Předmět: Didaktika výchovy k občanství/základů společenských věd 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika výchovy k občanství/základů společenských věd 1
Kód předmětu USP/Y2DSV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Herentinová Pavlína, Bc. Mgr.
Obsah předmětu
- Koncepce výchovy k občanství a základů společenských věd a její implementace do vzdělávání. Inspirace ze zahraničí. - Personalistické a humanistické teorie výchovy a vzdělávání jako teoretické východisko. - Význam mravnosti a etiky v současné postmoderní společnosti. - Koncepce výchovy k občanství jako součásti celoživotního vzdělávání. - Univerzální hodnoty a jejich transfer. - Prosociální chování jako klíčový koncept výchovy k občanství. - Etické aspekty v práci učitele, etický kodex učitele, etické jednání učitele, odborná kvalifikace učitele pro výuku výchovy k občanství. - Obsah výchovy k občanství a základů společenských věd v základním a středoškolském vzdělávání a možnosti jeho implementace do kurikula školy. - Rozvoj klíčových kompetencí žáka prostřednictvím výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat cíle výuky výchovy k občanství a základů společenských věd
charakterizovat cíle výuky výchovy k občanství a základů společenských věd
popsat teoretická východiska výuky výchovy k občanství a základů společenských věd
popsat teoretická východiska výuky výchovy k občanství a základů společenských věd
diskutovat význam mravnosti a etiky v současné postmoderní společnosti
diskutovat význam mravnosti a etiky v současné postmoderní společnosti
charaterizovat etické aspekty v práci učitele
charaterizovat etické aspekty v práci učitele
popsat obsah výchovy k občanství a základů společenských věd v základním a středoškolském vzdělávání
popsat obsah výchovy k občanství a základů společenských věd v základním a středoškolském vzdělávání
Odborné dovednosti
realizovat didaktickou transformaci učiva
realizovat didaktickou transformaci učiva
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
připravit vyučovací jednotku
připravit vyučovací jednotku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Doporučená literatura
  • Brestovanský, M. Hodnoty vztahy a škola. Trnava: Typi. 2019.
  • Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova. 2014.
  • Piťha, P. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník. 2006.
  • Podmanický, I. Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava: PF TU. 2012.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál. 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr