|
Vyučující
|
-
Lebloch Břetislav, Mgr.
-
Macková Andrea, PaedDr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Přírodovědná gramotnost - její komponenty. - Přírodovědné vzdělávání - obsah ČR, funkce, kompetence, dilemata. Kurikulum, jeho možné chápání a přeměny ve školství. - ČR - koncepce vzdělávání ve vztahu k přírodovědným tématům. Přírodovědné vzdělávání u nás a v zahraničí - koncepce. - Obsah přírodovědného vzdělávání v podmínkách ZŠ a SŠ. - Zkušenosti jako předpoklad bádání. - Stanovení aktivizačních metod, které facilitují učební činnosti žáků. - Stanovení adekvátních vyučovacích forem stimulujících učební činnosti žáků a jejich sociální učení. - Volby adekvátních didaktických prostředků pro řízení samostatného učení žáků (souvislosti s ICT). - Netradiční metodické ztvárnění přírodovědných témat. - Práce s komiksy. - Využití kooperativního a projektového vyučování v podmínkách přírodovědného vzdělávání. - Práce s portfoliem na hodinách přírodopisu a biologie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat teoretická východiska výuky přírodopisu/biologie |
| popsat teoretická východiska výuky přírodopisu/biologie |
| charakterizovat přírodovědné vzdělávání v současné výchovně vzdělávací soustavě |
| charakterizovat přírodovědné vzdělávání v současné výchovně vzdělávací soustavě |
| analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na přírodopis/biologii |
| analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na přírodopis/biologii |
| definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na přírodopis/biologii |
| definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na přírodopis/biologii |
| vysvětlit princip psychodidaktické transformace učiva |
| vysvětlit princip psychodidaktické transformace učiva |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést didaktickou analýzu učiva přírodopisu/biologie |
| provést didaktickou analýzu učiva přírodopisu/biologie |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky přírodopisu/biologie |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky přírodopisu/biologie |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu přírodopisu/biologie |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu přírodopisu/biologie |
| argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem při výuce přírodopisu/biologie |
| argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem při výuce přírodopisu/biologie |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce přírodopisu/biologie |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce přírodopisu/biologie |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Demonstrace |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Demonstrace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Horák, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
-
Slavík, J. et al. Trandsdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
-
Szhimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. Edukační rámce přírodovědného poznávání v kurikulu školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení. Praha: Grada, 2011.
|