Předmět: Specifika vývoje žáků sekundárního vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Specifika vývoje žáků sekundárního vzdělávání
Kód předmětu USP/Y2SEK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Večeřová Radana, Mgr.
Obsah předmětu
- Ontogeneze lidské psychiky - přehled a charakteristika jednotlivých životních období. - Modely vývoje. - Základní psychické procesy a funkce - vnímání, vědomí, paměť, učení, myšlení, motivace a emoce. Jejich zákonitosti a aplikace v praxi. - Inteligence a tvořivost. - Psychologické pojetí osobnosti: osobnost a individualita. - Teorie osobnosti. - Socializace osobnosti. - Poznávání osobnosti, sebepoznávání. Sebepojetí. - Vybrané pojmy sociální psychologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat jednotlivá vývojová stadia jedince z hlediska somatického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje žáka na úrovni ISCED 2 a 3
charakterizovat jednotlivá vývojová stadia jedince z hlediska somatického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje žáka na úrovni ISCED 2 a 3
charakterizovat psychologické zákonitosti procesů učení u žáků různých vývojových stupňů na úrovni ISCED 2 a 3
charakterizovat psychologické zákonitosti procesů učení u žáků různých vývojových stupňů na úrovni ISCED 2 a 3
vysvětlit teorie vývoje (dle S. Freuda, E. Eriksona, J. Piageta, L. Kohlberga)
vysvětlit teorie vývoje (dle S. Freuda, E. Eriksona, J. Piageta, L. Kohlberga)
popsat vývoj, jeho mechanismy a zákonitosti
popsat vývoj, jeho mechanismy a zákonitosti
definovat vývojovou psychologii a její vztah k pedagogice
definovat vývojovou psychologii a její vztah k pedagogice
Odborné dovednosti
identifikovat poruchy psychického vývoje člověka
identifikovat poruchy psychického vývoje člověka
aplikovat teoretické znalosti z vývojové psychologie do praxe učitele
aplikovat teoretické znalosti z vývojové psychologie do praxe učitele
odhadnout stupeň vývoje charakteru a morálky dítěte
odhadnout stupeň vývoje charakteru a morálky dítěte
aplikovat prvky teorií vývoje (S. Freud, E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg) při práci s dětmi
aplikovat prvky teorií vývoje (S. Freud, E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg) při práci s dětmi
zohledňovat stupeň vývoje v práci s dítětem
zohledňovat stupeň vývoje v práci s dítětem
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2015.
  • Říčan, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007.
  • Říčan, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005.
  • Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2009.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr