Předmět: Reflexe oborově didaktické praxe I.

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Reflexe oborově didaktické praxe I.
Kód předmětu USP/Y2RX1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Praxe ve formě náslechů v rozsahu 20 hodin probíhá na vybraných spolupracujících nebo fakultních školách. - Praxe v rozsahu 5 hodin ve formě semináře zaměřeného na společnou reflexi pozorovaných jevů ve třídě a škole, včetně analýzy školních dokumentů. - Zpracování portfolia praxí a využití sebereflektivního deníku.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Individuální práce studentů, Exkurze
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit didaktickou analýzu učiva
vysvětlit didaktickou analýzu učiva
definovat základní didaktické kategorie
definovat základní didaktické kategorie
vysvětlit reflektivní modely pro učitele
vysvětlit reflektivní modely pro učitele
popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání
popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání
popsat základní metody diagnostikování žáků
popsat základní metody diagnostikování žáků
Odborné dovednosti
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva
reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe; s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení
reflektovat výuku: její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe; s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva
na základě provedeného hodnocení a sebehodnocení navrhovat a přijímat případná opatření směřující ke změně pedagogických přístupů či výukových postupů
na základě provedeného hodnocení a sebehodnocení navrhovat a přijímat případná opatření směřující ke změně pedagogických přístupů či výukových postupů
reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe
reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Sebereflexe
Sebereflexe
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
  • Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidakatika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr