Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Večeřová Radana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Ontogeneze lidské psychiky - přehled a charakteristika jednotlivých životních období. - Modely vývoje. - Základní psychické procesy a funkce - vnímání, vědomí, paměť, učení, myšlení, motivace a emoce. Jejich zákonitosti a aplikace v praxi. - Inteligence a tvořivost. - Psychologické pojetí osobnosti: osobnost a individualita. - Teorie osobnosti. - Socializace osobnosti. - Poznávání osobnosti, sebepoznávání. Sebepojetí. - Vybrané pojmy sociální psychologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat jednotlivá vývojová stadia jedince z hlediska somatického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje žáka na úrovni ISCED 2 a 3 |
charakterizovat jednotlivá vývojová stadia jedince z hlediska somatického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje žáka na úrovni ISCED 2 a 3 |
charakterizovat psychologické zákonitosti procesů učení u žáků různých vývojových stupňů na úrovni ISCED 2 a 3 |
charakterizovat psychologické zákonitosti procesů učení u žáků různých vývojových stupňů na úrovni ISCED 2 a 3 |
vysvětlit teorie vývoje (dle S. Freuda, E. Eriksona, J. Piageta, L. Kohlberga) |
vysvětlit teorie vývoje (dle S. Freuda, E. Eriksona, J. Piageta, L. Kohlberga) |
popsat vývoj, jeho mechanismy a zákonitosti |
popsat vývoj, jeho mechanismy a zákonitosti |
definovat vývojovou psychologii a její vztah k pedagogice |
definovat vývojovou psychologii a její vztah k pedagogice |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat poruchy psychického vývoje člověka |
identifikovat poruchy psychického vývoje člověka |
aplikovat teoretické znalosti z vývojové psychologie do praxe učitele |
aplikovat teoretické znalosti z vývojové psychologie do praxe učitele |
odhadnout stupeň vývoje charakteru a morálky dítěte |
odhadnout stupeň vývoje charakteru a morálky dítěte |
aplikovat prvky teorií vývoje (S. Freud, E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg) při práci s dětmi |
aplikovat prvky teorií vývoje (S. Freud, E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg) při práci s dětmi |
zohledňovat stupeň vývoje v práci s dítětem |
zohledňovat stupeň vývoje v práci s dítětem |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2015.
-
Říčan, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007.
-
Říčan, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005.
-
Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2009.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
|