|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní termíny sociální psychologie. - Klíčové teorie sociální psychologie (citově vazby, sociální učení, frustrace-agrese, základní emoce, atribuce) a sociální jevy (konformita, poslušnost k autoritě, vznik sociálních stereotypů a jiných sociálních zkreslení). - Vliv skupiny na jedince, stereotypy a předsudky, vztahy mezi skupinami, tlaky uvnitř skupiny. - Empirická zjištění sociální psychologie a jejich uplatnění při plánování reflexi vlastní pedagogické praxe. - Sebereflexe v oblasti sociálně-psychologických jevů. - Reflexe problematiku inkluze z perspektivy sociální psychologie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat relevantní přístupy k žákům v rámci heterogenní skupiny |
| charakterizovat relevantní přístupy k žákům v rámci heterogenní skupiny |
| definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
| definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
| definovat pojmy sociální kognice, atribuce a znát atribuční procesy |
| definovat pojmy sociální kognice, atribuce a znát atribuční procesy |
| popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny |
| popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny |
| popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů |
| popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat relevantní přístupy k žákům v rámci heterogenní skupiny |
| aplikovat relevantní přístupy k žákům v rámci heterogenní skupiny |
| podpořit vhodné klima třídy a využívat sociální dynamiku třídy k utváření pozitivních vztahů a prosociálního chování žáků |
| podpořit vhodné klima třídy a využívat sociální dynamiku třídy k utváření pozitivních vztahů a prosociálního chování žáků |
| podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a hodnotovém formování žáka |
| podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a hodnotovém formování žáka |
| vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
| vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
| volit vhodné komunikační strategie |
| volit vhodné komunikační strategie |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Hayes, N. Základy sociální psychologie, 1. vyd. Praha: Portál, 1998.
-
Křivohlavý, J. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2006.
-
Nekonečný, M. Sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Academica, 1999.
-
Průcha, J. Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004.
-
Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 2005.
|