|
Vyučující
|
-
Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Praxe v rozsahu 15 hodin probíhá na vybraných spolupracujících nebo fakultních školách. - Praxe v rozsahu 5 hodin ve formě semináře zaměřeného na společnou reflexi pozorovaných jevů ve třídě a škole, včetně analýzy školních dokumentů. - Zpracování portfolia praxí a využití sebereflektivního deníku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Individuální práce studentů, Exkurze
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| metod příslušné oborové didaktiky |
| metod příslušné oborové didaktiky |
| metod diagnostikování žáka a třídy |
| metod diagnostikování žáka a třídy |
| principu diferenciace učebních úloh |
| principu diferenciace učebních úloh |
| nástrojů hodnocení žáka a třídy |
| nástrojů hodnocení žáka a třídy |
| aktuálních didakticákých strategií |
| aktuálních didakticákých strategií |
| Odborné dovednosti |
|---|
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy, tzn. stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků, vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy, tzn. stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků, vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| realizovat výuku podle přípravy a vyhodnocení reálné situace adekvátním vedením výuky a její efektivní organizací |
| realizovat výuku podle přípravy a vyhodnocení reálné situace adekvátním vedením výuky a její efektivní organizací |
| realizovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy, tzn. prostřednictvím výuky směřovat ke stanoveným cílům a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| realizovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy, tzn. prostřednictvím výuky směřovat ke stanoveným cílům a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| určovat a aplikovat nástroje hodnocení vzhledem k formulovaným cílům vzdělávacího programu a individuálním předpokladům žáků, rozlišovat, odhalovat, stimulovat a rozvíjet individuální osobnostní kvality žáků |
| určovat a aplikovat nástroje hodnocení vzhledem k formulovaným cílům vzdělávacího programu a individuálním předpokladům žáků, rozlišovat, odhalovat, stimulovat a rozvíjet individuální osobnostní kvality žáků |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
-
Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidakatika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.
|