Předmět: Základy speciální pedagogiky - inkluzivní škola

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy speciální pedagogiky - inkluzivní škola
Kód předmětu USP/Y2SPE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Reflexe principů inkluzivního vzdělávání na úrovni kultury, politiky a praxe školy při své výchovně vzdělávací činnosti. - Vlastní postoj k inkluzívnímu vzdělávání. - Vytváření inkluzivního prostředí ve školní třídě. - Organizace a efektivní komunikace. - Spolupráce s rodiči, žákem a poradenským zařízením. - Aplikace základní metody a formy práce s heterogenní skupinou. - Učební materiály a aktivity, a jejich modifikace s ohledem na potřeby žáků. - Kompenzační pomůcky, speciální učební pomůcky a podpůrné nebo náhradní komunikační systémy pro žáky se SVP.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat dominantní projevy rizikového chování dětí a mládeže a podílet se na programech jejich prevence
popsat dominantní projevy rizikového chování dětí a mládeže a podílet se na programech jejich prevence
definovat principy inkluzivního vzdělávání v ČR
definovat principy inkluzivního vzdělávání v ČR
charakterizovat práci s heterogenní skupinou žáků
charakterizovat práci s heterogenní skupinou žáků
popsat využití pomůcek a práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami na základní i střední škole
popsat využití pomůcek a práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami na základní i střední škole
definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Odborné dovednosti
vést výuku na principu spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů a vytvářet kvalitní příležitosti k učení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
vést výuku na principu spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů a vytvářet kvalitní příležitosti k učení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
navrhnout řešení modelových situací modifikovaných s ohledem na specifické potřeby žáků
navrhnout řešení modelových situací modifikovaných s ohledem na specifické potřeby žáků
zdůvodnit řešení modelových situací modifikovaných s ohledem na specifické potřeby žáků
zdůvodnit řešení modelových situací modifikovaných s ohledem na specifické potřeby žáků
navrhnout aktivity pro práci s heterogenní skupinou žáků
navrhnout aktivity pro práci s heterogenní skupinou žáků
realizovat aktivity pro práci s heterogenní skupinou žáků
realizovat aktivity pro práci s heterogenní skupinou žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Renotiérová, M., & Ludíková, L. et al. Speciální pedagogika. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006.
  • Říčan, P., & Krejčíková, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008.
  • Vítková, M. et al. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr