Vyučující
|
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Fyziologie tělesné zátěže. - Motorické schopnosti. Motorické dovednosti. - Tělesná cvičení a jejich klasifikace. Uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení a zásady jejich provádění. - Kritéria efektivnosti vyučování a učení v tělesné výchově. - Metody posuzování efektivnosti vyučovacího procesu. - Bezpečnost při pohybových aktivitách. - Vývoj školní tělesné výchovy na českých školách. - Osobnost žáka s ohledem na psychomotorický vývoj. - Role učitele tělesné výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat vývoj školní tělesné výchovy na českých školách |
popsat vývoj školní tělesné výchovy na českých školách |
charakterizovat smysl a cíl vzdělávání v rámci tělesné výchovy na základní a střední škole |
charakterizovat smysl a cíl vzdělávání v rámci tělesné výchovy na základní a střední škole |
vymezit kritéria efektivnosti vyučování a učení v tělesné výchově |
vymezit kritéria efektivnosti vyučování a učení v tělesné výchově |
charakterizovat osobnost žáka s ohledem na psychomotorický vývoj |
charakterizovat osobnost žáka s ohledem na psychomotorický vývoj |
popsat obsah výuky tělesné výchovy v základním a středoškolském vzdělávání |
popsat obsah výuky tělesné výchovy v základním a středoškolském vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat didaktickou transformaci učiva |
realizovat didaktickou transformaci učiva |
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
připravit vyučovací jednotku |
připravit vyučovací jednotku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Hodnotící metody |
---|
Rozhovor |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
Applet, K., Horáková, D. & Novotný, L. Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989.
-
Čihák, R. Anatomie 1. Praha: Grada, 2001.
-
Dandová, E. (ed.). Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. Praha: ASPI, 2008.
-
Dostálová, I., & Gaul Aláčová, P. Vyšetřování svalového sparátu: svalové zkrácení a oslabení, pohybové stereotypy a hypermobilita. Olomouc: Hanex, 2006.
-
Dostálová, I., & Sigmund, M. Pohybový systém: anatomie, diagnostika, cvičení, masáže. Olomouc: Poznání, 2017.
-
Havlíčková, L., Bartůňková, S., Dlouhá, R., Melichna J., Šrámek, P., & Vránová, J. Fyziologie tělesné zátěže I. Praha: Karolinum, 2006.
-
Hošková, B. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum, 2012.
-
Jančík, J., Závodná, E., Novotná, M. Fyziologie tělesné zátěže [on line]. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Kössl, J., Štumbauer, J., & Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. Praha: Karolinum, 2006.
-
Máček, M., & Máčková, J. Fyziologie tělesných cvičení. Brno: Masarykova univerzita: Fakulta sportovních studií, 1997.
-
Nováček, V., Mužík, V., & Kopřivová, J. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001.
-
Novotný, J., Sebera, M., Hrazdira, L., Novotná, M., & Chaloupecká, A. Kapitoly sportovní medicíny [on line]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
|