|
Vyučující
|
-
Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Herentinová Pavlína, Bc. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Koncepce výchovy k občanství a základů společenských věd a její implementace do vzdělávání. Inspirace ze zahraničí. - Personalistické a humanistické teorie výchovy a vzdělávání jako teoretické východisko. - Význam mravnosti a etiky v současné postmoderní společnosti. - Koncepce výchovy k občanství jako součásti celoživotního vzdělávání. - Univerzální hodnoty a jejich transfer. - Prosociální chování jako klíčový koncept výchovy k občanství. - Etické aspekty v práci učitele, etický kodex učitele, etické jednání učitele, odborná kvalifikace učitele pro výuku výchovy k občanství. - Obsah výchovy k občanství a základů společenských věd v základním a středoškolském vzdělávání a možnosti jeho implementace do kurikula školy. - Rozvoj klíčových kompetencí žáka prostřednictvím výchovy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat cíle výuky výchovy k občanství a základů společenských věd |
| charakterizovat cíle výuky výchovy k občanství a základů společenských věd |
| popsat teoretická východiska výuky výchovy k občanství a základů společenských věd |
| popsat teoretická východiska výuky výchovy k občanství a základů společenských věd |
| diskutovat význam mravnosti a etiky v současné postmoderní společnosti |
| diskutovat význam mravnosti a etiky v současné postmoderní společnosti |
| charaterizovat etické aspekty v práci učitele |
| charaterizovat etické aspekty v práci učitele |
| popsat obsah výchovy k občanství a základů společenských věd v základním a středoškolském vzdělávání |
| popsat obsah výchovy k občanství a základů společenských věd v základním a středoškolském vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat didaktickou transformaci učiva |
| realizovat didaktickou transformaci učiva |
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
| vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| připravit vyučovací jednotku |
| připravit vyučovací jednotku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
|
Doporučená literatura
|
-
Brestovanský, M. Hodnoty vztahy a škola. Trnava: Typi. 2019.
-
Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova. 2014.
-
Piťha, P. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník. 2006.
-
Podmanický, I. Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava: PF TU. 2012.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál. 2007.
|