Předmět: Základy sociální psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy sociální psychologie
Kód předmětu USP/Y2ZSP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Základní termíny sociální psychologie. - Klíčové teorie sociální psychologie (citově vazby, sociální učení, frustrace-agrese, základní emoce, atribuce) a sociální jevy (konformita, poslušnost k autoritě, vznik sociálních stereotypů a jiných sociálních zkreslení). - Vliv skupiny na jedince, stereotypy a předsudky, vztahy mezi skupinami, tlaky uvnitř skupiny. - Empirická zjištění sociální psychologie a jejich uplatnění při plánování reflexi vlastní pedagogické praxe. - Sebereflexe v oblasti sociálně-psychologických jevů. - Reflexe problematiku inkluze z perspektivy sociální psychologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat relevantní přístupy k žákům v rámci heterogenní skupiny
charakterizovat relevantní přístupy k žákům v rámci heterogenní skupiny
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a znát atribuční procesy
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a znát atribuční procesy
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů
Odborné dovednosti
aplikovat relevantní přístupy k žákům v rámci heterogenní skupiny
aplikovat relevantní přístupy k žákům v rámci heterogenní skupiny
podpořit vhodné klima třídy a využívat sociální dynamiku třídy k utváření pozitivních vztahů a prosociálního chování žáků
podpořit vhodné klima třídy a využívat sociální dynamiku třídy k utváření pozitivních vztahů a prosociálního chování žáků
podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a hodnotovém formování žáka
podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a hodnotovém formování žáka
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách
volit vhodné komunikační strategie
volit vhodné komunikační strategie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Hayes, N. Základy sociální psychologie, 1. vyd. Praha: Portál, 1998.
  • Křivohlavý, J. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2006.
  • Nekonečný, M. Sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Academica, 1999.
  • Průcha, J. Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004.
  • Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr