|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Reflexe principů inkluzivního vzdělávání na úrovni kultury, politiky a praxe školy při své výchovně vzdělávací činnosti. - Vlastní postoj k inkluzívnímu vzdělávání. - Vytváření inkluzivního prostředí ve školní třídě. - Organizace a efektivní komunikace. - Spolupráce s rodiči, žákem a poradenským zařízením. - Aplikace základní metody a formy práce s heterogenní skupinou. - Učební materiály a aktivity, a jejich modifikace s ohledem na potřeby žáků. - Kompenzační pomůcky, speciální učební pomůcky a podpůrné nebo náhradní komunikační systémy pro žáky se SVP.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat dominantní projevy rizikového chování dětí a mládeže a podílet se na programech jejich prevence |
| popsat dominantní projevy rizikového chování dětí a mládeže a podílet se na programech jejich prevence |
| definovat principy inkluzivního vzdělávání v ČR |
| definovat principy inkluzivního vzdělávání v ČR |
| charakterizovat práci s heterogenní skupinou žáků |
| charakterizovat práci s heterogenní skupinou žáků |
| popsat využití pomůcek a práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami na základní i střední škole |
| popsat využití pomůcek a práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami na základní i střední škole |
| definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
| definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vést výuku na principu spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů a vytvářet kvalitní příležitosti k učení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
| vést výuku na principu spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů a vytvářet kvalitní příležitosti k učení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
| navrhnout řešení modelových situací modifikovaných s ohledem na specifické potřeby žáků |
| navrhnout řešení modelových situací modifikovaných s ohledem na specifické potřeby žáků |
| zdůvodnit řešení modelových situací modifikovaných s ohledem na specifické potřeby žáků |
| zdůvodnit řešení modelových situací modifikovaných s ohledem na specifické potřeby žáků |
| navrhnout aktivity pro práci s heterogenní skupinou žáků |
| navrhnout aktivity pro práci s heterogenní skupinou žáků |
| realizovat aktivity pro práci s heterogenní skupinou žáků |
| realizovat aktivity pro práci s heterogenní skupinou žáků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Renotiérová, M., & Ludíková, L. et al. Speciální pedagogika. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006.
-
Říčan, P., & Krejčíková, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008.
-
Vítková, M. et al. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004.
|