Předmět: Didaktika matematiky 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika matematiky 1
Kód předmětu USP/Y2DMA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedláček Lubomír, Mgr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět didaktiky matematiky a její vztah k matematice, pedagogice, jiným vědám. Základní pedagogické dokumenty ve vyučování matematiky. Struktura matematických poznatků sekundárního vzdělávání. Teorie množin a výrokový logika. Základní zákony aritmetiky, číselní množiny a operace na množině přirozených, celých a racionálních čísel. Rovnice a nerovnice v školní matematice a metodika jejich řešení. Axiomatická výstavba geometrie v planimetrii, stereometrie, základní geometrické pojmy a vlastnosti. Rozvoj kombinatorického myšlení. Typologie slovních úloh a problémů, heuristické metody řešení matematických problémů. Teorie tvorby matematických úloh a testů a jejich hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat cíle výuky matematiky
charakterizovat cíle výuky matematiky
charakterizovat možná pojetí výuky oboru
charakterizovat možná pojetí výuky oboru
Odborné dovednosti
realizovat didaktickou transformaci učiva
realizovat didaktickou transformaci učiva
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
připravit vyučovací jednotku
připravit vyučovací jednotku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Brdička, B., Černá, A., Chaluš, P., Kadavý, J., Koreš, J., Kozáková, B., Naske, P., Ott, V., Neumajer, O., Růžičková, D., Slejška, Z., Šabatková, P., Tocháček, D., Úlovec, R., & Wagner, J. Informační a komunikační technologie ve škole. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.
  • Dravecký, J. Didaktika. Ružomberok: Katolícka univerzita v Ružomberku Pedagogická fakulta, 2017.
  • Gaebel, M., Kupriyaova, V., Morais, R., & Colucci, E. E-Learning in European higher education institutions. Brusel: European University Association, 2014.
  • Hazzan, O., Lapidot, T., & Noa, R. Guide to teaching Computer Science: An Activity-Based Approach. London: Springer, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr