|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Praxe ve formě náslechů v rozsahu 20 hodin probíhá na vybraných spolupracujících nebo fakultních školách. - Praxe v rozsahu 5 hodin ve formě semináře zaměřeného na společnou reflexi pozorovaných jevů ve třídě a škole, včetně analýzy školních dokumentů. - Zpracování portfolia praxí a využití sebereflektivního deníku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Individuální práce studentů, Exkurze
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vysvětlit didaktickou analýzu učiva |
| vysvětlit didaktickou analýzu učiva |
| definovat základní didaktické kategorie |
| definovat základní didaktické kategorie |
| vysvětlit reflektivní modely pro učitele |
| vysvětlit reflektivní modely pro učitele |
| popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání |
| popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání |
| popsat základní metody diagnostikování žáků |
| popsat základní metody diagnostikování žáků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva |
| reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe; s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení |
| reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe; s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení |
| projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva |
| na základě provedeného hodnocení a sebehodnocení navrhovat a přijímat případná opatření směřující ke změně pedagogických přístupů či výukových postupů |
| na základě provedeného hodnocení a sebehodnocení navrhovat a přijímat případná opatření směřující ke změně pedagogických přístupů či výukových postupů |
| reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe |
| reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe |
| projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků |
| projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
-
Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidakatika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.
|