|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Večeřová Radana, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Ontogeneze lidské psychiky - přehled a charakteristika jednotlivých životních období. - Modely vývoje. - Základní psychické procesy a funkce - vnímání, vědomí, paměť, učení, myšlení, motivace a emoce. Jejich zákonitosti a aplikace v praxi. - Inteligence a tvořivost. - Psychologické pojetí osobnosti: osobnost a individualita. - Teorie osobnosti. - Socializace osobnosti. - Poznávání osobnosti, sebepoznávání. Sebepojetí. - Vybrané pojmy sociální psychologie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat jednotlivá vývojová stadia jedince z hlediska somatického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje žáka na úrovni ISCED 2 a 3 |
| charakterizovat jednotlivá vývojová stadia jedince z hlediska somatického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje žáka na úrovni ISCED 2 a 3 |
| charakterizovat psychologické zákonitosti procesů učení u žáků různých vývojových stupňů na úrovni ISCED 2 a 3 |
| charakterizovat psychologické zákonitosti procesů učení u žáků různých vývojových stupňů na úrovni ISCED 2 a 3 |
| vysvětlit teorie vývoje (dle S. Freuda, E. Eriksona, J. Piageta, L. Kohlberga) |
| vysvětlit teorie vývoje (dle S. Freuda, E. Eriksona, J. Piageta, L. Kohlberga) |
| popsat vývoj, jeho mechanismy a zákonitosti |
| popsat vývoj, jeho mechanismy a zákonitosti |
| definovat vývojovou psychologii a její vztah k pedagogice |
| definovat vývojovou psychologii a její vztah k pedagogice |
| Odborné dovednosti |
|---|
| identifikovat poruchy psychického vývoje člověka |
| identifikovat poruchy psychického vývoje člověka |
| aplikovat teoretické znalosti z vývojové psychologie do praxe učitele |
| aplikovat teoretické znalosti z vývojové psychologie do praxe učitele |
| odhadnout stupeň vývoje charakteru a morálky dítěte |
| odhadnout stupeň vývoje charakteru a morálky dítěte |
| aplikovat prvky teorií vývoje (S. Freud, E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg) při práci s dětmi |
| aplikovat prvky teorií vývoje (S. Freud, E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg) při práci s dětmi |
| zohledňovat stupeň vývoje v práci s dítětem |
| zohledňovat stupeň vývoje v práci s dítětem |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2015.
-
Říčan, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007.
-
Říčan, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005.
-
Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2009.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
|