na hodinách chemie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nepsecifikováno |
| nepsecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat možná pojetí výuky oboru |
| charakterizovat možná pojetí výuky oboru |
| charakterizovat cíle výuky chemie |
| charakterizovat cíle výuky chemie |
| popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů |
| popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů |
| charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu |
| charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu |
| vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie |
| vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat didaktickou transformaci učiva |
| realizovat didaktickou transformaci učiva |
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
| stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| připravit vyučovací jednotku |
| připravit vyučovací jednotku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
-
Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
-
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. Edukační rámce přírodovědného vzdělávání v kurikulu školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
-
Škoda, j., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení. Praha: Grada, 2011.
|