Předmět: Didaktika přírodopisu a biologie 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika přírodopisu a biologie 2
Kód předmětu USP/Y3DBI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
  • Macková Andrea, PaedDr.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Přírodovědná gramotnost - její komponenty. - Přírodovědné vzdělávání - obsah ČR, funkce, kompetence, dilemata. Kurikulum, jeho možné chápání a přeměny ve školství. - ČR - koncepce vzdělávání ve vztahu k přírodovědným tématům. Přírodovědné vzdělávání u nás a v zahraničí - koncepce. - Obsah přírodovědného vzdělávání v podmínkách ZŠ a SŠ. - Zkušenosti jako předpoklad bádání. - Stanovení aktivizačních metod, které facilitují učební činnosti žáků. - Stanovení adekvátních vyučovacích forem stimulujících učební činnosti žáků a jejich sociální učení. - Volby adekvátních didaktických prostředků pro řízení samostatného učení žáků (souvislosti s ICT). - Netradiční metodické ztvárnění přírodovědných témat. - Práce s komiksy. - Využití kooperativního a projektového vyučování v podmínkách přírodovědného vzdělávání. - Práce s portfoliem na hodinách přírodopisu a biologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat teoretická východiska výuky přírodopisu/biologie
popsat teoretická východiska výuky přírodopisu/biologie
charakterizovat přírodovědné vzdělávání v současné výchovně vzdělávací soustavě
charakterizovat přírodovědné vzdělávání v současné výchovně vzdělávací soustavě
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na přírodopis/biologii
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na přírodopis/biologii
definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na přírodopis/biologii
definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na přírodopis/biologii
vysvětlit princip psychodidaktické transformace učiva
vysvětlit princip psychodidaktické transformace učiva
Odborné dovednosti
provést didaktickou analýzu učiva přírodopisu/biologie
provést didaktickou analýzu učiva přírodopisu/biologie
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky přírodopisu/biologie
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky přírodopisu/biologie
sestavit přípravu na vyučovací hodinu přírodopisu/biologie
sestavit přípravu na vyučovací hodinu přírodopisu/biologie
argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem při výuce přírodopisu/biologie
argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem při výuce přírodopisu/biologie
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce přírodopisu/biologie
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce přírodopisu/biologie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Demonstrace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Horák, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
  • Slavík, J. et al. Trandsdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
  • Szhimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. Edukační rámce přírodovědného poznávání v kurikulu školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr