Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Herentinová Pavlína, Bc. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Koncepce výchovy k občanství a základů společenských věd a její implementace do vzdělávání. Inspirace ze zahraničí. - Personalistické a humanistické teorie výchovy a vzdělávání jako teoretické východisko. - Význam mravnosti a etiky v současné postmoderní společnosti. - Koncepce výchovy k občanství jako součásti celoživotního vzdělávání. - Univerzální hodnoty a jejich transfer. - Prosociální chování jako klíčový koncept výchovy k občanství. - Etické aspekty v práci učitele, etický kodex učitele, etické jednání učitele, odborná kvalifikace učitele pro výuku výchovy k občanství. - Obsah výchovy k občanství a základů společenských věd v základním a středoškolském vzdělávání a možnosti jeho implementace do kurikula školy. - Rozvoj klíčových kompetencí žáka prostřednictvím výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat cíle výuky výchovy k občanství a základů společenských věd |
charakterizovat cíle výuky výchovy k občanství a základů společenských věd |
popsat teoretická východiska výuky výchovy k občanství a základů společenských věd |
popsat teoretická východiska výuky výchovy k občanství a základů společenských věd |
diskutovat význam mravnosti a etiky v současné postmoderní společnosti |
diskutovat význam mravnosti a etiky v současné postmoderní společnosti |
charaterizovat etické aspekty v práci učitele |
charaterizovat etické aspekty v práci učitele |
popsat obsah výchovy k občanství a základů společenských věd v základním a středoškolském vzdělávání |
popsat obsah výchovy k občanství a základů společenských věd v základním a středoškolském vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat didaktickou transformaci učiva |
realizovat didaktickou transformaci učiva |
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
připravit vyučovací jednotku |
připravit vyučovací jednotku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Doporučená literatura
|
-
Brestovanský, M. Hodnoty vztahy a škola. Trnava: Typi. 2019.
-
Havlínová, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova. 2014.
-
Piťha, P. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník. 2006.
-
Podmanický, I. Teória a prax etickej výchovy 1. Trnava: PF TU. 2012.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál. 2007.
|